Jump to content

Lading fra flere enheter med forskjellig spenning

S/Y Gyda

Recommended Posts

dennrick skrev 16 minutes ago:

@VannTro Takk for dette innspillet. Da tror jeg at jeg forstår jeg litt mer av "discharge" teorien - altså agressiv bruk = lavere kapasitet. Merker at jeg med fordel kunne ha lært meg en del mer om batteriteori...

Sparelys har gjemt en liten link i teksten til et datablad om batteriene jeg har. Her fant jeg følgende:

Nominal Solar Capacity (100 hour rate): 350 Ah

20 hour rate (13.9A): 278 Ah

5 hour rate (45.7A): 228 Ah

1 hour rate: 184.8Ah

Så... dersom jeg belaster banken med 45.7A, så er det helt tomt etter 5 timer? Det lengste jeg har vært nede i er 54% ihht BMV-600. Det var etter 4 dager ute på øyer med minimalt med lading, og noenlunde forsiktig bruk av strøm.

Til din anbefaling om å justere fra 700 til 600 batterimonitoren, er det fordi den reelle kapasiteten er langt mindre enn 700, nettopp pga belastningen batteriene utsettes for under "vanlig" bruk?  Ihht 20 timers ratingen over burde jeg kanskje sette kapasiteten på monitoren til 2x278 (556) Ah?

Siden 20 timer er standard kapasitets-testing som igjen bestemmer hvor mange amp batteriet er på, så er det dette Victron forholder seg til når du skal programmere hvor stor total batteribank du har. Siden du har 2 slike batterier blir det mest riktig å programmere monitoren til 556 amp.

Hvis du hadde hatt 1 slikt batteri så ville det være helt tomt etter 5 timer med 45,7A belastning.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kaffelars skrev 1 time siden:

Monitoren gjør det ja, std. er den satt til 1.25 for std. batterier, bør justeres ned til nærmere 1 fo LiFePo

Batterier fra 1,1 til 1,65 så blir det vel vanskelig å beregne dette nøyaktig om til fornuftig bruk, samt at denne verdien endrer seg med alder og bruk. Mixer du batterier er blandingen salig. Jeg regner med man da ikke får noe nyttig ut av det om man ikke konstant overvåker hvert enkelt batteri og oppdatere verdien. Eller tar eg feil nå?
Her fra en gammel "oppskrift" http://trekker.customer.netspace.net.au/dualbatt.htm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...