Sjarkmann Startet 30.Mai.2017 Del på Facebook Startet 30.Mai.2017 Hei, jeg har en Rana 14, med en 10hk Mariner viking, kort aksel. jeg lurer på om den er i passe høyde (se bilde) eller om jeg trenger en med lang aksel . Som dere ser er kavitasjonsplata 2-3cm. under selve bunnen. Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Hansvik1 Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 (redigert) Ettersom jeg har problemer med at motor drar opp vann over akterspeilet har jeg stilt spørsmål i egen tråd ang.høyde på kavitasjonsplata. Ingen svar i tråden men google sier at plata i utgangspunktet skal være i flukt med bunnen på båten(ikke kjølen) Motoren skal derfor i teorien heves litt på din båt. Fungerer det greit å kjøre med den ? Spruter ikke vann opp bak? Redigert 30.Mai.2017 av Hansvik1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Har du sett denne tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Takker for et raskt svar. Den fungerer greit å kjøre med, men spruter litt ikke høyere enn akterspeilet. Kanskje halvveis opp på speilet, men ellers fungerer den helt greit, trekker ikke luft i sving eller noe sånt. Den er nå stor nok også, båten holder rundt 15 knop . Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Sjarkmann Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 .Snorre skrev 29 minutes ago: Har du sett denne tråden? Skal sjekke det . Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Sjarkmann Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 (redigert) Det står: "Om den skal ha kort eller lang stamme måler du enkelt på akterspeilet, kort har ca 38cm og lang har ca 51cm." Men hvor langt ned gjelder det, til bunnen av selve båten, eller ned til bunnen av kjølen . Redigert 30.Mai.2017 av Sjarkmann (see edit history) Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
ivar Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 fra kanten der motoren henger og loddrett ned til bunn: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjarkmann Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 (redigert) Altså ned til bunnen av kjølen . Redigert 30.Mai.2017 av Sjarkmann (see edit history) Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
ivar Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Vanligvis til bunnen , ikke medregnet kjølen. Denne "tommelfingerregelen" passer nok ikke like godt på kjølbåter som for båter uten kjøl. Her kan det bli mye strømhvirvler etter kjølen , som kan gjøre at propellen får dårligere grep om den blir stående for høyt. Eller det spruter opp vann om den havner for lavt. Så det beste er nok å prøve seg fram litt, til man finner en monteringshøyde som gir godt grep uten for mye vannsprut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjarkmann Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Ok, da skal jeg prøve å heve den litt å se om det blir bedre . Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.