origo Startet 8.Juni.2017 Del på Facebook Startet 8.Juni.2017 Har kjøpt en 37 fot motorbåt, ca 10 tonn, og skal montere vinsj akter. Skal jeg velge tau eller kjetting, og er det kun Sleipner/Engo som er tingen. Fikk tilbud på Quick, og ser at mange er fornøyd med det. 15 eller 20 kg anker ?. Setter pris på erfaringer rundt dette emne før jeg kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 (redigert) Jeg har 3. båten med ilas med kjetting. Superfornøyd med de. Ilas Captain 1000 watter https://webshop.nettbaat.no/categories/-ilas-1000-watt 15 kilos Bruce foran og bak i dag. Redigert 8.Juni.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Ilas med tau her, det er vel det dyreste av det kjente merkene også.. Jeg har hatt mye tull, tauet har sluret inn, ville ikke slippe ut, stopper plutselig.. Kan godt være det bare er meg som har vært uheldig. Skulle jeg valgt ny ville det blitt en Quick med kjetting, hørt mye bra om de. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
oberst1 Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Hvordan stiller tankegangen seg til bruddstyrke på evt tau? Mener 16mm Robline Boniface er på 2400kg... Vil en båt på 10t kunne "rykke" det av før evt ankerfestet slipper? Ser jo at båter på 15t har slikt montert akter, men sikkert noen erfaringer rundt dette om tau skulle være ønskelig... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Jeg tror heller du river av innfestningen til vinsjen før tauet ryker, ja. Hva er vanlig på en P42 om dagen, forresten ? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Skulle jeg bytte nå ville jeg gått for Quick frittfall og kjetting. Quick`en har en konclutch som ikke gir bråstopp når man stopper kjettingen i fritt fall, og da heller ikke like stor belastning på kabelar og fester. (Har Ilas med kjetting i dag) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
oberst1 Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Worry II skrev for 1 time siden: Jeg tror heller du river av innfestningen til vinsjen før tauet ryker, ja. Hva er vanlig på en P42 om dagen, forresten ? Vel, da er innfestingen dårlig... P42? Aner ikke, av de jeg har sett er vel tau valgt. Selv ville jeg sannsynligvis gått for tau bak og kjetting foran...? Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Worry II skrev for 6 timer siden: Jeg tror heller du river av innfestningen til vinsjen før tauet ryker, ja. Hva er vanlig på en P42 om dagen, forresten ? Vel, tauet/kjettingen dimensjoneres ikke etter innfestingen til vinsjen. Som vi snakket om i en annen tråd her nylig (hvor kraften i ankerkjettingen utløste frittfallsfunksjonen), burde vinsjen uansett avlastes når man ligger for anker. Vinsjen skal normalt ikke ta høyere last enn maksimalt 100 - 200 kg. Ilas bruker en grunninnstilling på rundt 100 kg på slurekoblingen, men ved behov kan dette økes. Ankertauet/kjettingen kan imidlertid godt ta 10 ganger så høy last som dette, uten at dette overføres til vinsjen. Hvis du ligger med baugen mot land og ankeret ut bak og får litt vind fra siden, kan det fort bli store krefter i ankertauet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 origo skrev for 9 timer siden: Har kjøpt en 37 fot motorbåt, ca 10 tonn, og skal montere vinsj akter. Generellt vil jeg si Ilas hvis kjettingvinsj og Engbo/Sleipner på tauvinsj. Vinsj akter foretrekker jeg tau, har selv Ilas tauvinsj akter og noen utfordringer har det vært. Enbo er nok bedre på tau. De var vel pionerer der. Men viktigst er jo hvilken monteringsløsning du skal ha, ved montering skjult inni ett sideskott akter f.eks er det vel bare Ilas og Engbo som har gode alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Har båt i ca samme størrelse. Min vurdering: Kjetting (ingen tvil) minimum 8 mm (ikke 6,5mm som er lenket som 8 mm). Jeg har min tredje Ilas Captain vinsj nå på denne båten. Det sier kanskje noe om (manglende) kvalitet, så det kjøper jeg ikke igjen (ingen tvil). Anker kommet vel an på type - jeg tok av 15 kg til fordel for 20 kg. Når det gjelder fritt fall er det fint når det er grunt. Når det er litt dypere, blir egen vekten av kjettingen slik at det fortsetter å trekke ut kjetting selvom ankeret har truffet bunn. Da raser det ut til det er tomt, eller du låser det med vinsjen. Om du feilberegner og ankeret likevel ikke er i bunnen gjør det litt vondt. Har flydd noen deler av min vinsj til dette, men ikke som har ødelagt funksjonen. Jeg vurderer derfor å koble fra hele fritt fall funksjonen. Ville vurdert vinsj med hurtig utkjøring, evt innstillbar utkjøring med en viss mengde meter i stedet for fritt fall. Foran har jeg en gammel Lofrans. Aldri noe tull - den bare virker. Og virker. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Jeg har og har hatt flere Engbo vinsjer med tau. Disse har stort sett fungert bra. Veldig god service hos Engbo. Nå har Sleipner overtatt, og jeg har ingen erfaring med dem. Et annen ankervinsj jeg har god erfaring med er Lewmar. Disse kan betjene både kjetting og tau samtidig. Det er nok den beste løsningen. Mitt inntrykk er at Lewmar har veldig bra kvalitet. Litt treg service. Sitér dette innlegget Link to post
origo Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Takker så mye for innspill til mitt kjøp av vinsj, det ble lettere å velge utfra disse erfaringene deres :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.