Jump to content

Hydraulikk olje til Autopilot - hva kan brukes?


Too Much

Recommended Posts

Jeg har også erfart at slike litt spesielle hydraulikkoljer ikke er enkle å skaffe. 

 

Seastar sin olje er etter det jeg forstår iso 15. Denne vil antagelig være nærmere i viskositet enn iso 32. Seastar-oljen selges av båtutstyrsforretinger. 

 

For min Seastar-styring står det at atf-olje kan brukes i nødsfall. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Etter husken er ISO VG XX rene smøreoljer uten tilsetninger. Derfor er ikke oljer som SAE (typer motoroljer) eller ATF (typer giroljer) kompatible i og med at de inneholder additiver for å reparere glideflater. Om eksempelvis et hydraulikksystem inneholder en mekanisk tetning, vil denne havarere ved bruk av sistnevnte oljer. Det er fasit.

Link to post
Hulda skrev 14 minutes ago:

Etter husken er ISO VG XX rene smøreoljer uten tilsetninger. Derfor er ikke oljer som SAE (typer motoroljer) eller ATF (typer giroljer) kompatible i og med at de inneholder additiver for å reparere glideflater. Om eksempelvis et hydraulikksystem inneholder en mekanisk tetning, vil denne havarere ved bruk av sistnevnte oljer. Det er fasit.

 

Iso-VG-10 har faktisk også additiver.

 

http://www.mobil.no/Norway-Norwegian/LCW/Files/Mobil_Metal_Working.pdf

Link to post

Du må lese det jeg skriver, Kjellg. Hvis ikke forvirrer vi bare trådstarter, som sannsynligvis spør fordi han ikke har kunnskap om temaet. Blant annet er tilsetting av metalliske elementer i oljen noe som brukes for å reparere sliteflater. VG-oljene mangler dette elementet. Og slike elementer vil, eksempelvis, felle seg ut på glideflatene i en mekanisk tetning og føre til havari. Jeg har vært borti en rekke tilfeller der 'synsere' har tatt feil vurdering og havarert utstyr for millionvis av kroner. Man skal alltid følge bruksanvisningen, om man ikke har spesifikk kunnskap. Om man går fra VG 10 til VG 15 vil jeg anta ikke vil ha de store konsekvensene, jeg ville uansett spurt produsenten/forhandleren.

Link to post
Hulda skrev 5 minutes ago:

Du må lese det jeg skriver, Kjellg. Hvis ikke forvirrer vi bare trådstarter, som sannsynligvis spør fordi han ikke har kunnskap om temaet. Blant annet er tilsetting av metalliske elementer i oljen noe som brukes for å reparere sliteflater. VG-oljene mangler dette elementet. Og slike elementer vil, eksempelvis, felle seg ut på glideflatene i en mekanisk tetning og føre til havari. Jeg har vært borti en rekke tilfeller der 'synsere' har tatt feil vurdering og havarert utstyr for millionvis av kroner. Man skal alltid følge bruksanvisningen, om man ikke har spesifikk kunnskap. Om man går fra VG 10 til VG 15 vil jeg anta ikke vil ha de store konsekvensene, jeg ville uansett spurt produsenten/forhandleren.

Beklager så mye. Kan det være derfor jeg enkelte rattpumper begynner å lekke rundt akselen? Feil olje?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Kjenner ikke mekanikken i disse pumpene, men jeg tviler på det. Antar at det er en vanlig tetningsring eller to rundt akslingen som tetter mot atmosfærisk trykk. Selve trykkoppbyggingen antar jeg skjer via radialstempler. Dog, om materialet i tetningsringene ikke er kompatibel med oljen, vil ringene gå i oppløsning (eller bli stenhårde).

Link to post

Ikke bare enkelt dette da men er egentlig mere skeptisk til å bruke en olje beregnet på hydraulisk styring enn en ren ISO VG32 fra Biltema.

Da spesifikasjonen fra produsenten sier ISO VG10. Nå er forøvrig dette en sannhet med modifikasjoner da spec. er fra B&G men min er litt eldre og er merket Navico. Men ut i fra bildene er disse helt identiske. Men så er spørsmålet om en 32 olje føles mye tregere når piloten er frakoblet.

Link to post
Too Much skrev 12 minutes ago:

Ikke bare enkelt dette da men er egentlig mere skeptisk til å bruke en olje beregnet på hydraulisk styring enn en ren ISO VG32 fra Biltema.

Da spesifikasjonen fra produsenten sier ISO VG10. Nå er forøvrig dette en sannhet med modifikasjoner da spec. er fra B&G men min er litt eldre og er merket Navico. Men ut i fra bildene er disse helt identiske. Men så er spørsmålet om en 32 olje føles mye tregere når piloten er frakoblet.

Når det gjelder hydraulisk styring så har jeg sett enkelte bruker 32 olje der det skal være 16, og de sier det er merkbart tregere.

Link to post

Min antagelse om at min gamle Navico enhet var identisk med nyere B&G var rett og produsenten (http://www.hypro.co.uk) har identifisert den som produsert av dem.

--------

Yes that is one of our actuators. The oil we use is Q8 Dynobear 10 but any good quality marine steering oil such as Seastar or Baystar is ok. If you find some oil and are not sure if it is suitable let us know what it is and we will check it for you.

--------

Baystar har de på Maritim så da er saken løst :-)

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...