Faxen Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 På torsdag satte jeg ut båten fra opplaget. Det var sørlig vind og jeg ble presset mot nærmeste brygge. Der traff jeg et eller annet, med et smell. Dette er en betongkoloss, som de ikke har fjernet eller senket dypere. Den ligger på ca. 80 cm dyp, og er det noen sier at "alle" vet om. Den er ikke beskrevet noe sted i foreningens dokumentasjon. Hva gjør jeg overfor styret? De påstår det er graveforbud grunnet tidligere avfall dumpet her. Over bukta har de gravet og fyllt på i 1 og en halv måned! Hvor mye svada, må man høre på? Jeg har fått lekasje i båten, og vet ikke hvor stor skade det er, ennå.Den må taes opp snarest. Det er synd ettersom den er lagt ut for salg. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kjetil1 Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Hvis du går på umerket skjær, hvem skal du kreve erstatning av da? Norge? Kartverket? Kommunen eller fylket skjæret ligger i? Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Janoho Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Har forståelse og medfølelse for situasjonen, ekstra trist at det passer dårlig siden den skal selges. Dessverre er det en sak for ditt forsikringsselskap, havnen har nok ingen ansvar her. Link to post
Roger jo Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Skulle mene at hvis noen setter fra seg en betongkloss i leia så er det vel krav til merking`??? Hvor er skipperen? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
petti Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 I alle dager...dette kan du da ikke mene alvorlig, skal alle havner og strandlinje eiere sitte klar med pengebunken for å bla opp erstatning til enhver som tror at hvis det ikke er noe oppå vannet så er det tomt under også... og vinden er faktisk ditt ansvar og. tro det eller ei. Link to post
adeneo Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 (edited) Det er nok ikke foreningens ansvar at du går på grunn, uansett om det ligger en umerket betongkloss der eller ikke. Jeg fikk en gang for mange år siden tildelt båtplass, innerst i en for meg ukjent båthavn. Satte fornøyd ut båten å "parkerte" i båsen. Dagen etter var det lavvann å båten sto med kjølen i bunn, drevet en halvmeter nedi sanden. Ingen hadde sagt i fra at det innerst i havna kun var halvmeteren dypt ved fjære. Det var samme greiene, noe "alle" visste. Det gikk heldigvis bra, men båten måtte opp, å drevet spyles rent for store mengder søle som hadde kommet inn vanninntaket og andre steder. Enda verre er det selvfølgelig når man får lekkasje, men du har vel ikke gått så fort inne i havna at du har fått store skrogskader? Kanskje du har truffet en skarp betongkant å vært litt uheldig? Forhåpentligvis lar det seg fikse uten de helt store kostnadene, men båtforening er neppe økonomisk ansvarlig for noe som helst, det er vanligvis slik at en ferdes på eget ansvar, også inne i en båthavn. Edited June 5, 2017 by adeneo (see edit history) Link to post
000 Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Lekasje etter å ha drevet på noe.. Er det aluminiumsfolie båten er laget av ? Link to post
Joltus Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Det hadde nok stilt seg litt annerledes om foreningen plutselig dumpet en svær betongkloss rett bak båtplassen din og ikke sa ifra. Men ting som ligger der ligger der og er neppe foreningen sitt problem.. Link to post
pipe Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Kjetil1 skrev for 3 timer siden: Hvis du går på umerket skjær, hvem skal du kreve erstatning av da? Norge? Kartverket? Kommunen eller fylket skjæret ligger i? Det er regjeringen sin skyld så de må gå Link to post
Lazyjack Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 (edited) Hvis det er en betongkoloss som du sier så burde den vel synes. Kolosser er jo kolossale av natur. Er du sikker på at det ikke bare er en betongkloss?7 Edited June 5, 2017 by Lazyjack (see edit history) Link to post
Kire Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Skjerp dere da folkens. Er det barneforestilling detta eller. Les deres svar nedover her, så ligner ikke dette mye på seriøse Baatplassen. Link to post
leif_erikg Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Hæ? De fleste svarene er jo seriøse og korrekte. Det er kanskje litt vanskelig å forholde seg til trådstarter sitt spørsmål, og da blir gjerne svarene slik. Om problemet med denne betongklossen hadde vært så stort, så hadde jo ikke havnen vært i bruk av andre heller, eller den hadde vært flyttet. Jeg tar meg nå alltid en titt på forholdene før jeg begynner på noe slikt som dette, eller noe lignende. Ikke bare tut og kjør. Planlegging er halve jobben. Ja, dette høres veldig kjipt og leit ut, og jeg føler med deg trådstarter, men dette er din skyld, og jeg tror du gjør ting veldig mye lettere for deg selv om du forsoner deg med det. Gjort er gjort! Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Chiefengineer Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Klossen burde absolutt merkes med blåse/bøye etc. for å unngå slike tilfeller i ettertid men skaden vil nok i alle tilfelle være en kaskosak på eiers forsikring. Link to post
Lalima Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 (edited) Kan denne betongklossen være et av ankrene til bryggene? I båthavna vår er det flere slike ,og de kan komme farlig nær vannflaten på stor fjære (lavvann). For de største båtene som stikker dypest kan dette være skummelt. Edited June 5, 2017 by Lalima Skrivefeil (see edit history) Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
dieselfan Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 I en av havnene jeg benytter så er det 19mm langlenket kjetting til nedsettene til bryggene som er problemet, har bakket inn i båsen en gang og det kostet ett propellsett. Men å saksøke noen var ikke min første tanke.... den var; de' der vakk'e sææærlig lurt... Det var dyrt og lærerikt, fruen trakk propellene fra mitt øl-budsjett Link to post
Guest Avmønstret# Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 (edited) Chiefengineer skrev for 7 timer siden: Klossen burde absolutt merkes med blåse/bøye etc. for å unngå slike tilfeller i ettertid men skaden vil nok i alle tilfelle være en kaskosak på eiers forsikring. Regner vel nesten med at trådstarter la ut et merke, eller sørget for at det ble lagt ut så ikke andre i havna skal oppleve det samme. Edited June 6, 2017 by Avmønstret# (see edit history) Link to post
Gunga Din Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Vi hadde en sånn episode for en 5-6 år siden i min klubb, en båt som gikk på ett betong-anker til en av flytebryggene..........der tok foreningen sitt ansvar, foreningen hadde lagt ut betongankarne......og dette hadde ikke kommet langt nok ned i leira. S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 ""Et trengt eksempel"" Når jeg går inn i en havn så sjekker jeg alltid dybden i havnekartet for å se hvor jeg kan fortøye. Skulle jeg treffe på en BETONGKLOSS som havnen har lagt ut uten å merke den så er det mitt ansvar, hva skal en da med havnekart.?. Er det mitt ansvar hvis jeg kjører på en betongkloss som ikke skulle hvert der?? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Joltus Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Akkurat en båthavn bør jo selvsagt ha kontroll på dybdene..... Men generelt nytter det jo ikke å klage på kartet hvis du treffer noe som ikke er merket. Tror man skal ha godvilje om man skal få dekket noe slikt. Link to post
Skipper Worse Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Det er nok små sjanser for å holde havnen ansvarlig. Erstatningsansvar kommer som kjent "ikke av seg selv" bare fordi det skjer en kjedelig skade. Det må foreligge aktløyse fra havnen og denne aktløysa må ha direkte årsakssammenheng med skadeforløpet. Alene det at det eksisterer et undervannshinder er nok ikke tilstrekkelig. Så var det dessuten din egen manøvrering/tilfeldigheter som direkte førte til uhellet. Dette svarer naturlig nok ikke havnen for. Generelt er det videre skipperen om bord som har eneansvaret for å forsikre seg om at det ikke finnes hindre for planlagt manøvrering og navigasjon. Omsatt til tilfellet her, så er det ditt eget ansvar å spørre deg for om det er noe i farvannet som skaper risiko, det er ikke havnens ansvar å sørge for at du er kjent med det. Til slutt, hvis havnen er noenlunde oppegående så vil det vel finnes en eller annen form for ansvarsfrakrivelse. Generell ved oppslag eller spesiell ved fraskrivelse i avtalevilkår el.l. Når det er sagt, så kan du jo forsøke å fremme et krav overfor havnens ansvarsassurandør og se om de er villig til å dekke skaden. Du taper jo ingenting på å forsøke. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Komodo Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 I et flytebryggeanlegg må man ta høyde for at det kan være moringer både her og der. I mange tilfeller ligger det også gamle moringer som ikke er i bruk lenger. Selv om det er leirebunn er det ikke alltid moringene forsvinner ned i leira. Noen steder er det veldig fast blåleire under et lag med løs mudder, og da stopper gjerne moringene der. Har dykket på utallige slike moringer og sjekket kjettinger og sjakler. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Golden Gate 37 Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Hvis betongklossen kom inn fra babord i stor fart har du nok en god sak... Men om den hadde lagt seg til ro for dagen sliter du nok litt.... Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Uglesett Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 (edited) Nå går TØ ut og forklarer grunnstøtinger med for mye gps navigasjonsutstyr ombord som tar vekk fokuset. Dette understøttes av redningsselskapet. Dette har jeg null og niks tro på. Grunnstøtinger skyldes for stor tro på seg selv som båtfører og manglende konsentrasjon. Når uhellet er ute må man ha noe å skylde på for sin uoppmerksomhet. Akkurat som bilførere skylder på veps I bilen, grevling over veien , humper I veien osv. https://www.toi.no/sikkerhet-og-atferd/seilbater-mest-utsatt-for-fritidsbatulykker-article34419-1025.html Edited June 22, 2017 by UGLESETT (see edit history) Link to post
Recommended Posts