Morten1989 Startet 6.Juni.2017 Del på Facebook Startet 6.Juni.2017 Heisann båtfolk! Jeg har en Fevik 21 med en md11d i, som jeg nettop har fått på sjøen. Men jeg har en ulyd i aksling/gjennomføring som ikke er helt god. Den kommer først ved 2000rpm på motoren, ved 1500rpm går den helt fint. Maks turtall er 3300 ca. Lyden gjør vondt og høre på, og den varer i ca 3 sekunder også har den opphold på 1.5 sekunder ca, i mine ører beskriver jeg lyden som larming når jeg sitter i fører posisjon, når jeg går bak og hører og tar på gjennomføringen så føles det ut som at den er en mekanisk lyd inni gjennomføringen. Kan noen hjelpe meg og eliminere feil, eller er det rett og slett den 2 sylindre motoren som rister så jæv... av dette går ut over akslingen? På forhånd takker jeg for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juni.2017 Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Her har du et forslag på hva du kan sjekke (i kronologisk rekkefølge): Er motorlabbene utslitt? Sjekk for dødgang/slakk Koble fra akselflens og sjekke oppretting av motor Turne akselen og sjekke for kast med måleur Går motoren jevnt på begge sylindre? Ta ut dysene og levere til trykkprøving Ta båten på land Sjekke dødgang i cutlesslager Levere propellen til avbalansering Ta ut akselen og levere den til retting Klokke klemflensen for kast Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morten1989 Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Hei og takk for svar :-) Jeg er litt usikker på om motorlabbene er slitte, når jeg dytter på motoren så beveger den seg litt men ikke mer enn 1cm ca. men den beveger seg en del når den sveiver på rundt 1500rpm, da beveger den seg mer enn når den går på 2000rpm. Koble av aksel flens, da tenker du og måle avstand mellom flens på girkasse og på aksling på 4 punkter, mens akslingflensen enda er i styresporet? Jeg har ikke måler liggende, men kan prøve og improvisere for å se om jeg kan finne større avvik på akslingen. Jeg mener motoren går gjevne på begge sylindere, den sveiver veldig fint, og blir like fort varm på begge sylindere, (sylinderen er frittstående) Jeg har fått ett tips på og sjekke om cutlesslageret er slitt, så jeg tenkte jeg skulle ta på meg våtdrakta og dykker maska og gå ned og sjekke om jeg kan klare og finne noe slark i morgen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.Juni.2017 Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Roret kan også bråke om det er litt slark i rorstilk styreoverføring . Men det røper seg vel om du svinger litt vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Hei Hegra, jeg skal ta og sjekke dette før jeg evnt heiser opp båten i båthuset, men jeg satt og tenkte på en annen ting nå. Når jeg monterte sinkanod på båten så var det veldig lite plass til denne mellom propell og stevnlageret. Hvor mye Beveger aksllingen seg framover ved pådrag? Jeg tenker at det kun er 2mm klaring fra sinkanod til stevnlager hylsa sånn som det er montert nå, kan akslingen bevege seg 2mm framover slik at sinkanoden tar i lageret og det er derfor jeg kun får lyden når jeg har over 2000rpm og ikke under, mtp press fra propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Hvis du skal ha båten ut av vannet ser du det sikkert på sinken om den har vært i kontakt på framsiden. Har ikke allverdens erfaring med dette, men synes 2mm klaring hørtes veldig lite ut... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Morten1989 Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Jeg skal hive på meg våtdrakta i dag, og sjekke ;) tipper det er det som er problemet hos meg når jeg tenker på det :) Håper bare det er sinken som har fått juling og ikke messing hysla :/ Avgir rapport senere :D Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Nå heiser jeg opp raua på båten i båthuset så jeg slapp og bade, også demonterte jeg sinkanoden, det var tydelig forskjell på sidene til den dette viser jo at den har spunnet mot noe som ser ut som messing. Her er ett bilde av sinkanoden før jeg tok den av Her ser det ikke ut som det er klaring i det hele tatt, når jeg fjernet sinkanoden så lå det litt sjøgress som var kommet inn til cutless lageret, dette fikk jeg ut igjen, og etter hva jeg kan kjenne så er det ikke treghet i aksling systemet. Da tror jeg heller ikke at cutless lageret er gåent. Jeg har ikke testet båten etterpå pga noen andre ting jeg holder på med og nå. Kan denne sinkanoden ha laget den lyden jeg følte i gjennomføringen? Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen Hellestø Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Jeg er nok så ny i båtfaget, men for meg ser det helt galt ut å montere sinkanode så tett mellom propell og cutlesslager, det hindrer nok også vanngjennomstrømming i cutlesslageret, gå for sinkanode på propellmutter heller. Jørgen Hellestø Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Ja jeg innser jo det jeg og nå :P Den ble nok installert i siste liten før jeg satt båten på vann og derfor lite gjennomtenkt. Har du en link til en mutter til M20 gjenger som ikke koster 4-500kr? Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Nå har jeg vært ute og prøvd båten etter jeg fjernet sinkanoden, og lyden er der enda mellom 1800-2200 rpm. Jeg filmet dette men finner ikke ut hvordan jeg kan laste opp filmen her i emnet? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Du kan laste den opp på youtube og legge inn en link hit. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morten1989 Svart 9.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 godt tips! her er filmen :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.