Jump to content

Tykkelse på kabel mellom forbruksbatterier


mmosberg

Recommended Posts

Kjellg skrev 3 minutes ago:

 

Er det ikke litt skummelt å gi så klart svar uten å vite hva han har og skal bruke det til? 

Jeg tar utgangspunkt i at det han skriver at det er forbruksbatterier, og båten han har Windy Scirocco 32. I tillegg til forutsetningen jeg redigerte inn at batteriene står inntil hverandre. En normal 35mm^2 PVC en-leder tåler støtstrøm (1 sek) i størrelseorden 3500-4000A. Kontinuerlig kan man snakke om 150-200A, avhengig av omgivelsetemperatur, samføring osv. Skal man trekke mer enn "summen av alle grenstrømmer" som da totalt blir vesentlig høyere enn mellom batteri nr 2 og 3 snakker man om "noen" kW, og batteriene har avgått ved døden innen kort tid hvis det vedvarende forbruk. Men ja, litt luftig resonnert med en dose av egen erfaring og utdannelse, men i dette tilfellet anser jeg blinken for å være relativt stor så ikke spesielt skummelt.

 

Men slik det ofte blir snakket om dette må jeg innrømme at jeg noen ganger skulle ønsker jeg drev båtutstyrsbutikk og ikke var ingentinggjør i elektro :wink: Kanskje Tekna har kurs for etterutdanning til kjøpmann? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

De står ved siden av hverandre så det blir ca 30cm med kabel. Har ingen store forbrukere på forbruksbanken. Mastervolt 3x30 amp landstrømlader og 2x60 amp dynamoer på motorene. Det ligger en meget tykk kabel fra strømtavla frem til første batteriet. Batteriene står i maskinrommet så omgivelsestemperaturen kan bli litt høy første timen eller to etter at motorene er stanset.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev 7 minutes ago:

De står ved siden av hverandre så det blir ca 30cm med kabel. Har ingen store forbrukere på forbruksbanken. Mastervolt 3x30 amp landstrømlader og 2x60 amp dynamoer på motorene. Det ligger en meget tykk kabel fra strømtavla frem til første batteriet. Batteriene står i maskinrommet så omgivelsestemperaturen kan bli litt høy første timen eller to etter at motorene er stanset.

 

Ingen betenkeligheter med dette.

Link to post
Share on other sites

diaX skrev 21 minutes ago:

Jeg tar utgangspunkt i at det han skriver at det er forbruksbatterier, og båten han har Windy Scirocco 32. I tillegg til forutsetningen jeg redigerte inn at batteriene står inntil hverandre. En normal 35mm^2 PVC en-leder tåler støtstrøm (1 sek) i størrelseorden 3500-4000A. Kontinuerlig kan man snakke om 150-200A, avhengig av omgivelsetemperatur, samføring osv. Skal man trekke mer enn "summen av alle grenstrømmer" som da totalt blir vesentlig høyere enn mellom batteri nr 2 og 3 snakker man om "noen" kW, og batteriene har avgått ved døden innen kort tid hvis det vedvarende forbruk. Men ja, litt luftig resonnert med en dose av egen erfaring og utdannelse, men i dette tilfellet anser jeg blinken for å være relativt stor så ikke spesielt skummelt.

 

Men slik det ofte blir snakket om dette må jeg innrømme at jeg noen ganger skulle ønsker jeg drev båtutstyrsbutikk og ikke var ingentinggjør i elektro :wink: Kanskje Tekna har kurs for etterutdanning til kjøpmann? :smiley:

 

 

Hehe, ser den.  Ble bare litt "slått ut" av så konkret svar. Men er helt enig med deg ellers. Selv så bruker jeg samme kabel overalt. Ikke begrunnet i annet en at jeg synes det ser "penere" ut, men er enig i at jeg enkelte ganger kunne gått ned på dimensjon om man går etter hva kablene faktisk tåler. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Godt og utfyllende svar fra diaX. Regner med du har lagt opp 35kv kabel for lenge siden. Og det er helt greit. Eneste grunn til å legge tykkere kabel er i tilfelle du har oppkobling som gjør at du i gitt tilfelle kan bruke forbruksbanken til start. Selv da vil 35 kv overleve.  Men er ingen direkte grunn til ikke å bruke tykkere kabel hvis man føler for det. Økonomisk belastning med 2x35 cm kabel bør ikke ødelegge båtbudsjettet. Er selv elektroingentinggjør, men hadde lagt 50 kv, stort sett bare fordi det i mitt hode ser riktigere og mer estetisk ut med likt kvadrat på kablene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...