Pettern1972 Startet 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2017 (redigert) Har en jupiter 33 med fast aksel, maks fart 12 knop, men går sjelden over 8. Har en gjennomgående svinger montert, men den funker litt som den vil, så den skal byttes ut. Noen sier at fast aksel og hekksvinger er en dårlig kombinasjon, andre mener det fungerer helt greit. Jeg har ingen som helst interesse av fiskestimer og store dybder, men anser ekkolodd som en god sikkerhet på ukjente plasser. Har trimplan ca 15 cm under vannlinjen jeg kan montere på, slipper da å løfte båten på land, noe jeg må om jeg skal skifte den gjennomgående jeg har i dag. Skal kobles opp mot en Garmin 1020sx. Hva mener folket? Redigert 18.Mai.2017 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
blueline Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Om du kun er ute etter dypden og ikke ønkser å løfte båten på land ville jeg vurdert en innvendig montasje. Grunnen til at din gjennomgående giver ikke fungerer så bra vet jeg ikke, men det er mulig at det dras luftbobler/turbulens over den når du kjører. En giver som er flushmontert eller en innvendig giver har ikke dette problemet. Selv om mange snakker ned en innvendig montert giver er det flere fordeler. Den gror ikke igjen og det blir ikke turbulensproblemer. Du kan legge giveren i en plastpose med vann og legge den steder du ønsker å montere den. Da får du testet at den fungerer før du monterer den mer permanent. Jeg brukte giveren en og en halv sesong i pose med vann i og med at det fungerte så bra(var litt lat og hadde mange andre prosjekter). Det blir sagt at du mister chirp funksjonen ved innvendig montasje, men det har jeg ikke testet. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Tykt skrog på nærmere 3 cm eliminerer muligheten til innvendig svinger. Den gjennomgående som står der nå er flushmontert, har gitt utslag fra 1.9 til 128 meter og vi har liggi rolig i havna på ca 2.5 meters dyp i hele dag. Den er gammel, ikke vært i bruk på minimum 10år, samme med selve loddet. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
POL Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Det er vel ikke særlig lurt og montere svingeren på trimplanene som skifter vinkel når du kjører dem opp og ned. Eller er det snakk om faste trimplan? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Fast trimplan. Ikke planende båt Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Bårdp Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Svinger montert bak propellen vil ikke virke noe særlig bra. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Som Bårdp sier, er montering av svinger bak propellen en dårlig løsning. Støy , turbulens og strømninger fra propellen vil etter mitt skjønn gi svært dårlige forhold for svingeren. I ditt tilfelle ville jeg gått for en gjennomgående svinger, selv om dette medfører mer arbeid i og med at båten må opp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Hei Pettern! Jeg vil anbefale deg å sette inn en ny gjennomgående svinger. Årsaken er så enkel at det er mindre plunder og heft når du skal rengjøre båten for groe og stoffe på våren Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.