Jump to content

'Narvestad'-faktoren i gjestehavner?


Duppe

Recommended Posts

TS: du skal i hvert fall vite at båtlivet i virkeligheten er noe HELT annet enn man får inntrykk av i nettforumer.

 

Her på Baatplassen og også andre steder får man inntrykk at båtfolk stort sett er irriterte hele tiden på alt og alle og at det er problemer og farer hvor man snur seg. La grinebiterne bare kose seg bak tastaturet hvis det gir dem glede, vi andre koser oss på sjøen.

 

Gjennom båtliv i 10 år+ med både motorbåt og seilbåt, i Oslofjorden, Sørlandet, Bohuslän og Danmark har vi bare gode erfaringer, i gjestehavner, uthavner og underveis. OK, en og annen ser vi opptre på en måte vi kanskje selv synes er uforsiktig eller ikke altfor hensynsfullt, men den altoverskyggende gjennomgående inntrykket er at båtfolk er trivelige, hensynsfulle og hjelpsomme overalt. Og mange er kjempehyggelige og bidrar stort til at båtmiljøet er der vi ønsker å tilbringe fritiden vår. Og forresten, har aldri noen gang møtt noen med fordommer mot verken seilbåt eller motorbåt. Så jeg tror de med disse fordommene holder seg for seg selv (bak et tastatur..).

 

Så ikke vær redd for verken gjestehavner eller andre steder. Som andre sier her, vær ydmyk og forsiktig og ikke vær redd for å spørre om råd og hjelp, så går det alltid fint.

 

Et siste råd: gjestehavner som ser stappfulle ut - det er nesten alltid en plass et eller annet sted likevel hvis man tar seg litt tid. Og spør man får man alltid ligge utenpå noen.

 

 

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 1 time siden:

Jeg ligger kun unntaksvis i gjestehavn. For det første er tjenesten overpriset sett i forhold til hva du får.  Jeg ønsker kun fortøyningsfester til båten noen timer. Jeg ønsker ikke at folk skal fortøye i båten min og bruke den som leider til land uten å få kompensasjon i form av redusert havneavgift.

 

Kunne tenkt å gjøre som hytteeierene , sette opp skilt.... privat eiendom ...adgang forbudt /ingen gjennomgang. Det har jeg vel rett til hvis jeg har betalt havneavgift?

Eller kjøpe en stor sint rottweiler og la de ligge på dekk å knurre.

 

 

 

Du lever virkelig opp til nicket ditt, gjør ditt beste liksom :giggle::lipseal:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 3 timer siden:

Jeg ligger kun unntaksvis i gjestehavn. For det første er tjenesten overpriset sett i forhold til hva du får.  Jeg ønsker kun fortøyningsfester til båten noen timer. Jeg ønsker ikke at folk skal fortøye i båten min og bruke den som leider til land uten å få kompensasjon i form av redusert havneavgift.

 

Kunne tenkt å gjøre som hytteeierene , sette opp skilt.... privat eiendom ...adgang forbudt /ingen gjennomgang. Det har jeg vel rett til hvis jeg har betalt havneavgift?

Eller kjøpe en stor sint rottweiler og la de ligge på dekk å knurre.

 

 

 

Enig, bortsett fra bikkje spetakkelet som etter min mening ikke har noe i båten å gjøre.

Gjestehavner er noe av det mest usjarmerende jeg kan tenke meg med båtlivet, men smaken og motivet for å "dra på vannet" er forskjellig. På en annen side er stappfulle gjestehavner bra for oss som liker å være ute :yesnod:.

  

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal snakke for meg sjæl , bliir det for mye pes  å ligge i gjestehavn. Man har folk helt inne på dollbordet og folk ser hva du har på brødskiva eller fargen på underbuksa. Det forbinder ikke jeg med båtliv.  Så blir det mye ståk  med alle de  som kommer og går til alle døgnets tider. Men bevares jo flere som ligger I havn jo bedre plass blir det ute i periferien. Dessuten legger båtfolket igjen masse penger og det er positivt for oss andre.

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 11 timer siden:

Jeg ligger kun unntaksvis i gjestehavn. For det første er tjenesten overpriset sett i forhold til hva du får.  Jeg ønsker kun fortøyningsfester til båten noen timer. Jeg ønsker ikke at folk skal fortøye i båten min og bruke den som leider til land uten å få kompensasjon i form av redusert havneavgift.

 

Kunne tenkt å gjøre som hytteeierene , sette opp skilt.... privat eiendom ...adgang forbudt /ingen gjennomgang. Det har jeg vel rett til hvis jeg har betalt havneavgift?

Eller kjøpe en stor sint rottweiler og la de ligge på dekk å knurre.

 

 

 

Ho ho, den var virkelig fin Ugle, du har faktisk et poeng...eiendomsretten til egen skute er ukrenkelig...eller ??

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 17 timer siden:

Kunne tenkt å gjøre som hytteeierene , sette opp skilt.... privat eiendom ...adgang forbudt /ingen gjennomgang.

 

 

 

Ikke glem allemannsretten og friluftsloven, folk har rett til å ferdes fritt i strandsonen - spørsmålet blir jo om båten din regnes som utmark eller innegjerdet innmark, har du planter ombord? :lol:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 7 timer siden:

 

Ikke glem allemannsretten og friluftsloven, folk har rett til å ferdes fritt i strandsonen - spørsmålet blir jo om båten din regnes som utmark eller innegjerdet innmark, har du planter ombord? :lol:

 

Kanskje beitedyr? :-) 

Link to post
Share on other sites

Folk kommer og hjelper, selv på aker brygge.

De kommer også å hjelper selv om du ikke trenger det ofte ;) trolig fordi de er redd for sine båter og, vil ikke si det er veldig stress. Hjelper å ha øvd nødvendigvis. 

 

Aner ikke hvor stor båt du har,  seilbåt er jo litt tilvenning, men veldig manøvrerbart når du kan det, ellers finnes det alltids trustere forran og bak som er stas når ting skjærer seg. 

Link to post
Share on other sites

Det er mest å vite hvor en kan legge til egentlig. Hvis dette er i nærheten som parkering på land, er det ofte langtfra klart med dårlig og forvirrende skilting/regler.

 

Kanskje en viss type båtstørrelse kun skal stå her, og den andre der? Har ikke anelse. Det er det.

 

Men godt å høre at det er få som har møtt på noen 'Narvestader' rundt om.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 16 timer siden:

 

Ikke glem allemannsretten og friluftsloven, folk har rett til å ferdes fritt i strandsonen - spørsmålet blir jo om båten din regnes som utmark eller innegjerdet innmark, har du planter ombord? :lol:

 

Jeg har rekke rundt hele båten. Da regnes vel det som innmark?

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev On 6/16/2017 at 9.06:

Jeg ønsker ikke at folk skal fortøye i båten min og bruke den som leider til land uten å få kompensasjon i form av redusert havneavgift.

 

 

skal ikke vi som må ligge ytterst få kompensasjon? kronglete å komme i land og laaangt til stikkontakten. og hva med de i midten? klaustrofobisk. for ikke å snakke om de som må ligge alene, gud så ensomt det må være ...

Link to post
Share on other sites

Horst skrev On 6/6/2017 at 20.59:

Slike innlegg er vel egentlig best å ignorere da de sier mer om personen som skriver enn de han stigmatiserer i innlegget.

jepp, hyggelige folk fins i alle slags båter. 

 

skjønner dog de som ikke liker å høre på fall som slår i masta hele natta. det er værre enn alt annet, nesten. spesielt når det er ens eget og man må opp og fikse det ...

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 10 minutes ago:

jepp, hyggelige folk fins i alle slags båter. 

 

skjønner dog de som ikke liker å høre på fall som slår i masta hele natta. det er værre enn alt annet, nesten. spesielt når det er ens eget og man må opp og fikse det ...

Dette med fall som slår er jo sammenlignbart med naboers flaggstang, blir vant til det også så lenge naboen er oppegående ellers :smiley:

Link to post
Share on other sites

Opplevde også da vi var nye i båt at gjestehavner kunne være litt skremmende, særlig midt i sesongen da alle havner virket smekkfulle. Og alle nye havner virket veldig uoversiktlige - hvor er gjesteplasser, er dette fastplass? Etc. etc.

 

Vi lærte oss fort å ta det med ro, kjøre litt rundt og kikke, snakke med folk i båtene og så viste det seg alltid at det ordnet seg en plass selv om det virket aldri så fullt. I begynnelsen virket det også litt skremmende å legge seg utenpå andre, men vi lærte fort at det er en del av gamet og faktisk en del av det sosiale også. Og så godt som alle du treffer i gjestehavner er trivelige og sosiale mennesker - de andre sier jo selv at de foretrekker å holde seg unna...

 

Noen havner har det naturlig slik at store båter ligger et sted og mindre båter et sted, men ved å bruke litt tid og se dere rundt skjønner dere fort systemene der det er noe slikt. Og noen havner har god skilting der det f.eks. er longside og der man ligger med hekk eller baug inn, noen ganger ser man mer hva de andre gjør. Og ikke vær redd for å legge dere feil, i så fall er det jo bare å flytte på seg igjen. Det ordner seg alltid.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...