Jump to content

Kjøpt Selco 17 med 1986 Evinrude 50 hk, hvordan sjekke motoren?

Remi1988

Recommended Posts

Hei eg har no kjøpt min første båt og ha alltid drømt om og leve båtlivet med familien i ferie osv, båten e ein selco 17 fot med ein 50 hk evenrud frå 1986 så eg ska ha på den i noen år til eg ha kjøpt ein 4takter men spm e kan noen forklare kossen eg kan sjekke og gjøre denne mest mulig forbered for båt sesongen? Tipper de e bale og få motor stopp med 2 barn u 3 år midtfjords:)

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Hei". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Hei "Hei"

Motoren er 30 år og har stått i 3 år. Som du skriver er det ikke kjekt å få stopp midtfjords hverken med eller uten småbarn i båten. Tror rådet fra de fleste her inne vil være å la en kyndig ta en service på den. Ikke minst ift drivstoffssystemet kan det ligge potensielt trøbbel. Jeg ønsker dere mye kos og en fin sommer med båten! :-)

mvh

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Kanskje admin kan være grei å endre emnetittel for TS da han er ny her. 

Gratulerer med båt! Finn deg noen kyndige i båtmenigheten som kan gi deg nyttige råd. Vil du ha hjelp her inne gi så mye opplysninger som mulig så er det mye kompetanse å hente. 

Kos deg på sjøen!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Dette er en dønn solid motor og om den behandles riktig vil den så og si vare evig! ville tømt 2t olje inn i sylyndrene og latt det stått en stund før jeg tørnet motoren på svinghjulet, sjekk bensinslanger og bensinfilter! gjerne bytt filteret! Ellers er det minimalt med elektronikk på denne. sjekk at forgassere og luftfilter er i orden.. lad btteriet og start opp!  Er det den modellen med automatisk oljesmøring må du sjekke at dette systemet er i orden!  Hadde en slik motor i mange år, og den hadde ikke et feilslag! utgifter var kun oljeskift på gearet, samt vi skifta bendixdrevet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...