Jump to content

Hvordan manøvrere med påhenger og baugvisp i havn med vind på tvers av flytebryggene?


Bent M

Recommended Posts

Har havn på kalvetangen. Der kjører man inn mellom bryggene fra øst mot vest. Det blåser svært ofte der, og da gjerne fra sør eller nord. På tvers av retningen mellom flytebryggene. 

 

Helt ny på så stor båt, men den har påhenger og baugpropell. Båten er en Ibiza 26.

 

I dag slet jeg skikkelig med å komme inn i y-bommene. Flere forsøk. Fant ut at jeg nok gikk for slakt inn og dermed ble tatt av vind. Havnet da for nær den siden jeg har plass på og klarte da ikke svingen. Havnet ofte for nærme båt til venstre eller høyre for plass. Til slutt hjalp det om jeg gikk nesten helt til jeg lå rett utenfor plassen, og prøvde en 90-grader inn i plassen ved hjelp av baugpropell og motor. Kona måtte stake en del med båtshake for å dytte oss inn i plassen. 

 

Hvordan legger dere til i slike situasjoner med mye vind? Er takknemlig for alle tips:-)

Redigert av Bent M (see edit history)
Link to post

Forsøk å komme opp mot vinden. Så legger du deg litt nærmere den utliggeren som er mot vinden. Sving i en pen bue inn mot brygga når du nærmer deg. Hold godt sig i båten. Styrefart avhenger av hvor mye vind det er. Baugpropell bør da være overflødig.

 

Den røde pila forestiller vindretningen. "Klin" deg inntil utliggeren på vindsiden, så blir du tatt ned av vinden :thumbsup:

 

5935831cdb0aa_Innibrygge.JPG.975a2b172e90400c0f1057d66f9f497e.JPG

Link to post

Takk for tips. 

 

I dag blåste det fra sør. Vil ha båten til å ligge med baugen mot nord pga vind/sjø ofte kommer derfra. Plassen min ligger på den nordligste brygga, så da endte jeg med vind fra sør og medvind når jeg skulle inn. Da havnet jeg svært ofte for nærme min brygge. 

Link to post
Komodo skrev 1 minute ago:

Forsøk å komme opp mot vinden. Så legger du deg litt nærmere den utliggeren som er mot vinden. Sving i en pen bue inn mot brygga når du nærmer deg. Hold godt sig i båten. Styrefart avhenger av hvor mye vind det er. Baugpropell bør da være overflødig.

 

Den røde pila forestiller vindretningen. "Klin" deg inntil utliggeren på vindsiden, så blir du tatt ned av vinden :thumbsup:

 

5935831cdb0aa_Innibrygge.JPG.975a2b172e90400c0f1057d66f9f497e.JPG

 

Utfrodringen er at den røde pila skal peke rett opp på den tegningen. Da klemmes jeg så nærme min brygge at svingen blir veldig bratt. 

Link to post

Ok, da misforstod jeg ditt første innlegg. Forstod det slik at det blåser 90 grader av retningen inn i båsen.

 

Bent M skrev 49 minutes ago:

Der kjører man inn mellom bryggene fra øst mot vest. Det blåser svært ofte der, og da gjerne fra sør eller nord. På tvers av retningen mellom flytebryggene. 

 

Men utfordringen er altså at det blåser i samme retningen som du kjører inn i båsen, og at du får vinden inn bakfra?

Link to post
Komodo skrev Just now:

Da kan du jo bakke opp mot vinden og korrigere med trusteren?

 

Er det jeg endte opp med etter mye feiling. Kjøre inn til jeg lå nesten ved plassen, svinge inn, bakke opp og legge over motor motsatt vei av svingen og flytte baugen med trusteren. Bare lurte om det er noen bedre måte. 

Link to post
Bent M skrev 3 minutes ago:

 

Er det jeg endte opp med etter mye feiling. Kjøre inn til jeg lå nesten ved plassen, svinge inn, bakke opp og legge over motor motsatt vei av svingen og flytte baugen med trusteren. Bare lurte om det er noen bedre måte. 

 

Jeg tror det er den beste måten å gjøre det på. Trener du litt på dette, vil du kunne kontrollere båten i alle retninger ved å flytte akterenden sideveis ved hjelp av motoren mens du flytter baugen sideveis ved hjelp av baugpropellen. (Forover og akterover regner jeg med sier seg selv). Jeg har også hatt tilsvarende utfordringer med en lignende båt hvor vinden kom skrått bakfra og det hender ennå at jeg kløner litt i sterk vind fra en ubehagelig retning. Utfordringen er at vinden prøver å dreie båten og når man er opptatt med å motvirke denne rotasjonen, kan det være utfordrende å samtidig kontrollere posisjonen både på langs og på tvers. Men øvelse gjør mester. Kanskje du kunne du ta deg tid til litt systematisk øving neste gang vinden byr på problemer. Prøv å få med noen medhjelpere og fendre godt, så finner du sikkert ut hva som funker og ikke funker uten å risikere noe.

Link to post

Jeg finner meg ofte en bøye der jeg øver på å "legge til" fra forskjellige retninger når det blåser. Det er en fin måte å øve opp muskelminnet slik at man slipper å tenke hvilken vei man skal dreie rattet for å manøvrere båten når man kjører forover og akterover.

 

Det er sikkert en del folk som tror jeg er komplett idiot som jukker en halvtime rundt en tilfeldig bøye midt utpå fjorden, men det får bare være ;)

 

Link to post

Jeg gjør som Jotto. Minst en gang pr. sesong har jeg en treningstime mot en bøye ute i fjorden. Denne bøya er gul og ligger på Torsteingrunnen utenfor Bjerkås i Asker. Der kan jeg holde på uten å forstyrre noen, uten å risikere skade på båten uansett hva jeg gjør, og uten at noen forstyrrer meg. Og som Jotto : Jeg gir bengen i om noen syns det ser dustete ut :-)

 

Mvh

BjornK

 

Link to post
jotto skrev 49 minutes ago:

Jeg finner meg ofte en bøye der jeg øver på å "legge til" fra forskjellige retninger når det blåser. .....

Det er sikkert en del folk som tror jeg er komplett idiot som jukker en halvtime rundt en tilfeldig bøye midt utpå fjorden, men det får bare være ;)

 

En flott måte å trene på! Måtte gjøre det samme sjøl, etter 50+ års erfaring med outboard og påhengs da jeg gikk over til båt med fast aksling og ror! Oppdaget til min skrekk at FAENSKAPET IKKE STYRTE AKTEROVER! "Feigis-visp" i baugen hjalp endel, men det måtte endel trening til før jeg lærte noen knep. Nemlig "jukke i halvsvime rundt ei bøye på fjorden".

 Å lukeparkere longside med fralandsvind klarte jeg ikke! (Er for det meste alene ombord...) DET, og at jeg må bakke inn i en trang bås og med en 60 fot ny Princess et par båtlengder forran, gjorde båtlivet utrivelig. En "feigis-visp" i hekken løste DE problemene. Bruker dem ved behov når vinden er ekkel.

Med påhengs og baugtruster ville det ha vært enklere, men også det trenger litt øvelse.

 

Men, det er jo litt tøft å legge til sidelengs, trykke på "auto-knappen", og spankulere i land med tampene, mens "vispene" på lav fart holder skuta inntil brygga...?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg har plass i elv med mye strøm og mye vind. Det må øving til, og ikke bry deg om du må bruke 2-3-4 forsøk. Jeg gjør det fortsatt etter 4 sesonger;) min er den med mørkeblå kalesje. 

Har 5-15 sekunder på meg før strømmen dunker båten i brygga.. 

første gang jeg la til klarte jeg det etter 12 forsøk i halvmørke?

IMG_1475.PNG

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Hos meg er det stort sett vind bakfra. Alle som er med meg tror jeg kommer til å bomme på båsen, da jeg sikter på båsen ved siden av! må ta brå sving pga bølgedemper som ligger for nær til at det er mulig å kjøre rett frem. Her må man rett og slett øve seg og lære seg å kjenne båten.. kompensere for strøm og vind. på min båt er det vanskeligere å kontrolere hekken enn baugen, thruster hadde ikke hjulpet nevneverdig for min tillegging

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Der jeg legger til er det alltid vind fra den vanskeligste kanten (kontinuerlig varierende) og såpass trangt at jeg må vippe båten inn og ut. I tillegg mistenker jeg at naboene sender ut varsel om at NÅ kommer Napoli inn igjen, vi går ut og ser på ham. :wink:

Nei - seriøst:

Det er dessverre sånn at det å legge båten inn i bås er noe av det vanskeligste man gjør (med unntak av panisk unnamanøver i høy fart - det er vanskelig det). Jeg gjør som de fleste over her - trener en gang i blant på bøye (men det første året jeg hadde stor båt trente jeg veldig mye).

Man må rett og slett lære seg hvordan båten driver i forhold til vær og vind. Det er ikke så mange forklaringer som kan gjøres teoretisk, bortsett fra tegningen til Kommodo - som viser at man skal forsøke å holde snuten mot vinden. Hvis man i tillegg holder farten nede, alt av tauverk er klart, make og unger holder tyst og man konsentrerer seg om det man skal går det stort sett greit. Om man da bruker noen forsøk til å begynne med er det bare å forvente. Bare se på alle de som prøver på lukeparkering med bil - og der beveger underlaget seg minimalt.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Takk for alle svar! Suverene greier.

 

Det blir nok å øve en god del neste gang jeg har sjansen. I går var første gang det skar seg nok jeg skulle legge til. De andre gangene har det gått greit, men i går var været veldig mye verre enn tidligere. Men; det er av feil man lærer så da får vi se positivt på det.

 

Noen som vet en bra øvingsplass rundt Tønsberg?

Link to post
jotto skrev for 13 timer siden:

Har dere forresten lagt merke til hvilken effekt tilskuere har på strøm og vind? :giggle:

Jeg ligger ved en populær promenade, hvor det alltid er folk. Men jeg bommer som regel mest når ingen ser på. Fin følelse når noen følger med, men alt (dessverre for publikum) går helt strålende;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Har ingen spesiell plass, men ta med deg 6-7m rep + fender og legg deg syd for Barneskjær. Kan være et greit å starte.
Deretter finner du et mer værutsatt sted når du begynner å få grepet på det :smiley:

 

Min erfaring er (etter at jeg gikk ned i størrelse) er at man må være litt mer kontatt på gassen og ha noe høyere fart da båten lettere drifter. Slik som 
du opplevde Bent. 

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
BingoBonzo skrev for 8 timer siden:

Har ingen spesiell plass, men ta med deg 6-7m rep + fender og legg deg syd for Barneskjær. Kan være et greit å starte.
Deretter finner du et mer værutsatt sted når du begynner å få grepet på det :smiley:

 

Min erfaring er (etter at jeg gikk ned i størrelse) er at man må være litt mer kontatt på gassen og ha noe høyere fart da båten lettere drifter. Slik som 
du opplevde Bent. 

 

 

Ja det er kanskje en god plass. Tenker å hive ut fender som er "ankret" til bunnen på en måte?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...