Jump to content

Sweden Yachts 340, dynamo lader plutselig kun forbruksbank og ikke startbatteri

Horst

Recommended Posts

Horst skrev 15 minutes ago:

Det jeg har trodd er at plusskabel fra hovedbryteren forbruk går til dynamo og hovedbrytere start til motorblokka, men det virker feil.

Normalt er B+ på dynamoen koblet til starter, derfra via den tykke startkabelen til startbatteriet via hovedbryter.

Horst skrev 3 minutes ago:

Tusen takk for tilbud, jeg skal i bryllup og må dra fra Oslo ca 1230, men hvis det passer før deg så tidlig på lørdag er det en mulighet :-). Jeg skal ned å søke mer i morgen etter jobb, kanskje det løser seg da:-)

Ja er ikke umulig. Alternativt fredag kveld. Men vi kan se hva resultatet blir i morgen.

Ingar skrev 1 minute ago:

Normalt er B+ på dynamoen koblet til starter, derfra via den tykke startkabelen til startbatteriet via hovedbryter.

Og reléet på bildet og kablene der er ikke noe å kjøre verken startstrøm gjennom eller ladestrøm fra dynamo. Så jeg tror det er noe annet. Men feil tar jeg hele tiden. ☺

Spørs om du ikke misforstår ,Dreamer , eller gjør jeg det ? Tegningen er vel bare et utklipp fra batteriladerens bruksanvisning og er vel ikke opplegget i båten til Horst. Det kan vel Horst bekrefte om det bare er for laderen, eller om det gjelder for hans egen båt.

En annen ting er jo at den lader forbruksbatteriene under drift, ikke start, og dermed kan det være riktig som Horst sier at den røde kabelen fra forbruk går rett til B+ på dynamo. Et bilde av dynamoens koblinger hadde vært fint for det finnes faktisk dynamoer med 2 adskilte B+ kontakter nettopp med tanke på og lade hver sin batteribank, men om det er tilfelle her er vel tvilsomt. 

Redigert av hegra (see edit history)

Jeg har hatt en SY 340 i snart 10 år som nå ligger på finn da jeg har røket på en Trawler.

I svAda (SY340) er det slik at man må koble Start og forbruk sammen for at startbatteriet skal bli ladet fra dynamo.

Det er (på min) to brytere på venstre side under kartbordet. (Rett før døra til akterkabin). Den øverste der må være innkoblet for at startbatteriet skal ta ladning. Hos meg er den merket med "Charge Start Battery". Jeg har vært utor nesten tomt startbatteri og har da fått start når jeg har vippet denne bryteren over,  så jeg misstenker at den rett og slett bare kobler startbatteriet (som står helt til venstre under kartbordet) sammen med de tre forbruksbatteriene som står til venstre.

Ikke sikker det er likt hos deg, men verd å sjekke om den øverste bryteren hos deg står vannrett. Jeg mener bestemt at den skal vendes 90 grader medsols så den står vannrett for at startbatteriet skal motta ladning.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Siden jeg ikke finner noe relé eller tilsvarende til forbindelse mellom start og forbruk lurer jeg på følgende:

Vil er spenningsstyrt relé koblet som vist her løse mitt problem eller er det ingen god ide (figur lånt av Ingar i en annen tråd)? Det vil være svært enkelt å installere slik systemet mitt er nå.

lading_vsr.gif

Leste litt igjennom innleggene dine og der var det noe som ikke stemte med målingene. Sett multimeter på + og - pol på et av forbruksbatteri og les av spenning. Mål deretter mellom + pol på forbruk og minuspol på start. Da skal du ha samme spenning. Er ikke spenning lik, så er det rett og slett startbatteri som ikke har minusforbindelse, og blir dermed ikke ladet. Kjenn godt etter på minuskabelen at den henger skikkelig både på sin egen pol og der den er koblet sammen med de andre batteriene.

Jeg regner da med at start nå skjer på  forbruksbatteri, og at startbatteri egentlig er et nødbatteri som kobles inn når forbruksbatteri er tomme hvis det er en mulighet. Kan nesten virke slik etter beskrivelsen fra RSL.

Jeg kan avkrefte dette, minuskablene er OK. Jeg har også byttet startbatteri i dag da det andre var gammelt og hadde 11.6 spenning, resultatet er det samme.

En ting til jeg har funnet ut er at batteriladeren IKKE har mulighet til å lade startbatteri (dette bekreftes på et Sweden Yachts Facebook forum). Dvs at kun dynamo lader startbatteri, noe det da ikke gjør for mitt tilfelle :confused:.

Uansett, noen tanker rundt forslaget mitt om VSR relé for å få en orden på problemet, samt få ladet startbatteri fra lader?

VSR løser problemet ditt, men du bør uansett vite hva du har. Alle ledninger har to ender. Releet du har tegnet inn har f.eks. antagelig fire ledninger, styrestrøm og hovedstrøm, og disse går jo en plass. Følger du styrestrømmen finner du ut hva som styrer releet. Følger du hovedstrømmen vet du hva releet kobler inn. Slik du har tegnet lasker releet + polen på startbatteriet mot motorblokka, det stemmer vel ikke eller? Det går vel heller til starteren? Videre, er det forbindelse mellom startmotoren og dynamo? Slike ting bør du få inn i skjemaet ditt. Det samme med de nevnte hovedbryterne. Ledningene til dem kommer jo fra en plass og går til en annen, de henger vel ikke i løse lufta? 

Det kan være litt jobb å skaffe seg denne oversikten, men det er også en god måte å gjøre seg kjent med båtens el-anlegg :smiley:

Horst skrev On 7.6.2017 at 15.17:

Driver og måler med lader påkoblet:

ikke OK når jeg måler fra +forbruk til - start. 

Det var denne jeg reagerte på. Laderen er jo koblet direkte til forbruksbatteri og dermed er det nok OK om du måler på forbruksbatteriets+ og minuspol . Men det skulle altså vært OK om du målte slik du nevnte over her også fordi alle batteriene har felles minus og da skal spenningen ikke endre seg ved den målingen.

Nå har du byttet startbatteriet og da er nok kontakten grei på selve batteripolene, så da må du sjekke der hvor andre enden av startbatteriets minuskabel er festet.

Så enten er det dårlig minuskobling til startbatteri, eller du har skrevet litt feil her.

Regner med at du har laderen på og da skal du ha over 14 volt på forbruk samme hvilken minuspol du måler på.

Kan være mange grunner til at laderen ikke lader startbatteri så lenge den står direkte på forbruksbatteri. Har du skillediode , laderele som styres av dynamoens D+ eller VSR som senser på startbatteri vil ikke startbatteri lades,  uten at batteriene paralellkobles med en bryter,

Men du må finne feilen først og hva du har eller ikke har først mener nå jeg.

Du bør starte motoren og se om startbatteri får lading nå, om du ikke er sikker på at laderen skal lade startbatteriet.

Ledningen du kaller 'motor' regner jeg med skal gå fra fra B+ til innslag på starter slik det alltid pleier å gjøre på grønne/Volvo Penta motorer. Har du sjekket at denne er OK? Hvis ikke får vel ikke startbatteriet lading fra motor.

Lurte også litt på dynamoen. Det ser ut som om den gule (sense) står på samme uttak som andre kabler? Det skal den normalt ikke. Men jeg er på tynn is der. Kjenner ikke igjen denne dynamoen. Er det en Valeo 60A?

Horst skrev for 4 timer siden:

En ting til jeg har funnet ut er at batteriladeren IKKE har mulighet til å lade startbatteri (dette bekreftes på et Sweden Yachts Facebook forum).

Det reléet du postet bilde av er vel for å få batteriladeren til å lade begge bankene, slik det er forklart i bruksanvisningen du også postet kopi av.

Men det er vel neppe originalt fra Sweden Yachts. Den har altså en egen utgang beregnet til å trigge et slik relé.  Er laderen fra Biltema, ser bokstavene "ema"..? Delenummer?

Lars H. postet tidligere et forslag om å gjøre det samme ved hjelp av en 12v batterieliminator.

Forslaget til LarsH er like genialt som det er enkelt, og løser jo slike problemer. VSR (eller et vanlig rele styrt av D+ som jeg har) løser problemet med lading under gange. Men jeg holder nå en knapp på at du må legge litt mer energi i å finne ut hvordan opplegget ditt er koblet før du begynner å endre noe. I utgangspunktet så vet du jo ikke om du har en feil eller ikke.

Redigert av Komodo (see edit history)

Fullført skissen på hoveddelen av det elektriske nå.

Jeg begynner faktisk å tro at det ikke har vært noe system i min båt som har levert strøm til startbatteriet. Den antagelsen støttes noe på et Sweden Yachts Facebook forum, men er det plausibelt da? Hvor mange starter tåler er 75 Ah startbatteri før det ikke leverer?

Hvis det da ikke ligger et relé eller noe skjult i et trekkerør, men det høres også veldig rart ut.

IMG_0394.JPG

Horst skrev for 3 timer siden:

Fullført skissen på hoveddelen av det elektriske nå.

Jeg begynner faktisk å tro at det ikke har vært noe system i min båt som har levert strøm til startbatteriet. 

Det er jo ikke umulig, og da blir det litt som jeg skrev tidlig i tråden, at hvis det ikke er noen ledninger inn på batteriet, så får du heller ingen lading :wink: Det var egentlig noe av det jeg ville fram til med å lage seg en god oversikt. I så tilfelle står du jo fritt til å velge hvordan du vil koble dette opp. Skissen med VSR fra Ingar sin tråd er jo f.eks. en utmerket måte å løse dette på.

Horst skrev for 3 timer siden:

Hvis det da ikke ligger et relé eller noe skjult i et trekkerør, men det høres også veldig rart ut.

Rele skjult i trekkrør tviler jeg på. Men om det er noen komponenter du ikke har klart å finne enda så må det jo uansett gå noen ledninger til dem!

Når ble denne nye dynamoen montert da? Hvis ledning fra B+ til innslag starter ikke ble montert da så er det ikke merkelig at du ikke har lading til startbatteri. Ser ut som om det bare går en kabel ut fra B+? Normalt går det en feit til innslag startmotor, og en slankere til lading forbruk (på VP motorer, og sikkert andre merker også). Startbatteriet får da lading via den som går til innslag på startmotor. Hvis skissen ellers nå er korrekt vil dette løse problemet ditt. Så kan du selvsagt velge å bygge om ytterligere med VSR/skillediode/FET-ladeskille eller lignende hvis du ønsker et mer 'idiotsikkert' system der du ikke trenger å huske på hovedbryterene. 

Fantino skrev 2 minutes ago:

Når ble denne nye dynamoen montert da? Hvis ledning fra B+ til innslag starter ikke ble montert da så er det ikke merkelig at du ikke har lading til startbatteri. Ser ut som om det bare går en kabel ut fra B+? Normalt går det en feit til innslag startmotor, og en slankere til lading forbruk (på VP motorer, og sikkert andre merker også). Startbatteriet får da lading via den som går til innslag på startmotor. Hvis skissen ellers nå er korrekt vil dette løse problemet ditt. Så kan du selvsagt velge å bygge om ytterligere med VSR/skillediode/FET-ladeskille eller lignende hvis du ønsker et mer 'idiotsikkert' system der du ikke trenger å huske på hovedbryterene. 

Dynamo ble montert i 2015. Jeg skal sjekke koblingen på fra B+ til innslag startmotor, takk for innspill.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...