SøndreSvaberg Startet 25.Mai.2017 Del på Facebook Startet 25.Mai.2017 Skal klargjøre min gode Neumann kajakk fra 2002... Oppdager at det er en boble/skade i bunnen. Der er det kevlar. Hvordan repareres det? Er det brukt polyester eller epoksy? Jeg kommer til å pusse det godt ned og legge to tynne lag med matte - en stor og en liten. Begynner jeg med en liten som fyller skaden? Jeg antar jeg MÅ bruke kevlar matte. Mottar gjerne tips. Skaden (ja jeg har lagt et lag med polyester for ca 8 år siden som nå flasser av - pusser alt ned samtidig). Fant denne produksjonstagen inni Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 (redigert) Pusset bort laget som har flasset av. Pusset inn til fiberene ved bulken/boblen (jeg kan trykke den inn og kjenner det på innsiden med fingeren). Har også sett at det er krakeleringer og noen roser enkelte plasser - sikkert en grunnstøting eller to Planen er å begynne med bulken/boblen og legge på duk og polyester innefra. Tenkte å legge en planke utenpå mens det herder for å få en slett overflate. Krakeleringene tenker jeg å reparere ved å legge på et tynt lag polyester (eller to) utenpå. Rosene trenger nok omfattende arbeid for reprasjon - de skal få lov til å være som gamle minner :/ Åpen for innspill. Redigert 25.Mai.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Kyrholmen Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Du må ikke noe verdens ting :p Ser ut til at det er brukt klar epoksy. Spørsmålet er vel om du vil ha det fint eller ikke. Skal du ha det fint bør du få fatt i samme produkter som fabrikken brukte. Du kan jo ta en mail til de ? Hvis du ikke skal ha det fint, eller ihvertfall tar til takke med sånn ca fint kan du jo kjøpe karbonfibermatte og epoksy på biltema. Ser at jeg ikke skal ha meg neumann kajakk, eller kompositt kajakk i det heletatt :D Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 (redigert) Takk for innspill. Hehe. Ja det ser ikke så bra ut med den avflassingen. Det er polyesteren som flasser av fra forrige quick fix som slo feil. Krakkeleringene KAN ha kommet pga lang tid i sola. Den har dessverre ikke fått mye oppmerksomhet de siste årene... Bør nok dekkes til i fremtiden. Opprinnelig plan var IKKE å legge på matte utvendig, da det neppe blir fint. Tenker å fikse bulken innefra. Reviderer planen og bytter til epoksy... Fikser innvendig med et lag matte (kevlar) og bruke epoksy til å feste. Utvendig metter jeg sprekkene med epoksy... Redigert 25.Mai.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Krimart Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Det er helt sikker epoxy, og uansett om det er epoxy eller polyester er epoxy overlegen til denne type reparasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 De fleste epoksyer er lite glade i UV-stråler fra sola, så bør ideelt sett overlakkeres med tokomponent polyuretanlakk med UV-filter. Alternativt tilsettes UV-filter i selve epoksyen, men da vil denne farges noe, avengig av type som blir brukt. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Takker!! Det blir helt sikkert epoksy som bindemiddel. Har det noe å si om jeg legger glassfiber innvendig oppå kevlaren? Får så vurdere å prime + male bunnen og/eller sørge for tak til kajakken!! Den har fått overdose UV-stråler i sin levetid Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
NilsPils Svart 26.Mai.2017 Del på Facebook Svart 26.Mai.2017 Glassfiberduk innvendig går veldig bra. Med epoxy må du bruke vevet duk, ikke matte. Dersom du bruker mothold på utsiden bør du belegge det med plast (for eksempel klar pakketape) så det ikke limer seg fast. Du bør nok dekke til for sola i fremtiden. Kevlar har heller ikke godt av UV-stråler. 13 hours ago, Kyrholmen said: ........... Ser at jeg ikke skal ha meg neumann kajakk, eller kompositt kajakk i det heletatt :D Fordelen (en av dem) i forhold til rotasjonsstøpt er at de kan lages MYE lettere i kompositt. Jeg har en 5 meter lang kano i kompositt som bare veier 17 kg. Den kan jeg bære med meg alene nesten hvorsomhelst med bæreåk over skuldrene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SøndreSvaberg Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 (redigert) Her hadde jeg visst en tråd som ikke var avsluttet. Setter selv stor pris på at tråder avsluttes med et resultat og evt en konklusjon... Så derfor, her er hva jeg gjorde. Konklusjon får evt komme senere: Jeg endte opp med å plastre innvendig med en liten glassfiberlapp og epoksy, samt å legge på et strøk med epoksy utvendig. Resultatet ble delvis suksess. All krakeleringen forsvant og overflaten ble mye bedre! Den innvendige plastringen løste dessverre kun den innvendige bevegelsen i "problemområdet". Det var fortsatt mulig å klemme inn skroget utvendig. Jeg gikk i tenkeboksen og før jeg visste ordet av det var høsten der... Da jeg tok tak i dette i år, finner jeg fort ut at det er produksjonsfeil og luftboble som er årsaken til at det utvendige skroget gir etter. Dette må løses utenfra - på bekostning av skjønnhet :( Pusser derfor vekk kevlarstria for å bli kvitt hele bobla. Deretter bygger jeg opp med 3 tynne lag med glassfiber og epoksy. Pusser forhøyningene, litt renn og legger på finsparkel for å fylle opp evt groper rundt plastringen . Nå gjenstår det å vente på gjennomherding og pussing. Mulig jeg legger på et tynt lag epoksy over det hele for å få en blankere finish? Redigert 29.Mai.2018 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
oyster Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Jeg vil nødig opptre som den store gledesdreperen når du har gjort ferdig prosjektet ditt, men teorien tilsier at vanlig emulsjonsbundet CSM (glassfibermatte) ikke hefter spesielt bra med epoxy. Grunnen til dette er kort fortalt at emulsjonen er beregnet på å reagere med polyester, som har en annen kjemisk sammensetning enn epoxy. Nå finnes det pulverbundet CSM som er beregnet for epoxy, og for alt jeg vet er det dette du har brukt. Jeg tenkte likevel jeg skulle nevne det, så har du i hvert fall en mulig forklaring om reparasjonen svikter senere. Om glassfiberen du har lagt på ikke har all verdens strukturell betydning, vil det sannsynligvis gå greit. Når det gjelder finishen anbefaler jeg først å sparkle over reparasjonsstedet med fortykket epoxy ( jeg ser du har mikroballonger), pusse det jevnt med fint sandpapir, matten ned skroget, og så lakkere med klar tokomponent polyuretanlakk med UV-filter som Hakkanen nevner ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 oyster skrev 4 minutter siden: Jeg tenkte likevel jeg skulle nevne det, så har du i hvert fall en mulig forklaring om reparasjonen svikter senere. Takk oyster! Mulig glassfiberen var unødvendig ja og at jeg kunne løst det med sparkel av noe slag. Skadestedet er på størrelse med et kronestykke. Kanskje bare pusse mesteparten av glassfiberen bort? Legge sparkel (epoksy og mikroballonger?), pusse og lakke. Uansett: Jeg skal følge med på reprasjonen i år, og venter litt med finishen. Da blir det en 2-komp lakkering med UV-filter. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
oyster Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Om det du har lappet med på innsiden av skroget er vevd glassfiber, og du har lagt på noen cm rund selve skadesteder, vil dette helt sikkert gå bra. Da ville jeg ha gjort som du foreslår, slipe vekk CSM-lappen på utsiden og sparkle med fortykket epoxy. Vask med aceton før og etter nedsliping og matting for lakkering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.