Audunsr Startet 28.Mai.2017 Del på Facebook Startet 28.Mai.2017 Heisann. båtsessongen startet ikke så bra som jeg forventet, så jeg søker her noen tips på mulige løsninger. jeg tok båten ut fra vinterlagring og kjørte den til båtplassen ca 10 minutters tur, og den gikk pent og normalt hele veien. motor er en merc optimax 115 hk. 2006 mod. Jeg fikk en alarm på slutten av turen som indikerer vann i drifstoffet. Jeg gjorde ikke noe med dette akkurat da grunnet mye nedbør, så jeg utsatte dette ca 3 uker til tempen ble såpass at jeg kunne bekynne å skru litt. det jeg har gjort er å tømme vannutskiller samt skiftet filter. Filter i vannutskillerer på motor er skiftet, og det ble koblet til en ekstern bensintank med ny ren bensin mixet med injection cleaner som ble kjørt igjennom motor. den begynte gå litt bedre, men fusket en del og ristet som den gikk på 2 sylindere. ( gnist på alle plugger) jeg fikk max 2600 rpm, men det virket som den ville jage opp til over dette enkelte ganger. det er nye coiler og disse virker. Jeg har åpnet vts og sjekket begge bensinpumper( kjørt de både rett vei og rangvei) for å se om det kunne være vannperler. Men ser ingenting. Jeg har bestilt time til lege for å få lest av koder, men dette kan dra ut i tid da de har mye å gjøre. Jeg kan legge til at jeg ser det kommer en del fukt ut av testventilen på bensintrykket på fuelrailen. Men det lukter ikke bensin av dette. Vurderer å plukke av fuelrailen og sjekke membranen her, men i frykt for at jeg må inn på diagnose, så avventer jeg dette. Motor må jo starte da tenker jeg. pluggene var nye i fjor sommer, men de er svarte (tørre) og jeg vil skifte disse i morgen for å se om noe forandrer seg. Det ser ut for at det er svak gnist på de som er der nå. noen synspunkter på hva dette er? Jeg er ganske sikker på at jeg har fått ut all dårlig drivstoff. Men kan kanskje ligge igjenn noe en plass?? Kan fukt i bensinen skade pluggene slik at jeg blir lurt av disse?? jeg har ikke målt bensintrykk og lufttrykk, jeg tror ikke det er her problemet er egentlig, men dette ser de vel på diagnosetest. kan også legge til at oljen som er på motor ble fylt på før vinteren, så kanskje dette er problemet. At disse tuller med injectorene? For jeg synes det ryker mye både på tomgang( når den vil gå) og på full gass. kan gammel olje føre til avleiringer, eller få motor til å fuske på en slik måte? Noen lyse hoder som kan komme med noen gode tips ;-) på forhånd takk. Audun Sitér dette innlegget Link to post
Audunsr Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Vel jeg fant heldigvis ut av det :) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Godt å høre! Hva var feilen? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Audunsr Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 1 låst injector og sprekk i en pakning på bensinpumpa. Supte falsk luft :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.