mafizter Startet 1.Juni.2017 Del på Facebook Startet 1.Juni.2017 Hei. Jeg prøver å fullføre et båtprosjekt og har kommet meg til det elektriske anlegget. Jeg har en laderegulator (tror jeg hvertfall) som er koblet til dynamoen,og jeg skulle gjerne visst hva inn/utgangene betyr. Se vedlagt bilde. ÷ antar jeg er til minus på batteriet. Skal denne kobles til startbatteri eller forbruk, eller spiller det ingen rolle? Min, med, hi = Hvor mye strøm som genereres? Kobles til pluss hvor? WL = warning light? Eller? A = ? F = ? Forslag mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Det er en Lucas/Cav-regulator som ble levert med engelske motorer, f.eks. Perkins. En god regulator som har vært omtalt på forumet tidligere. Hi/Med/Lo er forskjellige ladespenninger. WL er ladelampe. A er til Auxilary likeretter på dynamoen, også kalt D+, 61, L eller Ind. Google søk. Sitér dette innlegget Link to post
mafizter Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Takk for et oppklarende svar. Da vet jeg litt mer om hvilken regulator jeg har og hvordan jeg skal koble ledningene. Motoren er forresten en BMC 3,4 liter :) Hvor kobler jeg Hi/Med/Lo? Har hørt at noen kobler denne til starteren? Kan disse kobles til hovedbryteren til batteriet? Har en hovedbryter med mulighet for å velge startbatteri, forbruk, eller begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Skal man sikre at regulatoren kompenserer for alle tap i ladespenning, helt frem til batteriet, må kabelen kobles direkte på batteripolen. Da må også dynamoen være koblet direkte til samme pol, ingen brytere imellom. Er ikke noe poeng i å kunne velge mellom lading av start og forbruk, normalt bør dynamoen (og regulator) kobles fast til forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
mafizter Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Ok. Men da vil vel startbatteriet etterhvert bli utladet? Hadde jo vært greit om en kunne unngå å måtte passe på startbatteriet hele tiden... Men greit nok. Så både kabel fra regulator og fra dynamo inn på pluss pol? trodde det var bare kabelen fra regulatoren som gikk til pluss jeg, men da tok jeg nok feil gitt... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 ja, kabel fra regulator og dynamo må gå til samme punkt, om du har en bryter imellom vil ladingen komme ut av kontroll om bryteren er åpen. Det bør heller ikke være mulig å bryte forbindelsen mellom dynamo og batteri da det vil føre til umiddelbar ødeleggelse av diodebroen i dynamoen om forbindelsen brytes mens dynamoen lader. https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.