Jump to content

Glassfiber/kevlar kajakk reparasjon av skrog

SøndreSvaberg

Recommended Posts

Skal klargjøre min gode Neumann kajakk fra 2002...

Oppdager at det er en boble/skade i bunnen. Der er det kevlar. 

Hvordan repareres det? Er det brukt polyester eller epoksy? Jeg kommer til å pusse det godt ned og legge to tynne lag med matte - en stor og en liten. Begynner jeg med en liten som fyller skaden?

Jeg antar jeg MÅ bruke kevlar matte.

Mottar gjerne tips.

Skaden (ja jeg har lagt et lag med polyester for ca 8 år siden som nå flasser av - pusser alt ned samtidig).

20170525_124947.jpg.7d92b682b2f6a4f597e2751a1dc27ad0.jpg

Fant denne produksjonstagen inni

20170525_124930.jpg.54e91541ce5a37fce5473cc6951f82ba.jpg

Svart (redigert)

Pusset bort laget som har flasset av. Pusset inn til fiberene ved bulken/boblen (jeg kan trykke den inn og kjenner det på innsiden med fingeren).

1495730717099976119353.jpg.d0e383a9159ec8df14d3e30b35e0cc53.jpg

Har også sett at det er krakeleringer og noen roser enkelte plasser - sikkert en grunnstøting eller to :saint:

20170525_172640.jpg.a82357797623084da94b5278c0f61b88.jpg

Planen er å begynne med bulken/boblen og legge på duk og polyester innefra. Tenkte å legge en planke utenpå mens det herder for å få en slett overflate.

Krakeleringene tenker jeg å reparere ved å legge på et tynt lag polyester (eller to) utenpå. Rosene trenger nok omfattende arbeid for reprasjon - de skal få lov til å være som gamle minner :/

Åpen for innspill.

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Du må ikke noe verdens ting :p Ser ut til at det er brukt klar epoksy. Spørsmålet er vel om du vil ha det fint eller ikke.

Skal du ha det fint bør du få fatt i samme produkter som fabrikken brukte. Du kan jo ta en mail til de ?

Hvis du ikke skal ha det fint, eller ihvertfall tar til takke med sånn ca fint kan du jo kjøpe karbonfibermatte og epoksy på biltema.

Ser at jeg ikke skal ha meg neumann kajakk, eller kompositt kajakk i det heletatt :D 

Svart (redigert)

Takk for innspill.

Hehe. Ja det ser ikke så bra ut med den avflassingen. Det er polyesteren som flasser av fra forrige quick fix som slo feil.

Krakkeleringene KAN ha kommet pga lang tid i sola. Den har dessverre ikke fått mye oppmerksomhet de siste årene... Bør nok dekkes til i fremtiden. 

Opprinnelig plan var IKKE å legge på matte utvendig, da det neppe blir fint. Tenker å fikse bulken innefra. 

Reviderer planen og bytter til epoksy...

Fikser innvendig med et lag matte (kevlar) og bruke epoksy til å feste.

Utvendig metter jeg sprekkene med epoksy...

Glassfiberduk innvendig går veldig bra. Med epoxy må du bruke vevet duk, ikke matte. Dersom du bruker mothold på utsiden bør du belegge det med plast (for eksempel klar pakketape) så det ikke limer seg fast.

Du bør nok dekke til for sola i fremtiden. Kevlar har heller ikke godt av UV-stråler.

13 hours ago, Kyrholmen said:

...........

Ser at jeg ikke skal ha meg neumann kajakk, eller kompositt kajakk i det heletatt :D 

Fordelen (en av dem) i forhold til rotasjonsstøpt er at de kan lages MYE lettere i kompositt. Jeg har en 5 meter lang kano i kompositt som bare veier 17 kg. Den kan jeg bære med meg alene nesten hvorsomhelst med bæreåk over skuldrene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 1 år senere...
Svart (redigert)

Her hadde jeg visst en tråd som ikke var avsluttet. Setter selv stor pris på at tråder avsluttes med et resultat og evt en konklusjon... Så derfor, her er hva jeg gjorde. Konklusjon får evt komme senere:

Jeg endte opp med å plastre innvendig med en liten glassfiberlapp og epoksy, samt å legge på et strøk med epoksy utvendig. 

Resultatet ble delvis suksess. All krakeleringen forsvant og overflaten ble mye bedre! Den innvendige plastringen løste dessverre kun den innvendige bevegelsen i "problemområdet". Det var fortsatt mulig å klemme inn skroget utvendig. Jeg gikk i tenkeboksen og før jeg visste ordet av det var høsten der...

Da jeg tok tak i dette i år, finner jeg fort ut at det er produksjonsfeil og luftboble som er årsaken til at det utvendige skroget gir etter. Dette må løses utenfra - på bekostning av skjønnhet :(

Pusser derfor vekk kevlarstria for å bli kvitt hele bobla.

20180527_142537.jpg.3fd30d92432ec0ec6298e60b2cbc260b.jpg20180527_142555.jpg.069298b4161b8ac1e0e91294dd53e4e7.jpg

Deretter bygger jeg opp med 3 tynne lag med glassfiber og epoksy.

20180527_144020.jpg.0ae5ad19f10978dc00ea8012d4eb8357.jpg

20180527_150211.jpg.ce291c8d8685082321965b669a8d4bde.jpg

Pusser forhøyningene, litt renn og legger på finsparkel for å fylle opp evt groper rundt plastringen .

20180529_092222.jpg.eea5b5c344bb071fe0beaf85a25bd933.jpg

20180528_122029.jpg.57c994da1c3827593a47ef36a7c80ada.jpg

20180529_092557.jpg.4e87c60b115d4eaa55346636be925315.jpg

Nå gjenstår det å vente på gjennomherding og pussing. Mulig jeg legger på et tynt lag epoksy over det hele for å få en blankere finish?

Jeg vil nødig opptre som den store gledesdreperen når du har gjort ferdig prosjektet ditt, men teorien tilsier at vanlig emulsjonsbundet CSM (glassfibermatte) ikke hefter spesielt bra med epoxy. Grunnen til dette er kort fortalt at emulsjonen er beregnet på å reagere med polyester, som har en annen kjemisk sammensetning enn epoxy.

Nå finnes det pulverbundet CSM som er beregnet for epoxy, og for alt jeg vet er det dette du har brukt. Jeg tenkte likevel jeg skulle nevne det, så har du i hvert fall en mulig forklaring om reparasjonen svikter senere. Om glassfiberen du har lagt på ikke har all verdens strukturell betydning, vil det sannsynligvis gå greit. 

Når det gjelder finishen anbefaler jeg først å sparkle over reparasjonsstedet med fortykket epoxy ( jeg ser du har mikroballonger), pusse det jevnt med fint sandpapir, matten ned skroget, og så lakkere med klar tokomponent polyuretanlakk med UV-filter som Hakkanen nevner ovenfor. 

oyster skrev 4 minutter siden:

Jeg tenkte likevel jeg skulle nevne det, så har du i hvert fall en mulig forklaring om reparasjonen svikter senere.

Takk oyster!

Mulig glassfiberen var unødvendig ja og at jeg kunne løst det med sparkel av noe slag. Skadestedet er på størrelse med et kronestykke. Kanskje bare pusse mesteparten av glassfiberen bort? Legge sparkel (epoksy og mikroballonger?), pusse og lakke.

Uansett: Jeg skal følge med på reprasjonen i år, og venter litt med finishen. Da blir det en 2-komp lakkering med UV-filter.

Om det du har lappet med på innsiden av skroget er vevd glassfiber, og du har lagt på noen cm rund selve skadesteder, vil dette helt sikkert gå bra. Da ville jeg ha gjort som du foreslår, slipe vekk CSM-lappen på utsiden og sparkle med fortykket epoxy. Vask med aceton før og etter nedsliping og matting for lakkering. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...