Jump to content

Er det OK å legge båten på ønsket plass dagen i forveien?

nomen

Recommended Posts

Jeg kan nok irritere noen ved å dra ut på en torsdag for å få den beste plassen. Men jeg blir ombord hele helgen, og gjerne til mandag. Det var nok ikke det du spurte om. Å da hjem etter å ha plassert båten, er nok som jeg allerede ser her diskutabelt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 30 minutes ago:

Jeg kan nok irritere noen ved å dra ut på en torsdag for å få den beste plassen.

Sikkert men slik er jo verden.
Jeg har selv ligget i populære uthavner i Nøtterøy skjærgården på sommeren og tatt lett båten på jobb om morgenen.
For så returnert etter jobb de fleste dagene selv om det kan bli ei natt eller to hjemme i løpet av uken.
Dette anser jeg som min sak og ikke noe jeg går rundt å spør andre om lov til.

Jeg føler heller ikke på det når jeg legger båten i gjestehavnen i Tønsberg på torsdag for å få en god plass i helgen.
Jeg betaler jo for meg alle dager så om jeg sover i båten eller hjemme en natt og er på jobb på fredag anser jeg det som min egen business som ingen andre har noe med.da det er mitt valg.
Dette skjer jo ikke så ofte men i fellesferien eller i forkant av en happning i byen er det lurt å være tidlig ute.

Redigert av pipe (see edit history)
Guest Avmønstret#
Joltus skrev 1 time siden:

Dette var eg ikke klar over at var en regel?

Isåfall er det hvertfall mange som bryter denne.

Samme med båt som for telt har jeg skjønt, max to døgn. Og meningen er jo å forhindre at folk "slår leir" og mer eller mindre okkuperer en fin plass for sesongen. 

Men ja, det skjer hele tiden, og det er vel i grunnen en uting. 

Jeg bryr meg ikke om regelen der den ikke har noen betydning, folk må jo ligge så lenge de gidder på plasser det ikke er rift om. Men når det er plasser/områder det er rift om så bør flest mulig være sikra tilgang og da vil jo regelen ha en funksjon. 

--

Tipper de fleste vet om regelen  men at de som bryter den driter i den uansett. Kanskje tilrettelagte uthavner burde skiltes sånn at en ihvertfall kan slite litt med skammen, om den er der ;-)

nomen skrev for 2 timer siden:

Hva synes Dere, er det greit at man kjører båten ut til den plassen man ønsker på torsdag,  for å dra hjem og på jobb fredag, og så dra ut på fredag ettermiddag? 

Jeg hadde aldri gjort det, men folk er jo forskjellig. Noen lager store fot-avtrykk, andre lager små :-)

Blir litt som å spørre om det er greit å klippe gresset på en søndag, bruke totakter ryddesag for litt kantklipping i boligfeltet. Frese rundt på vannskuter, tømme septik nærme land. Gå på resturant i bar overkropp, snakke i telefonen når du skal betale i kassa på butikken. Snike i kø. Denne lista kan bli lang.. 

Har du lyst har du lov!,  er det vel noen som sier. Eller hvis det ikke er eksplisitt regulert av loven er det også greit, er det vel noen som også mener. 

Redigert av Landcrab (see edit history)

Det må da vel være greit å ta lettbåten til jobb? Overnatter selv i båten, og kommer meg greit til jobb uten moderskipet. Det er jo førstemann til mølla, og er man først, så er man først. Synes derimot det er mer utfordrende når man legger båter langt fra hverandre for så å binde tau i mellom for å ta av plass til de som ikke er først.

Hilsen nordan family 27, som sover i båten i natt og kommer meg på jobb i morgen uten å medbringe moderskipet. Og ikke skammer meg over det heller.

R.O skrev 2 minutes ago:

. Nei! Her kan du ikke ligge, her kommer det en båt..!?

Ja da hedde det vært mye bedre att båten faktisk lå der selv om eier ikke var der.
Syntes også det er en lite hygglig melding å få og noen ganger kommer det jo ingen båt heller.
Jeg klarer å riste av meg den første ganske fort mens det andre senario kan irritere lengre selv om man prøver å fortrenge det.

Det er jo snakk om å fortrenge andre for å få en fordel selv.

Mena skuta di ligger og opptar plass mens du er andre steder, er det jo noen andre som faktisk er ute på tur som ikke kan bruke plassen.

Jeg snakker da om friluftsområdene som er tilrettelagt for almen benyttelse med brygger etc,

Fortøyer mann på eget utstyr, eller i kommersiell havn og betaler for seg, så er det noe annet, men å fortrenge andre fra alment tilrettelagte steder vitner om langt fremtredende egoisme. Det er viktigere at jeg får bruke plassen i morgen, enn at andre kan ha nytte av den i kveld mentalitet.

Dessverre er dette en langt fremskreden praksis, men så er også egoismen, ihvertfall her rundt oljehovedstaden, så det er vel ikke annet å forvente. 

Og nettopp derfor skygger vi unna slike steder i sommer halvåret, for selv om det skulle slumpe til å være en plass tilovers i ny og ne så er ikke egoister det man ønsker å omgås i sin sparsommelig utmålte fritid.

Ang dokumentasjon, så står det oppslag om dette med 1-2 dagers regelen i flere av de havner som er tilrettelagt av Ryfylkefriluftsråd.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ikke innafor i det hele tatt, 

Observerte i sommer en båt som lå på et flott sted i en uthavn uten folk ombord.

De kom med lettbåten utpå dagen, pakket ut kalesjen, startet den usannsynlig bråkete motoren som røykla området for å lade?. Slappet av ombord noen timer før de pakket ned båten igjen uten å løsne fortøyninger og lot båten ligge på samme sted før de dro med lettbåten.

Båten var en eldre trebåt merket FMYC.

Dette er ikke "innafor". Parkere "hytta" på et fint sted i skjærgården for å besøke den sånn av og til?

SailorBoy

Tja, er faktisk flere steder det er helt vanlig å jegge båten ut dagen i forveien for å sikre seg god plass. Har alldri opplevd at noen blir sure for det. (Nå snakker jeg om gjeste brygger hvor man betaler for å ligge der). Men hadde nok bllitt rimellig irritert om noen "holdt" av plasser til kompiser med tau. Ville nok ha lagt meg rett ved siden av og fyrt opp stereoen og agregat. Søvn adjø...

Langt fra greit spør du meg. At folk ligger mer enn to dager i strekk gjør vel ingenting, da blir jo plassen uansett benyttet, men å legge igjen en tom båt, nei. Det å ta jolla på jobb og komme tilbake igjen er vel greit nok, men ikke å dra hjem og sove mens båten ligger igjen og okkuperer plassen. Heller ikke greit ute i holmene synes jeg. De aller fleste holmer har noen få plasser som er aller best i forhold til vær, vind, utsikt osv. Hvis man ikke bruker plassen bør man la andre få muligheten. 

Som Piper Bill sier er dette som å legge håndkledet på solsenga i syden. Ikke greit.

Litt om friluftsloven :

http://www.ryfri.no/ryfylke-friluftsr%C3%A5d-info/skj%C3%A6rg%C3%A5rdstjenesten/allemannsretten

Sakset derfra :

Ved offentlige friluftslivsområder kan du fortøye i inntil to døgn. Opphold på friluftslivsområder og på annen utmark må skje på en slik måte at man ikke er til ulempe for grunneier eller andre som er på tur.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...