mmosberg Startet 24.Mai.2017 Del på Facebook Startet 24.Mai.2017 (redigert) Planlegger å utvide fra 2 til 3 forbruksbatterier. Har separat startbatteri. Vil det være nok med 35 mm2 kabel mellom forbruksbatteriene? Redigert 24.Mai.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Kjellg Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) Kommer vel mye an på hvor mye du lader med og hvor strøm du skal trekke av banken, men 35 er ikke mye Redigert 24.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) Ja absolutt. 35mm^2 mellom batteriene er i massevis. (forutsetter at de står inntil hverandre) Redigert 24.Mai.2017 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) diaX skrev 12 minutes ago: Ja absolutt. 35mm^2 mellom batteriene er i massevis. (forutsetter at de står inntil hverandre) Redigert 24.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Kjellg skrev 3 minutes ago: Er det ikke litt skummelt å gi så klart svar uten å vite hva han har og skal bruke det til? Jeg tar utgangspunkt i at det han skriver at det er forbruksbatterier, og båten han har Windy Scirocco 32. I tillegg til forutsetningen jeg redigerte inn at batteriene står inntil hverandre. En normal 35mm^2 PVC en-leder tåler støtstrøm (1 sek) i størrelseorden 3500-4000A. Kontinuerlig kan man snakke om 150-200A, avhengig av omgivelsetemperatur, samføring osv. Skal man trekke mer enn "summen av alle grenstrømmer" som da totalt blir vesentlig høyere enn mellom batteri nr 2 og 3 snakker man om "noen" kW, og batteriene har avgått ved døden innen kort tid hvis det vedvarende forbruk. Men ja, litt luftig resonnert med en dose av egen erfaring og utdannelse, men i dette tilfellet anser jeg blinken for å være relativt stor så ikke spesielt skummelt. Men slik det ofte blir snakket om dette må jeg innrømme at jeg noen ganger skulle ønsker jeg drev båtutstyrsbutikk og ikke var ingentinggjør i elektro Kanskje Tekna har kurs for etterutdanning til kjøpmann? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) De står ved siden av hverandre så det blir ca 30cm med kabel. Har ingen store forbrukere på forbruksbanken. Mastervolt 3x30 amp landstrømlader og 2x60 amp dynamoer på motorene. Det ligger en meget tykk kabel fra strømtavla frem til første batteriet. Batteriene står i maskinrommet så omgivelsestemperaturen kan bli litt høy første timen eller to etter at motorene er stanset. Redigert 24.Mai.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Sequoia Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 mmosberg skrev 7 minutes ago: De står ved siden av hverandre så det blir ca 30cm med kabel. Har ingen store forbrukere på forbruksbanken. Mastervolt 3x30 amp landstrømlader og 2x60 amp dynamoer på motorene. Det ligger en meget tykk kabel fra strømtavla frem til første batteriet. Batteriene står i maskinrommet så omgivelsestemperaturen kan bli litt høy første timen eller to etter at motorene er stanset. Ingen betenkeligheter med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) diaX skrev 21 minutes ago: Jeg tar utgangspunkt i at det han skriver at det er forbruksbatterier, og båten han har Windy Scirocco 32. I tillegg til forutsetningen jeg redigerte inn at batteriene står inntil hverandre. En normal 35mm^2 PVC en-leder tåler støtstrøm (1 sek) i størrelseorden 3500-4000A. Kontinuerlig kan man snakke om 150-200A, avhengig av omgivelsetemperatur, samføring osv. Skal man trekke mer enn "summen av alle grenstrømmer" som da totalt blir vesentlig høyere enn mellom batteri nr 2 og 3 snakker man om "noen" kW, og batteriene har avgått ved døden innen kort tid hvis det vedvarende forbruk. Men ja, litt luftig resonnert med en dose av egen erfaring og utdannelse, men i dette tilfellet anser jeg blinken for å være relativt stor så ikke spesielt skummelt. Men slik det ofte blir snakket om dette må jeg innrømme at jeg noen ganger skulle ønsker jeg drev båtutstyrsbutikk og ikke var ingentinggjør i elektro Kanskje Tekna har kurs for etterutdanning til kjøpmann? Hehe, ser den. Ble bare litt "slått ut" av så konkret svar. Men er helt enig med deg ellers. Selv så bruker jeg samme kabel overalt. Ikke begrunnet i annet en at jeg synes det ser "penere" ut, men er enig i at jeg enkelte ganger kunne gått ned på dimensjon om man går etter hva kablene faktisk tåler. Redigert 24.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Takker for svar? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
sumo Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Godt og utfyllende svar fra diaX. Regner med du har lagt opp 35kv kabel for lenge siden. Og det er helt greit. Eneste grunn til å legge tykkere kabel er i tilfelle du har oppkobling som gjør at du i gitt tilfelle kan bruke forbruksbanken til start. Selv da vil 35 kv overleve. Men er ingen direkte grunn til ikke å bruke tykkere kabel hvis man føler for det. Økonomisk belastning med 2x35 cm kabel bør ikke ødelegge båtbudsjettet. Er selv elektroingentinggjør, men hadde lagt 50 kv, stort sett bare fordi det i mitt hode ser riktigere og mer estetisk ut med likt kvadrat på kablene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.