Jump to content

Ekkoloddsvinger ,gjennomgående eller hekkmontert?

Pettern1972

Recommended Posts

Har en jupiter 33 med fast aksel, maks fart 12 knop, men går sjelden over 8. Har en gjennomgående svinger montert, men den funker litt som den vil,  så den skal byttes ut.  Noen sier at fast aksel og hekksvinger er en dårlig kombinasjon,  andre mener det fungerer helt greit. Jeg har ingen som helst interesse av fiskestimer og store dybder, men anser ekkolodd som en god sikkerhet på ukjente plasser. Har trimplan ca 15 cm under vannlinjen jeg kan montere på, slipper da å løfte båten på land, noe jeg må om jeg skal skifte den gjennomgående jeg har i dag. Skal kobles opp mot en Garmin 1020sx. Hva mener folket? 

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Om du kun er ute etter dypden og ikke ønkser å løfte båten på land ville jeg vurdert en innvendig montasje. Grunnen til at din gjennomgående giver ikke fungerer så bra vet jeg ikke, men det er mulig at det dras luftbobler/turbulens over den når du kjører. En giver som er flushmontert eller en innvendig giver har ikke dette problemet. Selv om mange snakker ned en innvendig montert giver er det flere fordeler. Den gror ikke igjen og det blir ikke turbulensproblemer. Du kan legge giveren i en plastpose med vann og legge den steder du ønsker å montere den. Da får du testet at den fungerer før du monterer den mer permanent. Jeg brukte giveren en og en halv sesong i pose med vann i og med at det fungerte så bra(var litt lat og hadde mange andre prosjekter). Det blir sagt at du mister chirp funksjonen ved innvendig montasje, men det har jeg ikke testet.

Tykt skrog på nærmere 3 cm eliminerer muligheten til innvendig svinger. Den gjennomgående som står der nå er flushmontert, har gitt utslag fra  1.9 til 128 meter og vi har liggi rolig i havna på ca 2.5 meters dyp i hele dag. Den er gammel, ikke vært i bruk på minimum 10år,  samme med selve loddet. 

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...