Jump to content

Hvor ofte skifte simring på vannpumpe, saltvann til Yanmar 4LHA-DTE

goggen000

Recommended Posts

Så vidt jeg har forstått, vil en lekkasje komme svært gradvis og uten dramatiske konsekvenser, se egen tråd der jeg trodde jeg hadde et problem etter 3000 timer og som viste seg å være falsk alarm. Etter at jeg dro på ferie, ligger nå i Fjällbacka og har for 5 min siden sjekket for ikkeeksisterende lekkasje, sover jeg godt og uten bekymring.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når en sjøvannspumpe begynner å lekke det bestemmer en  mye selv.

Hvis en ikke konserverer motoren før vinterdvale, kan frost og salt- avleiringer få ting til å hende etter kort tid.,'

Med konservering så kan den holder den i mange 10 år.

Jeg år byttet simmeringer få år etter jeg kjøpte båten 16 år holdt den og det er nå i år 24 år siden.

Ytterpunkt er en motor i fergetrafikk som holdt 84000 timer.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

21 hours ago, Lars H. said:

Så vidt jeg har forstått, vil en lekkasje komme svært gradvis og uten dramatiske konsekvenser, se egen tråd der jeg trodde jeg hadde et problem etter 3000 timer og som viste seg å være falsk alarm. Etter at jeg dro på ferie, ligger nå i Fjällbacka og har for 5 min siden sjekket for ikkeeksisterende lekkasje, sover jeg godt og uten bekymring.

Det er vanligvis tetningen på vannsiden som går først. Der har ikke du simmerring (leppetetning) men en mekanisk aksialtetning ifølge tegningen du la ut i den andre tråden. Den bør holde lenge, men neppe evig.

God ferie, forresten . . . !

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 9 minutes ago:

Det er vanligvis tetningen på vannsiden som går først. Der har ikke du simmerring (leppetetning) men en mekanisk aksialtetning ifølge tegningen du la ut i den andre tråden. Den bør holde lenge, men neppe evig.

God ferie, forresten . . . !

Du har helt rett. Ser i manualen for min 4LHA og pumpa er tilsynelatende lik den som Lars H har. Mekanisk tetting på vannsiden.

goggen000 skrev for 3 timer siden:

En liten tilbakemelding: Det var ikke simringen som var årsaken til lekkasjen. Men to sinkandoer som var "synderene". Førte på gjengetape på disse, og pottetett-  Merkelig, men  med ved tomgang, nesten ingen lekkasje , men ved større fart rant det ut ca 2 dl pr time.

Var det ikke kobber- ring  som tetning på mutteren til sink anodene?

Med gjenge-tape kan du risikere at det ikke blir forbindelse plugg/motor og da er det ikke mye hjelp med sink-plugg.

Det kan du måle.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 45 minutes ago:

Var det ikke kobber- ring  som tetning på mutteren til sink anodene?

Med gjenge-tape kan du risikere at det ikke blir forbindelse plugg/motor og da er det ikke mye hjelp med sink-plugg.

Det kan du måle.

Ikke kopperring. Mutterne/boltene er kone, så det burde ha holdt å trekke dem til en omdreining eller så.

Redigert av Kjellg (see edit history)
goggen000 skrev 11 minutes ago:

Brukte gjengetape for å kunne finne ut hvor lekkasjen var?  Har funnet en gammel mutter som jeg benytter, med sinkanode, Håper den holder tett, da den andre hadde jeg skrudd helt "i bånn"

Med fare for at det ikke er helt likt, men på DTP er det bare en zink i området du beskriver. Det er vel ferkvannskjøler vi snakker om? Ta gjerne et bilde av området du mener det lekker fra. Om zink er skrudd helt i bånn, da er den nok av feil type. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...