Jump to content

Hvordan fjerne glass fra gamle snekkelanterner?

Muggebigge

Recommended Posts

Jeg skal fornikle et par gamle snekkelanterner, men først må jeg fjerne glasset. Det er to runde sylindere av glass som antakelig er limt fast til metallet. Hva kan jeg bruke for å løsne det, uten at jeg skader glasset? Noen som vet råd? 

IMG_4078.JPG.02223caad51dbaf9fc5fbc5b89e8cac3.JPGIMG_4077.JPG.d33a2a8440ed4b2fd9e877137f8fbe00.JPG

Jeg skal også fornikle to kryssholt, der jeg må ha løs det som ikke er av metall. Er det mulig å demontere dette uten å ødelegge de langsgående "pinnene"? Noen som har erfaring med dette?

IMG_4076.JPG.8eecdd7caa13ca396b5830a3eeb8ee0f.JPG

Redigert av Muggebigge (see edit history)

Jeg har ingen god ide vedrørene glassene. Men de kryssholtene trenger kanskje nye pinner? Jeg ville lagt dem i teak og latt være å lakkere dem.

Jeg ville prøvd å banke dem ut. Forsiktig varme på metallet burde hjelpe.

Veldig fint at man tar vare på gamle beslag. :thumbsup:

Sånne lanterner skulle jeg gjern hatt på tresnekka mi. Jeg kunne lagd dem selv dersom jeg hadde fått tak i passende glass . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Husker jeg ikke for mye feil, så er teakpinnene festet med en sett-skrue. Du kommer i så fall til skruen ved å ta ut gjengestangen - med mindre de er sveiset fast - og da tar jeg feil i første setning :blush:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Wallas Service/Rune Akerø: Det var spot on! Det var bare å skru ut gjengestengene, og lang der inne satt det en skrue. Easy peasy å få ut på den med plast-pinne. Den andre er litt verre. Og: gjengestengene ser ikke bra ut. Vet du hvor jeg kan få kjøpt nye? Og helt til sist: Nedkanten på det ene kryssholtet er litt bulkete. Hvem kan hjelpe meg med å rette ut dette? En smed? :-)

Muggebigge skrev for 2 timer siden:

Honduras, det finnes ingen nye lanterner som er like fine som de gamle. Og antakelig ingen kryssholt heller. Dette handler ikke først og fremst om penger. ...................

:yesnod:

Fint å se at det ikke bare er meg . . . .

Dersom pinneskruene har metriske gjenger får du ny syrefast gjengestang på Biltema. Dersom det er tommedimensjon kan du bestille på nettet fra England. Jeg har handlet en del her: http://www.westfieldfasteners.co.uk/

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...