Jump to content

Hvordan manøvrere med påhenger og baugvisp i havn med vind på tvers av flytebryggene?

Bent M

Recommended Posts

HansH skrev On 10.6.2017 at 18.56:

Bra jobbet. Holder øye med deg fra B-brygga litt innenfor bensinpumpene. Enklere for oss her ute med større åpning og to drev under båten. He, he..??

Vis hele sitatet  

Hahaha. Konge! Fikk god hjelp fra en trønder helt ute ved pumpene når jeg skulle dit for første gang. Kommer seg dette. Alt ordner seg med litt øving, ro og lærevilje. 

Du får komme bort på plass A28 og hilse på neste gang du ser liv der borte ;-)

Jeg gikk fra seilbåt med finnekjøl der jeg kunne snu båten på femøringen til en med langsgående kjøl. Må lære alt på nytt. Skikkelig slitsomt når vinden tar baugen.

Trene trene trene.

Er blitt for gammel til å bry meg om at jeg må prøve flere ganger. Er blitt tøffere i det siste med litt mer fart. Alle anbefaler lite fart, men da blir det helt håpløst i litt vind. Er det vindstille er lite fart bra, er det vind trenger jeg fart for å styre. Jeg har ikke baugtruster, men er litt overmotorisert. Det hjelper meg bra da jeg kan stoppe momentant ved behov.

Det er en fordel å ta det litt rolig, men går det for sakte mister du styrefarten. Når du skal dreie skuta er det best å først å vinkle påhengsmotoren og så gi et kort, og bestemt pådrag med gassen. Som andre har nevnt kan det være lurt å prøve å bakke inn også, særlig med vinden i mot inn i båsen. Det er lettere å la påhengeren "dra" deg inn mot båsen og båten legger seg jo som et slips etter vindretningen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...