Jump to content

Noen som har erfaring med Hempel silicone bunnstoff


Lysekil

Recommended Posts

I går var jeg innom Nicanders båtvarv i Lysekil.  Her sto det en av deres egenbygde CB 36 seilbåter i hallen, behandlet med Hempel silicone bunnstoff. Eieren av verftet

anbefalte sterkt dette som bunnstoff, og mente at det skulle holde bunnen ren i 2 sesonger.  Videre skulle det bare være å legge på et tynt nytt lag etter to sesonger.

Produktet er giftfritt, og baserer seg på at det blir så glatt i vann at gress og rur ikke kan feste seg på skrog eller kjøl.  Det er ingen tilsatte giftstoffer.  Fordelen var videre

at det gir økt fart, og selvsagt miljøsiden med null utslipp av giftstoffer.   Det ble ogå nevnt at Maersk- A.P.Moeller  i DK etterhvert behandlet alle sine skip med dette stoffet pga reduserte brennstoff utgifter.

 

Jeg er alltid skeptisk når noe høres for godt ut tilå være sant...

 

Båten min trenger nok å få fjernet gammelt bunnstoff, og noe sandblåsing på kjølen etc. etter 13 sesonger, så jeg ba om et tilbud.  Det ble antydet at sandblåsing av gammelt bunnstoff, priming, sparkling og to strøk med silicone bunnstoff ville ligge på 35 til 40 båtpenger for en 37 fot seilbåt,  men venter på et spesifikt tilbud  Da inngikk ikke nedrigging.  Uansett mye penger.   Har prøvd å google stoffet, men finner ikke noen uavhengige tester, men selvsagt en del på hempels egne sider.

 

Har noen erfaring med dette stoffet - eller synspunkter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...