VannTro Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 dennrick skrev 16 minutes ago: @VannTro Takk for dette innspillet. Da tror jeg at jeg forstår jeg litt mer av "discharge" teorien - altså agressiv bruk = lavere kapasitet. Merker at jeg med fordel kunne ha lært meg en del mer om batteriteori... Sparelys har gjemt en liten link i teksten til et datablad om batteriene jeg har. Her fant jeg følgende: Nominal Solar Capacity (100 hour rate): 350 Ah 20 hour rate (13.9A): 278 Ah 5 hour rate (45.7A): 228 Ah 1 hour rate: 184.8Ah Så... dersom jeg belaster banken med 45.7A, så er det helt tomt etter 5 timer? Det lengste jeg har vært nede i er 54% ihht BMV-600. Det var etter 4 dager ute på øyer med minimalt med lading, og noenlunde forsiktig bruk av strøm. Til din anbefaling om å justere fra 700 til 600 batterimonitoren, er det fordi den reelle kapasiteten er langt mindre enn 700, nettopp pga belastningen batteriene utsettes for under "vanlig" bruk? Ihht 20 timers ratingen over burde jeg kanskje sette kapasiteten på monitoren til 2x278 (556) Ah? Siden 20 timer er standard kapasitets-testing som igjen bestemmer hvor mange amp batteriet er på, så er det dette Victron forholder seg til når du skal programmere hvor stor total batteribank du har. Siden du har 2 slike batterier blir det mest riktig å programmere monitoren til 556 amp. Hvis du hadde hatt 1 slikt batteri så ville det være helt tomt etter 5 timer med 45,7A belastning. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Tar Victrons batterimonitor høyde for Peukerts effekt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TB22 Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Komodo skrev 34 minutes ago: Tar Victrons batterimonitor høyde for Peukerts effekt? Av det jeg har lest så gjør de flest mppt ikke det. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Kaffelars Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Monitoren gjør det ja, std. er den satt til 1.25 for std. batterier, bør justeres ned til nærmere 1 fo LiFePo Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Kaffelars skrev 1 time siden: Monitoren gjør det ja, std. er den satt til 1.25 for std. batterier, bør justeres ned til nærmere 1 fo LiFePo Batterier fra 1,1 til 1,65 så blir det vel vanskelig å beregne dette nøyaktig om til fornuftig bruk, samt at denne verdien endrer seg med alder og bruk. Mixer du batterier er blandingen salig. Jeg regner med man da ikke får noe nyttig ut av det om man ikke konstant overvåker hvert enkelt batteri og oppdatere verdien. Eller tar eg feil nå? Her fra en gammel "oppskrift" http://trekker.customer.netspace.net.au/dualbatt.htm Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.