Havlengt Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) Det burde vel egentleg vera unødvendig at ein slik diskusjon skulle vera aktuell i det heile, men den er desverre alt for relevant.. Kan dra ein parallel til konfirmasjonsdagen i ei lokal kyrkje her: Kyrkja var i ferd med å verta fullsett, folk fylte opp ledige plassar rundt i benkane for å få sitja,- og der sat ei kjerring og "heldt opptatt" ein heil benk for ein familie som kom veltande inn døra etter at seremonien var godt i gang. Dette er lysår unna god skikk og bruk... Redigert 24.Mai.2017 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Det blir jo det same som å "holde av" plass til kompisen som kommer senere. Ikke innafor ! Kommer jeg først, tar jeg den plassen, om det er den siste ! Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Ser det er greit at eg har gått over til ryggsekk og fjelltelt ja... Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
JRK Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Synes også det er forkastelig å okkupere en plass uten å være ombord. Men om jeg ligger på en fin plass og tar lettbåten inn for å proviantere? 1,2 timer eller kanskje 8 timer (Arbeidsdag). Hvor går grensen? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) Blir også litt som.. om teltet har stått oppe i 2 dager, hvor langt må det flyttes om du kun har lov til å ligge på samme plass i 2 døgn Mye å ta stilling til. Redigert 24.Mai.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 JRK skrev 29 minutes ago: Synes også det er forkastelig å okkupere en plass uten å være ombord. Men om jeg ligger på en fin plass og tar lettbåten inn for å proviantere? 1,2 timer eller kanskje 8 timer (Arbeidsdag). Hvor går grensen? Ja, hvor går grensen på hvor lenge det er akseptabelt å være borte fra båten? Og hvor går grensen for hva som er akseptabel årsak til at båten er blitt forlatt? Ikke mist, hvem skal få lov til å bestemme hvilke årsaker som er gode nok? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Worry II skrev 27 minutes ago: Blir også litt som.. om teltet har stått oppe i 2 dager, hvor langt må det flyttes om du kun har lov til å ligge på samme plass i 2 døgn Mye å ta stilling til. Da tror jeg du tolker både situasjonen og loven feil. Om du har en stor fordel av å ligge over 2 døgn, mao at noen andre blir sperret ute, ja da er det ikke noe særlig. Om ingen andre er interessert, eller engang vet at du er der, ja da er det vel ingen som bryr seg, eller lov som kan anvendes... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 nomen skrev 2 minutes ago: Ja, hvor går grensen på hvor lenge det er akseptabelt å være borte fra båten? Og hvor går grensen for hva som er akseptabel årsak til at båten er blitt forlatt? Ikke mist, hvem skal få lov til å bestemme hvilke årsaker som er gode nok? I praksis må det vel være greit å la en båt ligge sine to døgn, også tom. Hvis det er ok å legge båt fra seg i friområder uten tilsyn, vet ikke om det er "lov". Det er vel det? Eller om det er noen andre regler som kommer inn? Er jo forskjell på å "være en plass" og legge fra seg "en ting" en plass. Kanskje en ikke har lov å "slenge fra seg" en båt hvor som helst? --- Om en legger fra seg en tom båt uten merking eller noe så må en kanskje påregne at skjærgårdstjenesten tauer den inn? Eller at politi og redningstjenste blir kontaktet, er jo forutroligende hvis det ligger en tom båt i på et populært område uten noen "levende" i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Mouche skrev for 2 timer siden: En høyesterettsdom (Retstidende 2007 side 102 – Yxney) har holdt døren åpen for at tidsbegrensningen (to døgn) kumme være aktuell for båter fortøyd eller oppankret nær bebyggelse. "Nær bebyggelse" endrer nok en del på det ja. Forøvrig, hvis noen tror en kan nekte en båt å ligge fortøyd i uthavn over mer enn to dager, så kan dere gjerne begynne i Slevikkilen/Gjetholmen. Her har 2-3 flytende brakker ligget fortøyd i årevis på fine plasser. Her snakker vi ikke om båt eller fartøy en gang, men store flytende plattformer med hytte på. Jeg heier på dere!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Napoli Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Joltus skrev for 15 timer siden: Dette var eg ikke klar over at var en regel? Isåfall er det hvertfall mange som bryter denne. tuffff skrev for 4 timer siden: Det var en sak for et par å siden hvor skjærgårdstjenesten nede ved Grimstadkanten eller der omkring, tror jeg det var, reiste rundt på holmer og skjær og forsøkte å håndheve denne to-dagers teltregelen ovenfor fortøyde båter. De måtte pent opphøre med denne praksisen da det ble slått fast at denne ikke gjelder for båter. nomen skrev for 1 time siden: Ja, hvor går grensen på hvor lenge det er akseptabelt å være borte fra båten? Og hvor går grensen for hva som er akseptabel årsak til at båten er blitt forlatt? Ikke mist, hvem skal få lov til å bestemme hvilke årsaker som er gode nok? Dette besvares i friluftslovens paragraf 7: § 7.(Landsetting og fortøyning av båt.) Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Og spesifiseres av statens naturoppsyn: Hva menes med kortere tid? • Å dra båt på land i utmark – Innebærer også rett til feste i trær, steiner og lignende – Tolket slik at det er greit for inntil 24 timer • Førtøyning i bolter, ringer etc – Ikke sagt noe om lenge, men ok for kortere tid uten fortrengsel for eier. Antakelig ok for inntil 24t • Bruk av kai eller brygge – Krever samtykke fra grunneier eller rettighetshaver • Antas også for kortere tid å være adgang til å nytte midlertidige fortøyningsbolter i grunnen, dersom disse fjernes etter bruk Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Joltus Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Så nå er vi nede i et døgn? Blir stadig strengere dette? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) Fortsatt 2 døgn på Offentlige Friluftsområder i Ryfylke, men det er muligens en særregel her i området da, og at resten av landet bare er halvparten Skjønner egentlig ikke at folk orker å ligge så fryktelig mye lenger på samme sted enn 2 døgn uansett. Skal være bra dårlig vær før jeg orker det, og det må være planlagt fra start for å klare å pine septiskkapasiteten lengre enn det uansett. Nei kom dere utpå folkens, få litt vind i håret før det gror mose på dere Hilsen en som tar ut på langhelg i Ryfylke om få strakser. Skal seile og flytte oss minst en gang om dag, og Dregge aktivt, og ikke være noen til bryderi (det er intensjonen ihvertfall). Gleder meg glugg. God Helg !! , Redigert 24.Mai.2017 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
shipahoy Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Ikke mye vind i håret denne helgen i Ryfylke. Skal ned å fylle diesel snart, for det blir nok lite seiling :-( Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Til TS: Jeg reagerte på overskriften i tråden, men å stikke hjemom på jobb mens familien ligger i båten mener jeg må være godt innenfor. Å la en tom båt blokkere en attraktiv, offentlig plass synes jeg ikke er OK. Bare det at TS tar opp spørsmålet her mener jeg viser at han ikke er en som gir blaffen i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 To-døgnregelen gjelder ikke for fortøyning av båter. Uansett hva friluftsråd måtte finne på å tolke loven. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Fantino skrev for 1 time siden: Til TS: Jeg reagerte på overskriften i tråden, men å stikke hjemom på jobb mens familien ligger i båten mener jeg må være godt innenfor. Å la en tom båt blokkere en attraktiv, offentlig plass synes jeg ikke er OK. Bare det at TS tar opp spørsmålet her mener jeg viser at han ikke er en som gir blaffen i utgangspunktet. Enig i det du skriver Fantino, men jeg synes det også bør være greit å dra fra båten for å gå på jobb selv om det ikke er noen i båten. Forutsatt at man ikke okkuperer en god populær plass for andre. Også veldig enig i den siste setningen din Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 7 hours ago, tuffff said: To-døgnregelen gjelder ikke for fortøyning av båter. Uansett hva friluftsråd måtte finne på å tolke loven. De snakker vel om å "dra iland" hvilket jeg tolker som at båten tas opp på land, ikke at den ligger på sjøen fortøyd til land. Forøvrig er en dom i Høyesterett nokså klar på at det kan være en åpning for en to-døgs regel i nærheten av bebyggelse (under 150 meter eller kanskje enda nærmere) hvilket er noe helt annet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Ja, og nettopp derfor ligger det implesitt i denne dommen at to-døgnregelen ikke gjelder som generell regel for fortøyning i utmark inklusive tilrettelagte friområder. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Joltus skrev for 17 timer siden: Så nå er vi nede i et døgn? Blir stadig strengere dette? He he, ja det er nok en åpenbar skivebom det der... Noen tolker lover, som fanden leser bibelen.. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 (redigert) On 5/23/2017 at 9:35 PM, Lars H. said: Jeg kan nok irritere noen ved å dra ut på en torsdag for å få den beste plassen. Men jeg blir ombord hele helgen, og gjerne til mandag. Det var nok ikke det du spurte om. Å da hjem etter å ha plassert båten, er nok som jeg allerede ser her diskutabelt. Ja, virker som kortene blandes litt her. For min del er det litt avgjørende om man drar hjem i et lengre tidsrom (for min del tenker jeg da lengre enn en arbeidsdag, syns selv det kan være synd å "kaste bort" en god natt-havn, for det er noe vi i seilbåt setter pris på når vi ankommer litt seint utpå kvelden) samtidig som andre ikke får plass. Om båten ligger tom mens de fleste andre også jobber, og det er mange ledige plasser uansett, ser jeg ikke problemet. Det er mulig noen oppfatter dette som "sniking i køen", og da reiser man jo spørsmål rundt din praksis også, det blir suspekt å avspasere for å komme tidlig på sjøen fredag og så videre. Vanskelig for meg å være enig med de som tenker slik. Personlig syns jeg det er fint å kunne "vri" litt på timeplanen for å få skviset på plass mer båttid. Da må jeg ha toleranse for at andre også utnytter den muligheten. Redigert 25.Mai.2017 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 On 5/23/2017 at 10:59 PM, The Saint said: Tja, er faktisk flere steder det er helt vanlig å jegge båten ut dagen i forveien for å sikre seg god plass. Har alldri opplevd at noen blir sure for det. Det er forsåvidt noe "alle har mulighet til" å gjøre også, hvis de har tilstrekkelig lyst på en bra plass ... (Bruker anførselstegn, siden alle ikke har like muligheter til noe som helst i virkelighetens verden ...) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 On 5/24/2017 at 0:15 AM, nomen said: Kommer ikke til å bli noen vane dette her. Syns det høres ut som en god vane. På vanlige torsdager er det vel liten trengsel uansett. På lørdag er det folk i båten din som nyter godt av plassen. Kan det være et krav at hele mannskapet skal være om bord til enhver tid når båten ligger i havn? Og syns du at du ligger lenge på ett sted? Vel, du kan stå tidlig opp og flytte båten til en annen fin plass i løpet av helga, så du opptar en annen plass isteden. Mulig at det er god skikk, men det utgjør ingen praktisk forskjell ... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Fornuftige innspill Quantumduck! Jeg synes imidlertid grensen går om man plasserer ut båten og reiser hjem uten at det er noen i båten overhode. Om dette blir en utbredt skikk vil det etterhvert bli mange båter i skjærgården uten folk ombord, og de beste fortøyningsplassene opptas av båter uten at noen nyter godt av det. Dette med å ikke ligge på en plass for mange døgn ser jeg ikke det helt store problemet med. Om man skal være ute en uke blir det jo uansett at man legger beslag på en fortøyningsplass de dagene. Frigir man en opptar man en annen. Det er imidlertid en utfordring. Dersom noen på død og liv ikke vil flytte seg fra en fin plass er det dem som ikke går av veien for å tømme septiken der de ligger og fyrer i gang motoren eller et bråkete aggregat for å lade. Tar de seg en luftetur og flytter båten får de både strøm og tom septik. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 3 hours ago, Ida Marie III said: He he, ja det er nok en åpenbar skivebom det der... Noen tolker lover, som fanden leser bibelen.. Nei, heller snakk om feiltolkning eller feil bruk av loven. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 2 hours ago, Komodo said: Fornuftige innspill Quantumduck! Jeg synes imidlertid grensen går om man plasserer ut båten og reiser hjem uten at det er noen i båten overhode. Om dette blir en utbredt skikk vil det etterhvert bli mange båter i skjærgården uten folk ombord, og de beste fortøyningsplassene opptas av båter uten at noen nyter godt av det. Det er vanskelig å være uenig her; Om det er mange som gjør en ting så blir det mange som gjør den tingen. Men er det så innmari mange som gjør dette da? Ligger det så mange tomme båter rundt i skjærgården? Minn meg på å dette av stolen om det plutselig skulle gripe om seg ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.