Jump to content

Diesel i Danmark, hvilken kvalitet?


Carwell

Recommended Posts

Vi var innom et par tanksteder i Danmark i fjor. Felles for havneadmin. var at de ikke hadde peiling på hvilken dieselkvalitet de solgte. Gjelder blant annet Skagen og Gilleleje. 

 

Danmark er dejligt, men ingen skal beskylde dem for å selge til underpris, uansett produkt.

Link to post
Share on other sites

Fra softice sitt svar så forstår jeg det slik at jeg kan få ren marinediesel uten bio i lystbåthavn (mener muligens gjesthavn), men, kan jeg være trygg på det. En krone til eller fra spiller jo ikke så stor rolle, er mer opptatt av kvalitet og uten biotilsetning. Softice: gjelder det gjestehavner generelt at man kan få uten bio, eller kun utvalgte steder?

Link to post
Share on other sites

Som skrevet over, de vet ikke kvaliteten. Dog, vi var i Thisted og fylte hos det lokale bådelaug. "Vi sælger for faen ige 'griseører'!" Var det lokale svaret. De gutta der hadde peiling, og solgte kun autodiesel uten FAME. Ellers så er vel ikke det å få en skvett biodiesel som brennes oppi løpet av en måneds tid den store katastrofen heller. De som eksempelvis tanker i Tyskland får uansett bio. Sånn er/var det der. Nå har BMW'en vår stått lagret i garasjen over vinteren. Så har den rast 5800 kilometer gjennom Europa på 10 dager. På biodiesel. Uten et eneste feilslag, og bilen er 10 år gammel. Den største bekymringen for en båteier burde være hvor mye dritt man får pumpet om bord sammen med overpriset marinediesel. 

Link to post
Share on other sites

De fleste steder vi var innom i Danmark i fjor. (fra Sæby og sydover, gjennom Lillebelt og ned til Sønderborg) solgte godt spesifisert diesel. På flere steder var det spesifisert anleggsdiesel, noen steder hadde også beskrevet EN590. Vi føler oss rimelig trygg på den diesel vi tanker i Danmark. Er ikke noe glad i svensk biodiesel.

Link to post
Share on other sites

I Skagen er det så stor trafikk ved tankstasjonen at man er rimelig sikker på at det man får er rent. Det samme med Sæby. Hvis man fyller hos Norden Skipshandel i Smøgen får man riktig kvalitet til riktig pris, ingen bio. Det samme hos Knipla Skipshandel Nord for Gøteborg.

Link to post
Share on other sites

Har selv fylt både i Skagen og Gilleleje, ok. Vil advare en smule når det gjelder Strandby, var noe lurvete da jeg var der i fjor og avslo å kjøpe diesel. Den eneste plassen jeg har fått dritt på tanken er på Styrsö (utenfor Göteborg). Ellers har jeg kun fått grei kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Hvis man tanker der, hvor fiskerne tanker, er der temmelig sikkert tale om diesel uden afgift (og derfor noget billigere); i daglig tale "farvet diesel" fordi der er tilsat et farvestof som kan spores i meget små mængder. Tanken er, det skal hjælpe toldvæsnet med at fange synderne ...

Danskere må ikke tanke den type diesel, men om det også gælder for vores udenlandske gæster, det ved jeg rent faktisk ikke.

Link to post
Share on other sites

Carwell skrev for 2 timer siden:

Fra softice sitt svar så forstår jeg det slik at jeg kan få ren marinediesel uten bio i lystbåthavn (mener muligens gjesthavn), men, kan jeg være trygg på det. En krone til eller fra spiller jo ikke så stor rolle, er mer opptatt av kvalitet og uten biotilsetning. Softice: gjelder det gjestehavner generelt at man kan få uten bio, eller kun utvalgte steder?

Det er er generelt på gjestehavne, hvor der er brændstof så er det diesel uden biodiesel. I min havn koster en liter 9,30 dkk/L

Link to post
Share on other sites

mthoms skrev 6 minutes ago:

Hvis man tanker der, hvor fiskerne tanker, er der temmelig sikkert tale om diesel uden afgift (og derfor noget billigere); i daglig tale "farvet diesel" fordi der er tilsat et farvestof som kan spores i meget små mængder. Tanken er, det skal hjælpe toldvæsnet med at fange synderne ...

Danskere må ikke tanke den type diesel, men om det også gælder for vores udenlandske gæster, det ved jeg rent faktisk ikke.

Vi fikk det enkelte steder og andre steder måtte vi betale en annen pris en fiskerne da de dro et kort som var spesielt og de som ikke har det kortet måtte betale en pris med avgifter.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Takk for info. Jeg kan se at i flere av de kommunale (....) havnene Nord i DK har de konvertert til GTL diesel. Vi har fylt  mange liter av dette stoffet i vår båt på Læsø gjennom flere år uten problemer, selv om Yanmar sier at vi skal ha EN590 til den motor vi har. Fiskerne på Læsø bruker ikke dette drivstoffet men det kan ha noe med prisen å gjøre. 

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 12 minutter siden:

Takk for info. Jeg kan se at i flere av de kommunale (....) havnene Nord i DK har de konvertert til GTL diesel. Vi har fylt  mange liter av dette stoffet i vår båt på Læsø gjennom flere år uten problemer, selv om Yanmar sier at vi skal ha EN590 til den motor vi har. Fiskerne på Læsø bruker ikke dette drivstoffet men det kan ha noe med prisen å gjøre. 

 

Danske fisker har tilgang til farget diesel som er avgiftsfri, å da menes avgiftsfri å ikke som i Norge litt mindre avgift.

Så derfor vil ikke en fisker bruke dette.

I min ungdom var den uten farge, å vi brukte den på oljefyret hjemme i huset, da den var billigere enn fyringsolje. Men er nå farget med samme grønnfarge som i Norge. Så god snakker du med en fisker, kan du kanskje få fylt opp tanken.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 3 timer siden:

Vi har fylt  mange liter av dette stoffet i vår båt på Læsø gjennom flere år uten problemer, selv om Yanmar sier at vi skal ha EN590 til den motor vi har.

Eneste linken som ikke virker er yanmar sin, mulig de har skiftet mening.

https://skivesoesportshavn.dk/drivkraftspriser/

Ser at fiskerenne i Østre  kjøper fra tankbil, og de store 50 ++fot

Ser ikke  Læsø på lista sist jeg kjøpte  diesel i Østre var det Grønn.

Jeg pleier å toppe opp i HOV Syd for Tunø. de er heller ikke på lista.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...