Jump to content

Sweden Yachts 340, dynamo lader plutselig kun forbruksbank og ikke startbatteri

Horst

Recommended Posts

Tittet litt nærmere på skjemaet ditt nå, og det er jo egentlig så enkelt som Fantino sier over her. Legger du en ledning fra B+ til starteren har du lading rett på begge bankene. Du kan da bare velge å slå på den bryteren du vil for å starte motoren eller få lading fra dynamo.

Men:

Fantino skrev 41 minutes ago:

Normalt går det en feit til innslag startmotor, og en slankere til lading forbruk (på VP motorer, og sikkert andre merker også). 

slik er det ikke på vår Yanmar.

Horst skrev On 7.6.2017 at 18.35:

Jeg har forresten funnet ett relé, men det går på kabler som er trukket fremover i båten til noe annet som jeg ikke har funnet ut hva er. Men releet jeg har funnet er mistenkelig likt det som er i manualen til batteriladeren.

Horst skrev On 9.6.2017 at 12.08:

Ingar, releet som jeg har tatt bilde av er til noe annet. Batteriladeren er koblet direkte til batteriet. Batteriladeren er denne typen:

Ok, så du har nå funnet ut med sikkerhet at dette reléet ikke har med lading å gjøre?

Er det et annet rele da som gjør at landstrømsladeren lader både både forbruk og start? For i og med at du ser for deg muligheten av at dynamoen ikke lader begge batteribankene så må isåfall lanstrømsladeren gjøre det.

Horst skrev On 8.6.2017 at 14.04:

IMG_0348.JPG

Det ser nesten ut som om det ligger en lask mellom W og B-, men den sorte ledningen er kanskje til den firkantede, hvite, støydempingskomponenten? Er denne isåfall også koblet til B+, kan ikke se det av bildet.

Er det 2 ledninger inn på D+, brun samt blå/rød?

Hvor går den gule som ser ut til å være koblet til B-? Er det den som kommer ut av forgreningen på den tykke, røde, kabelen?

I det hele tatt ville et bilde som viser alle koblingen klart vært nyttig.

Det er ihvertfall en ting du må passe på . Du må alltid passe på at hovedbryter til forbruk er på før start. Hvis ikke den bryteren er på har ikke ladestrømmen noe sted å gå ,og da ryker den nye dynamoen.                                     Men om dette har vært likt som hos RSL så er det sikkert ikke mulig og starte uten at hovedbryter til forbruk er på.(les innlegg til RSL) Og da er det som kalles forbruksbank egentlig hovedbank, og det som kalles startbatteri egentlig nødbatteri.       Og kan det være gjort ei blemme når dynamo blei montert som Fantino nevnte? At etter dynamo ble byttet har ikke startbatteri vært hverken ladet eller brukt, bare stått helt uvirksomt?                        

Takk for råd ang dynamo, jeg har aldri startet motor uten å slå på begge batteribankene så delvis flaks at det har gått bra så langt :-).

Jeg får sett bak hovedbryterne, ingen tilkobling mellom de to bryterne, det er slik som vist på skissen min. Jeg har satt inn et skillerele slik som tegningen til Ingar viser og nå får jeg ihverfall lading av startbatteri. Alt ser foreløpig ut til å være i skjønneste orden.

Skurrer litt enda synes jeg for hvis det nå er mulig og starte uten at ladestrømmen har noe sted å gå kan det neppe være originaloppsettet fra båtprodusenten. Ikke start uten at hovedbryter til forbruk er på.         Og er det ikke mulig og starte med hovedbryter til forbruk av skurrer det også. For hvilken nytte har du da av startbatteriet ? Hvis releet er eneste forbindelse er jo batteriet ubenyttet. Du kan jo slå på tenning uten og starte og uten at hovedbryter til forbruk er på. Er det da liv i ladelys og instrumenter?       Du kan jo måle på dynamo B+ med begge hovedbytere av. Er det da spenning kan den være koblet utenom hovedbryter.

Redigert av hegra (see edit history)

Startbatteriet forsyner starteren med strøm. Ladestrømmen går fra dynamo til forbruksbank. Skillerelè sørger for lading av startbatteriet. Slik er systemet nå. (Det er også en ankervinsj koblet på startbatteriet)

Alt av motorinstrumenter fungerer, også ladelampen. Men ja, jeg er enig i det du sier. Bør jeg legge opp en kabel fra dynamo til innslag start så er det en smal sak, jeg må bare finne ut hvordan jeg gjør dette.....

Horst skrev for 11 timer siden:

Bør jeg legge opp en kabel fra dynamo til innslag start så er det en smal sak, jeg må bare finne ut hvordan jeg gjør dette.....

Skulle ikke være nødvendig det når releet nå lader batteriet . Men du må altså passe på at bryter til forbruk er på før start og under motordrift, hvis den tegningen din stemmer, og uten at jeg vil være ufin nekter jeg nesten og tro at dette er originaloppsettet til produsenten. Prøv om det er mulig og oppdrive koblingskjema for din båt. Det kunne gi svaret på mye.

Det som er litt dumt er jo at årsaken til at startbatteriet ikke ble ladet, hverken av dynamo eller batterilader, ikke er funnet. Det er jo nesten utenkelig at et startbatteri blir satt inn uten mulighet til å lades. Så hva som er skjedd er ikke godt og si. Mulig det er fjernet når den nye dynamoen ble montert på grunn av en misforståelse, eller at det er en ledning som har falt av ett eller annet sted. Vil jo ikke skremme, men en løs kabel med spenning på er ikke kjekt. Samtidig er det jo håpløst og lete etter løs ledning hvis det ikke finnes , så litt frustrerende er det. Og defekt laderele er jo også en mulighet, men det som er avbildet virket noe lite til sånt bruk. Men skader jo ikke og finne ut hva det da er til hvis det ikke er et laderele.

Igjen, koblingsskjema hadde vært tingen her.

Ellers hadde jeg målt litt på dynamoens B + kontakt. Du trenger ikke starte motoren, men mål om der er spenning der når hovedbrytere både til forbruk og start står i ulike posisjoner. Altså, når er der spenning, og når er der ikke spenning. Gir ikke noe svar på hva som har skjedd, men greit og vite hvordan det er nå.

Slik du har valgt det nå, med 'primær' lading til forbruksbank ville jeg latt B+ gå direkte til + forbruk og koplet hovedbryter forbruk mellom forbruksbank og alle forbrukere. Så vil VSR ta seg av lading av startbatteri, også når du bruker landstrømlader. Da unngår du også faren for å skade dynamo om du starter uten å har forbruksbank innkoplet. Dette er jo litt uvanlig, da de fleste velger å prioritere startbatteriet. Hvis du vil gjøre det slik kan du bare flytte ledning som i dag går fra B+ til forbruk, og la den gå fra B+ til innslag start som diskutert tidligere. Og så må du 'snu' VSR, dvs det må føle på startbatteri. Du vil da ikke få lading av startbatteri ved bruk av landstrømlader, men det trengs som regel ikke heller. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...