Jump to content

'Narvestad'-faktoren i gjestehavner?


Duppe

Recommended Posts

Hvordan er det å legge til i gjestehavner med tanke på stress og kjeft og 'parkeringsvakter'? Må man vite hvordan man skal gjøre alt før man kommer dit, og hvis man skulle gjøre feil eller så, er det vanlig med en 'Narvestad' som kommer og setter en (eller andre) på plass? (regner med de fleste kjenner vaktmester Narvestad -figuren fra Borettslaget på NRK som ergret seg over alt og alle)

 

Er det noen steder som er bedre eller verre enn andre på dette? Og hvem er det i så fall, folk i tilknytning til havna, eller andre båtfolk?

 

Jeg spør da kvinnen er superallergisk mot alt sånn når vi er på tur eller har ferie og går til det lengste for å unngå enhver slik situasjon, og kanskje greit for 'førstegangsseilere' som oss å vite hvor det er best å holde seg unna, ihvertfall til å begynne med.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har man gjort seg klar med tau og fendere som nevnt, og "tørrtrent" på å legge til på forhånd, bør dere ikke ha noe å frykte.

 

Er man litt ydmyk og motagelig for evt. hjelp som blir tilbudt, går dette som en drøm.

Klart idioter, verdensmestere og besserwissere finnes overalt,  men de er bare å ignorere. Ikke la de ødelegge det som er og skal være hyggelig. 

 

Alle har vært nybegynner  en gang, men noen glemmer fortere enn andre.

 

Edit.

Jeg har aldri opplevd, eller sett noen som har oppført seg dårlig imot folk som har slitt med å legge til.

 

Redigert av nomen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ikke noe å være redd for. Har ikke opplevd noe slik. Har vel klønet det til et par ganger selv, men de fleste plasser er det kun nabobåter som ser det, og ingen har sagt noe. Ikke mange havner som har folk på brygga som hjelper til. Grimstad er vel eneste sted vi har opplevd det, og der var det ypperlig service.

 

Som andre sier over. Tren litt på forhånd og bli kjent med båten. Ta det rolig og ha fendere og tauverk klart. Ikke stress og ta ting med et smil, både når naboen og deg selv roter det litt til.

Link to post
Share on other sites

Vi tok fanden i munnen og ropte ut at vi var ny og trenger hjelp første gangen vi kom inn til Oscarsborg. Vi svingte sakte rundt og spurte de som satt i båtene rundt om råd og vi fikk så mye hjelp. Masse hyggelige folk som hjalp oss trygt i land og vi fikk selvsagt masse råd på kjøpet. 

 

Dette har vi prøvd 2-3 ganger og alltid med samme resultat. Prat med de du ser. Ikke vær for sjenert og redd. Vi har det med å prate litt og det hjelper masse. Vi har ligget longside seilbåter i vår motorbåt mens vi venter på plass, andre ganger litt på anker mens vi venter. 

 

Prat og vær ydmyk. Ta det sakte, veldig sakte i starten. Lover at du ikke møter mer enn 1 Narvestad pr. 1000 hyggelige og behjelpelige båtfolk. 

Link to post
Share on other sites

Aldri opplevd besserwissere - heller stikk motsatt. En av de hyggeligste opplevelsene var når vi skulle legge til med anker akter og baugen inn første gang. Pissenervøs og klønete, anker glapp og jeg stressa som en annen knall... da hoppa en av de garva båtfolka på brygga ombord i båten og hjalp til med å dra opp anker, guide og hjelpe til med å sette på nytt. En hyggelig og lærerik opplevelse!

 

Noe jeg dessverre opplever flere ganger, som kan være irriterende, er når du kommer til uthavn med båten full av unger og kone, alle sultne og klare for å finne en plass. Ingen plass å oppdrive, og "alle" sitter på brygga og prøver å se lengst mulig vekk fra deg istedenfor å tilby en plass utenpå egen båt. 

 

Men så har jeg enda tilgode å få nei når jeg får tak i folk og spørr om å ligge utenpå... 

 

Oppsummert: Mange gode opplevelser venter på deg der ute - kast loss!! ?

Link to post
Share on other sites

Høres lovende ut. Men tenkte som å parkere bil på land at det ikke alltid er lett å se hvor det er lov å stå og at skiltingen kan være uklar noen ganger. Er vel derfor mest redd for at man ikke får anledning til å spørre noen eller sjekke om en står feil før det kommer noen, men noterer meg at toleransen stort sett råder altså.

 

Dette kommer vel mye av at jeg leste (husker ikke hvor nå, lenge siden. Her på forumet?) om noen fortøyningsbøyer hvor folk ble utskjelt og kjeppjagd (mulig fjær til høns her) hvis en ikke hadde den rette vimpelen eller hva, og tenkte kanskje det var en slik kultur generelt, men var vel overdrevet det da.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke er kjent i havna, tar jeg meg en liten runde i havna, for å sjekke forholdene. Så går jeg eventuelt ut av havna og klargjør fendere og fortøyninstau i forhold til hvor jeg har tenkt å fortøye. Alternativt er å legge ut fendre og fortøyningstau på begge sider, før en går inn i havna.

 

Min oppfatning er at seilere er flinkere på å forberede dette enn en del motorbåtfolk. Det tror jeg skyldes at det er mye enklere å sette seg i en motorbår, vri på nøkkelen og legge i vei. For seilere er det ikke like enkelt, da det krever litt kunnskap å betjene en seilbåt. Når en tilegner seg den kunnskapen en trenger, så inngår også fortøyning som en del av dette.

Link to post
Share on other sites

walker skrev 13 minutes ago:

Men hvem provoserer med oppfattning av hvilke båtfolk som er "flinkere"!

Andre del av innlegget til arkmarin liker jeg absolutt ikke!

 

Enig. 

Det var vel kanskje slik en gang i tiden, men nå synes jeg de fleste nybakte og uerfarne "storbåteiere" jeg ser har seilbåter.

Er hvertfall den båttypen de "flinke" båtfolkene har som stort sett lager de beste showene i havnene.  

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For egen del så har jeg faktisk bare gode og hyggelige erfaringer med seilere, hjelpsomme og hyggelige kapteiner i motsetning til kapteiner på en del motorbåter som jo er i min kategori. Legg merke til at jeg skriver "en del" så jeg slipper maset som alltid kommer utenom. :-)

Link to post
Share on other sites

Er også av den oppfatningen at dette går veldig greit. Er liksom en av de kulturene som heldigvis ser ut til bestå ;) Enten man blir møtt av noen som tar imot tamp eller om faktisk spør om litt hjelp, mange har nok fått hyggelige bekjentskaper også.

 

En tanke jeg derimot gjør meg, og det er ikke for å provosere; men ved å legge seg utenpå.. Hvorfor er ikke folk flinkere til å prøve å gjøre det på "artsfrender"?

Tenker selvsagt på seilbåt utenpå cabincruisere og vise versa. Ser ofte havner som kunne vært benyttet bedre for kapasitet og unødvendige, klønete klatring over alle steder på båtene.

 

Jada, har motorbåt og opplevd slike situasjoner med seiler på utsiden...klatring, hopping og snubling, skomerker, sand, stein og knekte fester til kalesje... Det er jo bare fordi båtene ikke "passer" helt på hverandre. Motorbåter som kanskje utelukkende benytter badeplattformen eller et enkelt trinn opp eller ned til naboens for å komme i land.

Seilere må som regel klyve over hverandres dekk...som jeg ville foretrukket selv med seilbåt.

Mener bare at det er enklere for alle, er det ikke? Noen steder er havnevert flink til dette, andre steder er havnen pakket med alle kombinasjoner som kunne gitt mer rom for alle...

 

Som sagt; ikke for å provosere, men det er to litt forskjellige kulturer og bruksmønstere. Stort sett alle vi møter er hyggelige folk, men synes dette er et tankekors å ta med seg inn i en gjestehavn..

 

PS. Forrige gang vi fikk en seiler på utsiden holdt en fra seilbåten på å slå seg helseløs pga "trapping" opp og ned via oss. Det lå flere seilere foran oss uten båt utenpå, da hadde de hatt samme "gangnivå" inn til brygga...

Link to post
Share on other sites

Type båt har ingenting med hvor dyktige folk er, heller ikke størrelsen på den. Jeg har mang en gang sett både motorbåter og seilbåter av ymse størrelse gjøre mye rart ved tillegging.

Det som derimot er faktum er at en stor båt kan gjøre mer skade enn en liten og derfor settes nervene litt mer i høyspenn om man ser en stor båt hvor det tydelig er problemer.

Det blir også lagt mye lettere merke til om en stor båt skulle gjøre noe galt. Når det er sagt, vil en stor båt være enklere å manøvrere da alt går roligere for seg og båten ikke reagerer så brått på manøvrering. Typen "Narvestad" i havnen har jeg vel kanskje sett, men jeg setter det på kontoen "vil det beste for andre" og setter mer pris på en "Narvestad" :thumbsup: i havnen, enn en masse folk som ikke rører en eneste finger ! 

 

La oss ikke komme dit at folk ikke tørr å hjelpe til, i frykt for å bli sett på som en "Narvestad" !

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ligger kun unntaksvis i gjestehavn. For det første er tjenesten overpriset sett i forhold til hva du får.  Jeg ønsker kun fortøyningsfester til båten noen timer. Jeg ønsker ikke at folk skal fortøye i båten min og bruke den som leider til land uten å få kompensasjon i form av redusert havneavgift.

 

Kunne tenkt å gjøre som hytteeierene , sette opp skilt.... privat eiendom ...adgang forbudt /ingen gjennomgang. Det har jeg vel rett til hvis jeg har betalt havneavgift?

Eller kjøpe en stor sint rottweiler og la de ligge på dekk å knurre.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...