Muggebigge Startet 29.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2017 (redigert) Jeg skal fornikle et par gamle snekkelanterner, men først må jeg fjerne glasset. Det er to runde sylindere av glass som antakelig er limt fast til metallet. Hva kan jeg bruke for å løsne det, uten at jeg skader glasset? Noen som vet råd? Jeg skal også fornikle to kryssholt, der jeg må ha løs det som ikke er av metall. Er det mulig å demontere dette uten å ødelegge de langsgående "pinnene"? Noen som har erfaring med dette? Redigert 29.Mai.2017 av Muggebigge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Jeg har ingen god ide vedrørene glassene. Men de kryssholtene trenger kanskje nye pinner? Jeg ville lagt dem i teak og latt være å lakkere dem. Jeg ville prøvd å banke dem ut. Forsiktig varme på metallet burde hjelpe. Veldig fint at man tar vare på gamle beslag. Sånne lanterner skulle jeg gjern hatt på tresnekka mi. Jeg kunne lagd dem selv dersom jeg hadde fått tak i passende glass . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Wallas Service Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Husker jeg ikke for mye feil, så er teakpinnene festet med en sett-skrue. Du kommer i så fall til skruen ved å ta ut gjengestangen - med mindre de er sveiset fast - og da tar jeg feil i første setning Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Muggebigge Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Wallas Service/Rune Akerø: Det var spot on! Det var bare å skru ut gjengestengene, og lang der inne satt det en skrue. Easy peasy å få ut på den med plast-pinne. Den andre er litt verre. Og: gjengestengene ser ikke bra ut. Vet du hvor jeg kan få kjøpt nye? Og helt til sist: Nedkanten på det ene kryssholtet er litt bulkete. Hvem kan hjelpe meg med å rette ut dette? En smed? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Kjøp nye, er ikke så dyre. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Muggebigge Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Honduras, det finnes ingen nye lanterner som er like fine som de gamle. Og antakelig ingen kryssholt heller. Dette handler ikke først og fremst om penger. Men hvis du vet om noe tilsvarende som er nyprodusert, så må du gjerne sende meg en link eller to. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Muggebigge skrev for 2 timer siden: Honduras, det finnes ingen nye lanterner som er like fine som de gamle. Og antakelig ingen kryssholt heller. Dette handler ikke først og fremst om penger. ................... Fint å se at det ikke bare er meg . . . . Dersom pinneskruene har metriske gjenger får du ny syrefast gjengestang på Biltema. Dersom det er tommedimensjon kan du bestille på nettet fra England. Jeg har handlet en del her: http://www.westfieldfasteners.co.uk/ Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Her finner du lignende kryssholt i bronse og en del annet klassisk båtutstyr: http://www.toplicht.de/en/shop/decksbeschlaege/klampen/stegklampen Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Muggebigge Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 NilPils! Dette er gull!! Bokstavelig talt. Takker og bukker. Da blir det antakelig nye kryssholt, prikk like de jeg har. Kom gjerne med flere slike ressurssider hvis du har flere tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.