Too Much Startet 7.Juni.2017 Del på Facebook Startet 7.Juni.2017 I følge produsenten skal jeg bruke en olje som heter ISO VG10. Men det er ikke så enkelt å få tak i. Kan jeg bruke en ATF olje eller en ISO32 Hydraulikkolje fra Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Jeg har også erfart at slike litt spesielle hydraulikkoljer ikke er enkle å skaffe. Seastar sin olje er etter det jeg forstår iso 15. Denne vil antagelig være nærmere i viskositet enn iso 32. Seastar-oljen selges av båtutstyrsforretinger. For min Seastar-styring står det at atf-olje kan brukes i nødsfall. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Too Much Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Takk, det var nyttig informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 (redigert) Hadde noe med etterfylling av min Sleipner styresnekke i fjor, men husker bare at det var noe med å få tak i riktig ISO. Fant original Sleipner olje som hadde riktig spesifikasjon. Ellers var ikke oljen å oppdrive. Redigert 7.Juni.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Uten å vite lurer jeg på om f.eks Biltemas Gaffelolje til motorsykkelgafler kan brukes. Det er SAE10, og tåler nok en del juling siden den pumpes konstant rundt av hydraulikken i gaffelen ved kjøring. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Etter husken er ISO VG XX rene smøreoljer uten tilsetninger. Derfor er ikke oljer som SAE (typer motoroljer) eller ATF (typer giroljer) kompatible i og med at de inneholder additiver for å reparere glideflater. Om eksempelvis et hydraulikksystem inneholder en mekanisk tetning, vil denne havarere ved bruk av sistnevnte oljer. Det er fasit. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Ser Sleipner original olje er ISO-VG-15, altså litt tykkere en den du skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Hulda skrev 14 minutes ago: Etter husken er ISO VG XX rene smøreoljer uten tilsetninger. Derfor er ikke oljer som SAE (typer motoroljer) eller ATF (typer giroljer) kompatible i og med at de inneholder additiver for å reparere glideflater. Om eksempelvis et hydraulikksystem inneholder en mekanisk tetning, vil denne havarere ved bruk av sistnevnte oljer. Det er fasit. Iso-VG-10 har faktisk også additiver. http://www.mobil.no/Norway-Norwegian/LCW/Files/Mobil_Metal_Working.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Du må lese det jeg skriver, Kjellg. Hvis ikke forvirrer vi bare trådstarter, som sannsynligvis spør fordi han ikke har kunnskap om temaet. Blant annet er tilsetting av metalliske elementer i oljen noe som brukes for å reparere sliteflater. VG-oljene mangler dette elementet. Og slike elementer vil, eksempelvis, felle seg ut på glideflatene i en mekanisk tetning og føre til havari. Jeg har vært borti en rekke tilfeller der 'synsere' har tatt feil vurdering og havarert utstyr for millionvis av kroner. Man skal alltid følge bruksanvisningen, om man ikke har spesifikk kunnskap. Om man går fra VG 10 til VG 15 vil jeg anta ikke vil ha de store konsekvensene, jeg ville uansett spurt produsenten/forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 (redigert) Hulda skrev 5 minutes ago: Du må lese det jeg skriver, Kjellg. Hvis ikke forvirrer vi bare trådstarter, som sannsynligvis spør fordi han ikke har kunnskap om temaet. Blant annet er tilsetting av metalliske elementer i oljen noe som brukes for å reparere sliteflater. VG-oljene mangler dette elementet. Og slike elementer vil, eksempelvis, felle seg ut på glideflatene i en mekanisk tetning og føre til havari. Jeg har vært borti en rekke tilfeller der 'synsere' har tatt feil vurdering og havarert utstyr for millionvis av kroner. Man skal alltid følge bruksanvisningen, om man ikke har spesifikk kunnskap. Om man går fra VG 10 til VG 15 vil jeg anta ikke vil ha de store konsekvensene, jeg ville uansett spurt produsenten/forhandleren. Beklager så mye. Kan det være derfor jeg enkelte rattpumper begynner å lekke rundt akselen? Feil olje? Redigert 7.Juni.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Kjenner ikke mekanikken i disse pumpene, men jeg tviler på det. Antar at det er en vanlig tetningsring eller to rundt akslingen som tetter mot atmosfærisk trykk. Selve trykkoppbyggingen antar jeg skjer via radialstempler. Dog, om materialet i tetningsringene ikke er kompatibel med oljen, vil ringene gå i oppløsning (eller bli stenhårde). Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Ikke bare enkelt dette da men er egentlig mere skeptisk til å bruke en olje beregnet på hydraulisk styring enn en ren ISO VG32 fra Biltema. Da spesifikasjonen fra produsenten sier ISO VG10. Nå er forøvrig dette en sannhet med modifikasjoner da spec. er fra B&G men min er litt eldre og er merket Navico. Men ut i fra bildene er disse helt identiske. Men så er spørsmålet om en 32 olje føles mye tregere når piloten er frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Too Much skrev 12 minutes ago: Ikke bare enkelt dette da men er egentlig mere skeptisk til å bruke en olje beregnet på hydraulisk styring enn en ren ISO VG32 fra Biltema. Da spesifikasjonen fra produsenten sier ISO VG10. Nå er forøvrig dette en sannhet med modifikasjoner da spec. er fra B&G men min er litt eldre og er merket Navico. Men ut i fra bildene er disse helt identiske. Men så er spørsmålet om en 32 olje føles mye tregere når piloten er frakoblet. Når det gjelder hydraulisk styring så har jeg sett enkelte bruker 32 olje der det skal være 16, og de sier det er merkbart tregere. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Min antagelse om at min gamle Navico enhet var identisk med nyere B&G var rett og produsenten (http://www.hypro.co.uk) har identifisert den som produsert av dem. -------- Yes that is one of our actuators. The oil we use is Q8 Dynobear 10 but any good quality marine steering oil such as Seastar or Baystar is ok. If you find some oil and are not sure if it is suitable let us know what it is and we will check it for you. -------- Baystar har de på Maritim så da er saken løst :-) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 (redigert) Vil og anbefale å kjøpe en fylleslange med kork på Maritim. Det gjør påfylleng og lufting mye lettere. Redigert 8.Juni.2017 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Seastar sine sider sier at man kan bruke tellus t 15 hydraulikkolje, og atf automatgear olje i nødsfall. http://www.seastarsolutions.com/support-2/installation-manuals-controls-cables/installation-manuals/ Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 18.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 Jeg har da fylt Seastar 15 olje og luftet etter alle kunstens regler , og til min store glede har jeg tuslet rund med autopilot som fungerer utmerket! Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 22.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2017 Så en liten oppdatering etter byttet til ISO15 olje. Båten ble noe tyngre på roret, Roret var tidligere sterkt påvirket av propellstrømmen ved høyt turtall Dette ble faktisk mye bedre med med den nye oljen, og jeg har fortsatt en god følelse med roret når jeg seiler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.