Jump to content

Turteller Yanmar 2QM15 - kan jeg bruke turteller fra Biltema?

Kyrholmen

Recommended Posts

Jeg har en turtallsgiver (magnetic pickup speed sensor) av typen MSP6729. Jeg har gjenget opp blindpluggen som står i svinghjulshuset på yanmaren slik at denne nå passer der den overprisede yanmar giveren skal sitte hvis den er montert (ekstrautstyr).

Det er ikke giveruttak på dynamoen, kan jeg med giveren jeg har nå buke biltemas turteller for innenbords diesel (0-4000rpm)  ? Det står ingenting om hvordan denne turtelleren virker og hvor den skal kobles til, annet enn at svart kabel skal gå til signal fra motor... 

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Turteller Yanmar 2QM15 - spørsmål om elektronikk". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Kommentar fra moderator:

Fra reglene: Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel.

• 2 uker senere...

Om ikke dynamoen har W-uttak kan man lodde på en ledning med kabelsko til en av stator-viklingene, se tråden i signaturen min.

Biltema turtelleren var oppe i denne tråden, som jeg skrev omtaler bruksanvisningen antall sylindere, noe som tilsier at den er beregnet på tilkobling til coil på bensinmotor.
Turteller tilkoblet dynamo må kalibreres individuelt ved hjelp av strobe-måler, forklaringen i bruksanvisningen gir tilsynelatende ingen mening.

Vil neppe fungere koblet til induktiv giver.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...