Windy37GM Startet 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2017 (redigert) Hei Jeg eier (og har eid) et del VP KAD motorer. Jeg har alltid savnet mulighet til å se ned i sjøvannsfilteret slik som Volvo Penta D motorene og en del Mercruiser har. Jeg har undersøkt å få laget dette i klar plast, samt den underliggende plata. Det kan lages, men det koster en del i oppstart. Her er bilde (Takk Ingar) Del nummer 8 og 11 på denne linken https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-26-3437.aspx Så til spørsmålet: Tror dere at det er noe folk vil ha? Hvis du har en KAD motor, ville du byttet ut ditt svarte ugjennomsiktige lokk med et klart et? Før jeg legger 40'-50' i former og produksjon hadde det vært kjekt å vite om jeg er alene i verden om å ønske dette :-) Mvh Windy37GM Redigert 30.Mai.2017 av Windy37GM La til litt i emnet (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ingar Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Er dette dette filteret? https://baatplassen.no/i/topic/1192-sjøvannsfilter-på-trykksiden Link to post
Windy37GM Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 (redigert) jepp :-) Burde lagt ved bilde. Fikk lagt til nå :-) Redigert 30.Mai.2017 av Windy37GM (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ghiblien Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Jeg hadde nok slått til på et slikt et ja! Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370 Tidligere båter: Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260 Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt. Link to post
Ingar Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Ok, da er markedspotensialet større, det ble også benyttet på 4.x og 3.x serien, i det hele tatt på alle motorer med lavere effekt enn KAD siden 70-tallet. Skal endre tittelen. Annen link: http://www.volvopentapower.com/products/23713-829711.aspx (Etter hva jeg kan se så ble det introdusert en annen type med D-serien) Link to post
Windy37GM Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Det er ikke meningen å bli rik på dette, mer å kunne hjelpe. Litt som plastskivene mine til KAD44/300 og TAMD serien :-) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Skrotnisse Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Jeg skiftet hele filteret til et fra Maritim med gjennomsiktig lokk, fungerte helt greit... Link to post
Windy37GM Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Bolt on filter eller noe annet filter på utsiden? Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jo9 Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 I utgangspunktet interessert. Må være lignende kvalitet som de til D motorene slik at de også er gjennomsiktig etter en tids bruk. Og pris innenfor rimelighetens grenser Link to post
Skrotnisse Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 https://www.maritim.no/sjovannsfilter-1-1-2-#.WS2lQ9ykKUk Link to post
mmosberg Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Jeg er interessert. Har twin KAD300. Vil anta at du kan selge i bøtter og spann på eBay og Finn ? Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Haddock_ Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Jag med, dubbla kad300. Link to post
Windy37GM Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Glass eller plast? Plast er letter å lage/produsere. Glass er vel egentlig uaktuelt. Men tror dere det blir slitt? Andre filtre som selges er jo i plast. På en KAD44 går det ca 15 liter igjennom pr minutt på tomgang og 90-100 liter pr minutt på full fres. mvh Windy37GM Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sequoia Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Jeg så for meg plast. Hvordan er holdbarheten på lokket med hensyn på gjennomsiktighet på D-motorene? De forskjellige plasttypene har jo sine pros og cons. Link to post
Windy37GM Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Tenkte meg ikke helt om. Det er jo den tynneste delen som får "juling" av saltvannet. Den som er del nummer 11. Nummer 8 er jo ikke i berøring med sjøvann. Så om den tynne må byttes hvert 5-7 år er jo ikke det så gæli uansett. Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dieselfan Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Du nevner 40-50000 kr for former. Har tilbrakt størstedelen av livet mitt innen R&D/materialvalg og er kanskje noe "skada" av det... men min umiddelbare tanke er: Pos 11: Herdet glass med pålimt dings Pos 08: 3D print. Materialkost ca 16kr pr lokk om jeg regner volumet riktig. Tegner meg også som interessert, har 2x KAD44 siste generasjon. Vil samtidig berømme initiativet ditt Link to post
FrodeB Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Har fått printet noe 3D av prototyper på jobben. Mener delene på den størrelsen har ligget rundt 1000 lappen. Bruddstyrken på disse delene har vært på nivå med Mariekjeks. Denne delen må etter min erfaring støpes. Link to post
Tromsværing Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Hei. Jeg har 2 stk Kad43 med sort lokk. Er svært interessert i gjennomsiktig lokk, forutsatt fornuftig pris ?? Link to post
Windy37GM Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Og da dropper jeg bomben: hva er fornuftig pris? Originalt svart koster rundt 480,- 3D print er uaktuellt. Dette rister, temperaturen endrer seg, fysisk slitasje av saltvann. Støp er selvsagt :-) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
mmosberg Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Fornuftig pris avhenger av hvor mange du ser for deg å selge. Selger du 100 blir det dyrt. 1000 eller 2000 blir mange flere å fordele investeringer og fortjeneste på. Som nevnt vil jeg anta at det er et stort marked for disse. Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
KSE Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Blei dette noe av? Link to post
Windy37GM Svart 15.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Nei dessverre Oppstartskosten ble på over 200' + mva. Det ble litt voldsomt, selv om jeg tror det er butikk i det :-) Mvh Windy37GM Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
mmosberg Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Det var trist Windy37GM. Sjekket du kostnader feks i Øst-europa og Kina? Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn