goggen000 Startet 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2017 Har en Yanmar 4LHA-DTE, motortimer 550, hvor jeg har fått en saltvannslekkasje. Mistenker det kommer fra vannpumpe. Har noen andre erfaringer med hvor ofte man bør bytte sim ringen og lignende på denne motoren? Takknemlig for tips Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Jeg tror de fleste skifter først når de får lekksje . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Hos meg har det holdt alt mellom 5-15 år på ulike påhengte pumper Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 550 timer var ikke mye. Min DTP er gått 1600 timer og er ikke skiftet ennå, men det eldres jo som oss :) min er 2006 modell og DTE er vel eldre? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Bytter hvert 5 år når impeller byttes Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Linea skrev 3 minutes ago: Bytter hvert 5 år når impeller byttes Du skifter simmering og ikke bare impeller og o-ring? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 (redigert) "Bytter hvert 5 år når impeller byttes" Sikkert ikke så dumt. Men for mange er det en litt komplisert jobb . . . Redigert 23.Mai.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Så vidt jeg har forstått, vil en lekkasje komme svært gradvis og uten dramatiske konsekvenser, se egen tråd der jeg trodde jeg hadde et problem etter 3000 timer og som viste seg å være falsk alarm. Etter at jeg dro på ferie, ligger nå i Fjällbacka og har for 5 min siden sjekket for ikkeeksisterende lekkasje, sover jeg godt og uten bekymring. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 På Johnson pumpa på aggregatet kom det akkutt nå etter vinteren. Pumpa er fra 2005 med 200 timer på telleren. Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 (redigert) Jeg har erfaring fra 2 båter, hvor det var lekkasje i impellerpumpe når jeg overtok båtene. Begge gangene har det vært frostsprengning som er årsaken til ødelagt simmering. Motorene har vært VP 2003 T og Yanmar 4 JH3DTE Redigert 23.Mai.2017 av Skate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Frostsikrer en ikke båten, kan en bare ha det så godt! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Linea Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 KjellG, ja det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Linea skrev for 6 timer siden: KjellG, ja det stemmer Ok, fant bare ikke noe i servicemanualen om at den skal skiftes samtidig samtidig med impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Når en sjøvannspumpe begynner å lekke det bestemmer en mye selv. Hvis en ikke konserverer motoren før vinterdvale, kan frost og salt- avleiringer få ting til å hende etter kort tid.,' Med konservering så kan den holder den i mange 10 år. Jeg år byttet simmeringer få år etter jeg kjøpte båten 16 år holdt den og det er nå i år 24 år siden. Ytterpunkt er en motor i fergetrafikk som holdt 84000 timer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
goggen000 Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Mange takk for mange gode svar- Kan nevne at motoren har vært 100% frostsikret hvert år.! Frostvæsken stått i pumpen hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 (redigert) 21 hours ago, Lars H. said: Så vidt jeg har forstått, vil en lekkasje komme svært gradvis og uten dramatiske konsekvenser, se egen tråd der jeg trodde jeg hadde et problem etter 3000 timer og som viste seg å være falsk alarm. Etter at jeg dro på ferie, ligger nå i Fjällbacka og har for 5 min siden sjekket for ikkeeksisterende lekkasje, sover jeg godt og uten bekymring. Det er vanligvis tetningen på vannsiden som går først. Der har ikke du simmerring (leppetetning) men en mekanisk aksialtetning ifølge tegningen du la ut i den andre tråden. Den bør holde lenge, men neppe evig. God ferie, forresten . . . ! Redigert 24.Mai.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kjellg Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 NilsPils skrev 9 minutes ago: Det er vanligvis tetningen på vannsiden som går først. Der har ikke du simmerring (leppetetning) men en mekanisk aksialtetning ifølge tegningen du la ut i den andre tråden. Den bør holde lenge, men neppe evig. God ferie, forresten . . . ! Du har helt rett. Ser i manualen for min 4LHA og pumpa er tilsynelatende lik den som Lars H har. Mekanisk tetting på vannsiden. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 En liten tilbakemelding: Det var ikke simringen som var årsaken til lekkasjen. Men to sinkandoer som var "synderene". Førte på gjengetape på disse, og pottetett- Merkelig, men med ved tomgang, nesten ingen lekkasje , men ved større fart rant det ut ca 2 dl pr time. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 Flott, for det skal ikke være simering på vannsiden på denne pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 (redigert) Kjellg: Takk. det var betryggende å høre. Da håper jeg pumpen går noen timer til. Det er et h-------- å komme til for rep. slik den er plassert i båten. For ordens skyld der er DTP motor, 184 hk, 2006 modell Redigert 27.Mai.2017 av goggen000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 Et poeng med sinkanoder er at de skal ha god elektrisk kontakt med godset de skal beskytte. Vil gjengetape hindre god kontakt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 (redigert) goggen000 skrev for 3 timer siden: En liten tilbakemelding: Det var ikke simringen som var årsaken til lekkasjen. Men to sinkandoer som var "synderene". Førte på gjengetape på disse, og pottetett- Merkelig, men med ved tomgang, nesten ingen lekkasje , men ved større fart rant det ut ca 2 dl pr time. Var det ikke kobber- ring som tetning på mutteren til sink anodene? Med gjenge-tape kan du risikere at det ikke blir forbindelse plugg/motor og da er det ikke mye hjelp med sink-plugg. Det kan du måle. Redigert 27.Mai.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 27.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 (redigert) Roger jo skrev 45 minutes ago: Var det ikke kobber- ring som tetning på mutteren til sink anodene? Med gjenge-tape kan du risikere at det ikke blir forbindelse plugg/motor og da er det ikke mye hjelp med sink-plugg. Det kan du måle. Ikke kopperring. Mutterne/boltene er kone, så det burde ha holdt å trekke dem til en omdreining eller så. Redigert 27.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Brukte gjengetape for å kunne finne ut hvor lekkasjen var? Har funnet en gammel mutter som jeg benytter, med sinkanode, Håper den holder tett, da den andre hadde jeg skrudd helt "i bånn" Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 goggen000 skrev 11 minutes ago: Brukte gjengetape for å kunne finne ut hvor lekkasjen var? Har funnet en gammel mutter som jeg benytter, med sinkanode, Håper den holder tett, da den andre hadde jeg skrudd helt "i bånn" Med fare for at det ikke er helt likt, men på DTP er det bare en zink i området du beskriver. Det er vel ferkvannskjøler vi snakker om? Ta gjerne et bilde av området du mener det lekker fra. Om zink er skrudd helt i bånn, da er den nok av feil type. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.