Jump to content

Fevik 21 med MD11d, vibrasjoner og mekanisk ulyd i aksel/gjennomføring

Morten1989

Recommended Posts

Heisann båtfolk!

Jeg har en Fevik 21 med en md11d i, som jeg nettop har fått på sjøen.

Men jeg har en ulyd i aksling/gjennomføring som ikke er helt god. Den kommer først ved 2000rpm på motoren, ved 1500rpm går den helt fint. Maks turtall er 3300 ca.

Lyden gjør vondt og høre på, og den varer i ca 3 sekunder også har den opphold på 1.5 sekunder ca, i mine ører beskriver jeg lyden som larming når jeg sitter i fører posisjon, når jeg går bak og hører og tar på gjennomføringen så føles det ut som at den er en mekanisk lyd inni gjennomføringen.

Kan noen hjelpe meg og eliminere feil, eller er det rett og slett den 2 sylindre motoren som rister så jæv... av dette går ut over akslingen?

På forhånd takker jeg for alle svar!

Her har du et forslag på hva du kan sjekke (i kronologisk rekkefølge):

• Er motorlabbene utslitt? Sjekk for dødgang/slakk
  • Koble fra akselflens og sjekke oppretting av motor
  • Turne akselen og sjekke for kast med måleur
  • Går motoren jevnt på begge sylindre?
    • Ta ut dysene og levere til trykkprøving
  • Ta båten på land
    • Sjekke dødgang i cutlesslager
    • Levere propellen til avbalansering 
    • Ta ut akselen og levere den til retting 
    • Klokke klemflensen for kast

Hei og takk for svar :-)

Jeg er litt usikker på om motorlabbene er slitte, når jeg dytter på motoren så beveger den seg litt men ikke mer enn 1cm ca.

men den beveger seg en del når den sveiver på rundt 1500rpm, da beveger den seg mer enn når den går på 2000rpm.

Koble av aksel flens, da tenker du og måle avstand mellom flens på girkasse og på aksling på 4 punkter, mens akslingflensen enda er i styresporet?

Jeg har ikke måler liggende, men kan prøve og improvisere for å se om jeg kan finne større avvik på akslingen.

Jeg mener motoren går gjevne på begge sylindere, den sveiver veldig fint, og blir like fort varm på begge sylindere, (sylinderen er frittstående)

Jeg har fått ett tips på og sjekke om cutlesslageret er slitt, så jeg tenkte jeg skulle ta på meg våtdrakta og dykker maska og gå ned og sjekke om jeg kan klare og finne noe slark i morgen ;-)

Hei Hegra, jeg skal ta og sjekke dette før jeg evnt heiser opp båten i båthuset, men jeg satt og tenkte på en annen ting nå.

Når jeg monterte sinkanod på båten så var det veldig lite plass til denne mellom propell og stevnlageret.

Hvor mye Beveger aksllingen seg framover ved pådrag?

Jeg tenker at det kun er 2mm klaring fra sinkanod til stevnlager hylsa sånn som det er montert nå, kan akslingen bevege seg 2mm framover slik at sinkanoden tar i lageret og det er derfor jeg kun får lyden når jeg har over 2000rpm og ikke under, mtp press fra propellen?

Nå heiser jeg opp raua på båten i båthuset så jeg slapp og bade, også demonterte jeg sinkanoden, det var tydelig forskjell på sidene til den

IMG_0008.JPG.b0ff8453187ba9937da64f9a510d9901.JPG

IMG_0007.JPG.687d20d52bdf446ee05e331051a3a76a.JPG

dette viser jo at den har spunnet mot noe som ser ut som messing. 

Her er ett bilde av sinkanoden før jeg tok den av

IMG_0006.JPG.7601e0eb394237f690e9f7af0bfb743d.JPG

IMG_0005.JPG.12428e1606d272df24b4dbc131448706.JPG

Her ser det ikke ut som det er klaring i det hele tatt, når jeg fjernet sinkanoden så lå det litt sjøgress som var kommet inn til cutless lageret, dette fikk jeg ut igjen, og etter hva jeg kan kjenne så er det ikke treghet i aksling systemet.

Da tror jeg heller ikke at cutless lageret er gåent.

Jeg har ikke testet båten etterpå pga noen andre ting jeg holder på med og nå.

Kan denne sinkanoden ha laget den lyden jeg følte i gjennomføringen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...