Smiley Startet 31.Mai.2017 Del på Facebook Startet 31.Mai.2017 Jeg har en flytedock som jeg har båten på. Er i gang med 6. sesongen nå, og er veldig fornøyd med å ha tørr båt på vannet. Utfordringen er at docken har en svakhet, og det er kjølrullene. De er, som resten av docken, laget i polyethylene. Problemet er at de er hule, og har derfor en tendens til å miste fasongen. Dette medfører at de slutter å fungere som ruller. Min tanke er at det kanskje kunne være mulig å forsterke rullene ved å fylle de med noe som herder, og dermed gjør hele rullen stivere. Kanskje til og med spe på med en kjerne i syrefast stål. Utfordrinen ligger da også i fasongen. Endetappene er ca 18 mm tykke med 8mm hulrom, mens selve rullen har diameter på 38mm med et hulrom på ca 28mm. Noen som har tips om noe som kan fylles inni, og vil kunne bidra til at rullene holder bedre på fasongen? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Ask Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Hei Byggskum? Eller få lagt heilt nye, med ein bolt av stål? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Byggskum er jeg redd bare vil "knuses" og resultere i at rullen er like myk? Ville det kunne fungere å fylle med epoxy, av typen som brukes til glassfiberarbeider? Evt. sammen med en syrefast gjennomgående bolt. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 (redigert) De der hadde jeg kastet og heller dreid nye massive av POM. Et mye mer egnet materiale. Hvis du vil gjøre et forsøk på å fylle dem kan du jo prøve med fugemasse. Lagt til: Epoxy som du sier er nok bedre ja, evt polyester (billigere) . Legg deg i så tilfelle i underkant av 1 prosent herder. Redigert 31.Mai.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Wallas Service Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Bolter av POM finner du her: http://finnloeken.no/prisliste_tekniske_plaster/content/text_79f3d1dd-3003-4fea-89fc-3942c62fc926/1331643740031/ny_lager_prisliste_tekniske_plaster.pdf Kanskje de dreier for deg også, med mindre du klarer den jobben selv. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Har også handlet en del bolt fra han. Omtrent halve prisen av Astrup. Anbefales! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Smiley Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Hmmm.... Takk for tipset!! Det var interessant!! Tror jammen meg jeg skal ta kontakt og forhøre meg litt. Hva skal egentlig til av utstyr for å dreie dette stoffet her? Ikke det at jeg har noen form for utstyr selv, men kjekt å vite om jeg skal begynne å se meg om etter hjelp. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
alfaalfa Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Jeg bare lurte på om du flytter problemet. Er innfestingen av disse rullene tilstrekkelig håldfast til at det tåler å få vekten av en rulle som ikke deformerer? Det hender at det er gjort med vilje et noe deformeres. Selv om det opphører å fungere som her. Bare for evt å spare deg for å lage nye ruller og kun flytte problemet til innfestingen slik at det ikke er verdt å gjennomføre... (håper jeg tar feil!) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Smiley skrev On 31.5.2017 at 10.59: Byggskum er jeg redd bare vil "knuses" og resultere i at rullen er like myk? Ville det kunne fungere å fylle med epoxy, av typen som brukes til glassfiberarbeider? Evt. sammen med en syrefast gjennomgående bolt. Jeg ville prøvd byggskum først. Det vil jo her mest fungere som et distansemateriale, og burde hjelpe bra for å hindre deformering. Blir jo bra kompakt om det blir passende mengde..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trønderbygger Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Kan si at om byggskum får herdet 100% ut inne i kjølrulla så skal det nok litt til for at skumet knuses ? Du kan jo eventuelt bruke silikon eller så kan du lage deg ei silica eller silicon form av kjølrulla Så støyper du deg epoxy kjølruller ? Eller om du er skikkelig handy så støper du noen i messing !? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Det var forslaget sitt Trøndern! Tror nok jeg heller ville dreid enn støpt om jeg skulle hatt messing Smiley skrev for 4 timer siden: Hva skal egentlig til av utstyr for å dreie dette stoffet her? Ikke det at jeg har noen form for utstyr selv, men kjekt å vite om jeg skal begynne å se meg om etter hjelp. En vanlig metalldreiebenk. Mange som har det i garasjen, ellers fast inventar i ethvert mekanisk verksted. Men pass på som alfaalfa sier: Sjekk at opplagringen for piniongene tåler en fastere rulle! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Smiley Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Gode tips her! Jeg tror ikke innfestingen av rullene skal være noe problem. Derimot så er det vel et poeng at rullene ikke skal være for harde mot båtskroget. Synes jeg hører lyden av glassfiber- /gelcoatknusning ved tanken på messingrulle....... Men, det er ikke en fare for at ruller i POM også kan bli litt harde mot skroget? Jeg kjenner ikke til det materialet jeg. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 POM går fint mot skroget. Men hvis du har gjennomgående aksel av rustfritt stål kan du også bruke PE, da blir det godt nok. Den rulla der, ligger den an på hele lengden? Jeg oppfattet det først som om den hadde opplager kun på akseltappene, men grublet fælt på hvordan en hul PE rulle kunne tåle vekten av båten... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Smiley Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Nei, den ligger bare an på akseltappene. Og rullene tåler vekten av båten ca en sesong... avhengig av hvor lenge den blir liggende mellom hver gang den brukes.Naturlig nok er det de par bakerste rullene som må byttes oftest da de både bærer mest vekt, og får størst belastning ved på- /avkjøring. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Det er mange måter å løse dette på. En kan være å tre et 8mm syrefast rundstål gjennom det tynne hullet, og fylle opp resten med epoxy (hvis jeg forstod deg riktig er det Ø25 hull i den tykke delen?). Et annet alternativ er å bestille bolt i Ø40 POM og dreie ned til Ø38 og tappene til Ø18. I så tilfelle blir det massiv plast, og da tror jeg PE blir for mykt. PET er et alternativ. Et tredje alternativ er å kjøpe Ø20 syrefast bolt (stangstål) og kappe til riktig lengde. Så dreier man ned tappene og lager en hylse av PE og presser utenpå. Dette alternativet vil i hvertfall være sterkt nok! Utfordringen vil være om anleggsflatene for akseltappene vil tåle belastningen når rulla ikke gir etter... Viktig at tappene blir helt blanke og godt avrundet. Hvis du får problem med å få dette til kan jeg nok hjelpe deg med å lage noen slike. Men det må vente til jeg får et par andre prosjekter i boks... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andk Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Du har ikke en film av hvordan den tørrdokken din fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Om jeg får prøve på en oppsummering. Det som gjør at dette stanser opp as is er at du har myk "aksel" koblet med en tilsvarende myk rulle. Om du strammer opp selve kjernen/akslingen vil denne sørge for at det fortsatt ruller. Slik at å bytte ut med en stål aksel vil ta for seg en noe mer evne til å rulle. Men om den tykke delen deformeres varig ( mer eller mindre) så kan det også gi litt treg...men det ruller allikevel. Så en noe tettere fylling av rullen kan motvirke deformeringen. Skum kan bli varig deformert, mens silikon kan bli midlertidig deformering som gir seg når det ruller igang. Slik at så skifte sendter til en metallaksel og fylle selve rullen med silikon eller lignende. Da beholder du en myk overflate mot skrog, og et innhold som gir seg litt, men ikke gir varig deformering. Med en aksel om holder på rullen mot å presses mot underlaget og stanse evnen til rullen til å rotere. Burde funke det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Hva med å bruke tre? Sitér dette innlegget Link to post
Lanternen Svart 25.April.2018 Del på Facebook Svart 25.April.2018 Dreie ruller i syrefast stål og tre gummislange utenpå, men då må rullene dreies litt smalere pga tykkelsen av gummislangen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.