skhauge Startet 24.Mai.2017 Del på Facebook Startet 24.Mai.2017 Hei. Har svak antydning til vann i olja på drevet. Det er snakk om veldig lite i % (om det er såpass at vi kommer i %) men tenkte eg skulle ta en trykktest av det i egen regi. Ser på forumet her det er oppgitt trykk/vakuum 15psi/-7psi. Dette er ca 1bar/-0,5bar. Stemmer dette? 1 bar er jo rimelig mye. Eg hadde aldri trodd det skulle være behov for såpass trykk. Eg får nok sikkert kun sjekket det med trykk og såpevann. Sjekke girveksler, proppell tetninger etc. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 er 1 bar mye ? På 1 meters dyp er trykket 1 atmosfære, dette tilsvarer 1,01325 bar.... Jeg ble overrasket over hvor liten sikkerhetsmargin det er lagt inn i denne testprosedyren.. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Det var vel ikkje helt rett. 10 meter = 1 bar. Så her er jo minst 10x sikkerhetsfaktor. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Beklager, du har helt rett, 1 atm = 9,81 m - og da er jo sikkerhetsmarginen god. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) Hiver meg på denne. Har tenkt å rigge meg til med en pumpe for trykk og vakuumtesting av undervannshus, synes det kan være greit å ha det i garasjen. Hvordan lager man lettest undertrykk til denne testen? Finnes det enkle pumper å få kjøpt? Lagt til: 1 bar overtrykk er overkill, da tror jeg du risikerer å lage en lekkasje isteden. Ville nøyd meg med 0,2-0,3 bar. Redigert 24.Mai.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
adeneo Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) Det er som regel rundt 7psi for trykktesting, og omtrent det samme for vakuumtestingen (14inHg). Jeg ville nok lagt meg under de tallene. Dersom det er lekkasje så oppdager man det normalt med en del lavere trykk/vakuum uansett. For høyt trykk, særlig under vakuumtestingen, kan i enkelte tilfeller føre til at dobbeltlagerboksen får lekkasje, så det er greit å være litt forsiktig, prøv med lavt trykk først, å sannsynligheten er stor for at du finner lekkasjen, dersom du ikke gjør det, kan du øke trykket litt osv. Finner ikke DPH manuelen i farten, men dra DP-E manuelen Redigert 24.Mai.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 BT har vakuumtester http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Vakuumtesterbremseluftingssett-2000022139/ Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Da har eg utført trykktest. 0,5 bar gikk eg for. Eg har en kompressor for dekk type Biltema. Denne har digital skjerm med 0,05 bar nøyaktighet. Lot trykk stå på 20 minutt. Roterte akslinger og beveget gir skifter. Etter 20 min tok eg trykk av da ingen lekkasje var funnet eller trykk hadde redusert seg. Sprayet rundt alle tetninger på drev under test. Lekkasjen kan dermed muligens være på avtapping der og pakning tydelig var deformert. Ny pakning og olje blir å fylle på i morgen. Nå skal eg lage meg utstyr slik at eg og får utført vakuum test (til høsten). Lager til med nanometer og stenge kraner. Vil lage dette via påfylling der eg tenker det er mer ideelt å sette trykk på. Samt mer skrue på jobbe med (toler mye mer). Legger ved bilde av det eg gjorde i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.