Jump to content

Sweden Yachts 340, dynamo lader plutselig kun forbruksbank og ikke startbatteri

Horst

Recommended Posts

Sliter med å finne feilen, dynamo lader fint forbruksbanken, men startbatteriet har kun 11.6V spenning når motor går (dvs flatt eller ødelagt). Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne feilsøkingen. Noen tips på hva det kan være? Kan det være noe så enkelt som en sikring og hvor sitter i såfall denne?

Systemet må inneholde en komponent som forbinder batteribankene når dynamoen lader, dessverre er en manuelt betjent vendebryter mest vanlig.

Har ikke forrige eier noe forklaring? (Linken i signaturen min inneholder div info om temaet)

Viktig å oppgi båt og motortype ved slike spørsmål.

Med fare for å gjenta meg selv: Forsøk å lage en el-tegning av anlegget ditt. Hvis ikke du har mer info blir det vanskelig å komme med råd. Begynn med å tegne inn batteriene, dynamo, startmotor og andre kjente komponenter, f.eks. skilledioder, skillerele, hovedbrytere etc. Så er det bare å følge ledningene og tegne inn streker. Suppler med noen bilder, så tenker jeg du skal få svar :thumbsup:

Tilleggsinfo, lader ikke fra batterilader. Alt dette har fungert tidligere. Motor er en VP2030 og båt sweden yachts 340.

Jeg skal prøve å få laget en skisse.

Horst skrev 38 minutes ago:

Tilleggsinfo, lader ikke fra batterilader.

Mener du at du ikke bruker batterilader, eller at det er når du bruker batterilader at ikke begge banker lades?

Tittelen sier at problemet oppstår når lading er fra dynamo.

Jeg ville starte med å sjekke forbindelsen mellom start- og forbruksbatteri. Minuspolene er trolig forbundet permanent, mens plusspolene er koblet sammen med manuell bryter, diode eller relè. Det er trolig pluss-forbindelsen her som er brutt. Burde være enkelt å sjekke. 

Høres veldig ut som det er en skillediode/-relè som ikke henger med lenger.

Hvis du er 100% sikker på at du ikke har dette må du måle spenningen før og etter 

bryterne du har tegnet inn.

Driver og måler med lader påkoblet:

Alt er OK når jeg måler fra - forbruk til + start, ikke OK når jeg måler fra +forbruk til - start. 

Konkludere med at det er noe feil på + tilførsel til startbatteri, men skjønner ikke hvordan lader leverer strøm til + ennå.

Når jeg måler fra - forbruk til + kabel på motor viser den 12.6 (batterispenning), måler jeg til + kabel på dynamo viser den 14.2 som er ladespenningen. Kan det vare et relé eller noe her?

Det høres ut brudd i diode eller relè som ikke er lukket.

Du har målt på motor og du har målt direkte på henholdsvis startbatteri og forbruksbank,

og funnet avvik på disse. Det skal det ikke være så lenge du har på batteriladeren.

Da må du begynne å måle på veien, og naturlige videre i feilsøkingen er å måle

før og etter hver en og av bryterne du har tegnet inn.

Da får du eventuelt friskmeldt de og kan si på hvilken side av disse feilen sitter.

Deretter må du neste følge kabelen på den siden som avvik er på, og jeg er ganske

sikker på at du ender i en skillediode eller -relé. Her måler du også før og etter

og er det forskjell i spenningen har du funnet synderen.

Dersom batterilader er koplet via hovedbrytere: Mål spenning over polene på hovedbrytere når lader står på. Den skal være 0. Hvis den er like batterispenning/ladespenning har du feilen der. 

Høres egentlig ut som du har et laderele eller skillediode som du ikke har funnet ennå?

Ja, skissen er feil for forbruksbankene, men la ikke sjela i akkurat det da jeg så hvordan systemet var bygget opp. 

Jeg måler det samme hele veien, dvs spenningsforskjell hele veien frem til dynamo og kabelen på motorblokka. Jeg finner ingen relé, diode eller bryter bortsett fra hovedstrømsbryterne.

Komodo skrev 24 minutes ago:

Skjønner, men noe må det være, ellers hadde du hatt samme spenning på begge bankene. Det fine med en god tegning er at det blir lettere å resonnere seg fram til en feil. Om du klarer å finne hvordan det er koblet mellom start og forbruk (på + siden) har du antagelig funnet feilen selv :smiley:

Ja, enig der. Eneste forbindelsen jeg kan se mellom + forbruk og + start er kablene til dynamo og motor. Det er det som er så f.... irriterende. Skal/bør det være en forbindelse?

Det er så utrolig liten plass i denne båten og kablene går skjult, men jeg finner jo ut en del så noe positivt er det jo.

Jeg har forresten funnet ett relé, men det går på kabler som er trukket fremover i båten til noe annet som jeg ikke har funnet ut hva er. Men releet jeg har funnet er mistenkelig likt det som er i manualen til batteriladeren.

IMG_0157.JPG

IMG_0158.JPG

Edited by Horst (see edit history)

Det reléet du har funnet er ikke det som er illustrert for laderen. Det i boka er ment for å håndtere i området >100A. Det er noe på veien du ikke har funnet ellers hadde du ikke sett avviket i spenning de to stedene. Det er et sted hvor det er motstand hvor det potensialet(spenningsdifferansen) ligger over. 

diaX skrev 1 time siden:

Nesten så jeg snart kommer til Oslo og hjelper deg ☺ 

Har du to plusskabler helt fra dynamoen? Som går til hver sin bryter?

Ja nesten, eller er det jeg har trodd, den ene røde kabelen er montert på dynamo, den andre er også rød og sitter på motorblokka (har i ettertid begynt å lure litt på denne kabelen om det er noe annet)

Det jeg har trodd er at plusskabel fra hovedbryteren forbruk går til dynamo og hovedbrytere start til motorblokka, men det virker feil. 

Kan forbruk fra bryter og forbruk fra start ha en sammenkobling som jeg ikke finner og at det som jeg har trodd vært + til motorblokka er - og jording på motorblokka?

Jeg byttet ihvertfall startbatteri i dag til noe større (det gamle var nok ødelagt) så fikk gjort noe positivt.

Den siste tegningen din viser at dette er et skillerele. Det ligger nå tydeligvis åpent. Kortslutter du klemme 30 og 87 vil du parallell-koble start- og forbruksbatterier og du vil få lading på alle. På samme måte kan du teste ved å koble sammen plusspolene direkte med en bilstartkabel. Virker det nå, er det skillereleet som ikke fungerer. Det er ikke sikkert releet er ødelagt. Det kan hende det ikke får inn spenning på klemme 86. Legger du inn en pluss der (på klemme 86), vil du også se om releet virker. Lykke til!

Det lille reléet der håndterer kanskje en ladestrøm på 20-30A men ikke fra dynamo mot tomt batteri. Men du kan måle mot hendholdsvis 30, 86 og 87 og se forskjellen.

Tusen takk for tilbud, jeg skal i bryllup og må dra fra Oslo ca 1230, men hvis det passer før deg så tidlig på lørdag er det en mulighet :-). Jeg skal ned å søke mer i morgen etter jobb, kanskje det løser seg da:-)