Jump to content

Volvo Penta D6 370 Lekker eksos ut av dyse


Helleberg

Recommended Posts

Helleberg skrev On 8.6.2017 at 18.09:

Ragnar Ringstad sa at det var annerledes enn på KAD så metoden der kunne ikke overføres. Og de har jo laget et eget spesial verktøy for jobben. De sa også at hylsa sa kunne ryke når man prøvde å dra den ut. Men det er verdt forsøket for min del om jeg bare hadde hatt verktøyet.. Når jeg prøvde å få noe mer utfyllende om hva som var forskjellen så ble det litt vagt. Skjønner at man ikke vil dele sånt. Er jo det de lever av. Men jeg kan ikke vente til August heller.

Når Ragnar Ringstad har laget et spesialverktøy får å trekke ut hylsene uten å ta av toppen høres det jo ut som om dette er et behov flere har hatt, og at Volvos originale løsning med å demontere toppen blir i overkant tungvindt og dyr. Men har de gjort det så kan andre gjøre det også! At de ikke vil gi fra seg detalj-info om dette verktøyet er vel for å verne om levebrødet sitt som du sier. Har du noen sprengskisser/ tegninger av dette? Så kanskje vi kan hjelpe til med litt brainstorming på hvordan dette kan la seg løse på en god måte?

 

Helleberg skrev for 2 timer siden:

 

Pratet med forrige eier nå. Han hadde hatt samme lekkasjen viste det seg. Han hadde fått honet opp festene der hvor dysene ligger i mot hylsa. Det har da åpentbart ikke vært en varig løsning. Men dysene var nye rett før jeg kjøpte båten i fjor så dropper å få de testet. 

Ok, så han hadde altså honet opp hylsene der dysa ligger, men ikke byttet dem? I så tilfelle blir det vel mest sannsynlig bra hvis du får byttet hylsene?

 

Men siden jeg ikke kjenner denne motoren er det en ting jeg ikke forstår. Hvordan blir det eksoslekkasje fra dysa? Mener du at det kommer ut eksos mellom dysa og hylsa? Er det en eksoskanal på baksiden som tettes av denne kobberhylsa?

Link to post

Stusser litt over dette med alder på motor og det som har vært utført ila. denne tida. Motor var jo i garantiperiode fram til 2015. Det tyder på at det har vært utført arbeider på injektorene i garantiperioden på motoren. Noe som også medfører at kopperhylsene trekkes inn i bildet. VP har nok klare prosedyrer på hvordan dette skal utføres.

 

Hvordan stiller det seg med de reparasjonene (honing, injektorbytte etc.) som har vært utført i garantitida, ble disse anvist/utførte av VP eller har de ikke vært utførte av VP med tilhørende garanti på jobben? Hvem tok beslutningene om honing etc.?

Link to post
  • 1 måned senere...

Har ikke oppdatert her på en stund. Men her har det skjedd litt.

 

Etter mye research og hjelp ifra kompetente venner sto vi brått i motorrommet med noe selvlaget verktøy, og noe ervervet korrekt spesialverktøy. Alle dysene gikk rett ut utenom de det hadde lekket rundt. Lagde til en "runk" som vi skrudde på der hvor man skrur til dyserøret. To slag på hver så var de ute. Gjenget opp tuppen på hylsene med M10 tapp påsveiset en lang stang ( fett nedi først som fanget opp spon), skrudde deretter ned en stang med riktig påsveiset bolt i enden. To slag med runken så var hylsa ute også. Satte nedi hylse med riktig fett og nye O-ringer. Her brukte vi spesialverktøyet som gjør at vi kan slå ned hylsa, og utvide tuppen til slutt.   I lys av hvor enkelt dette var så byttet vi resten av hylsene også.

 

Sommeren ble reddet! :) Har nå lagt bak meg sørlandet og flere enkelt turer til vestfold. ( Holder til Oslo) 

 

Link to post
  • 10 måneder senere...

Hei Hellberg!

Leser denne tråden med stor interesse. Jeg har sjekket mine injektorer hos Vestfold Dieselelektro i Stokke. Resultat at alle injektorer er overhalt.

De anbefaler bytte av hylser da sot og koks sitter inni hylsene. Dette mener de skyldes kompresjonslekkasje.

Dette verktøyet - fikk du tak i det? Hvordan fikk du de eventuelt ut?

 

Bjarne

Link to post
  • 3 år senere...

Hei

Jeg har 2 stk Volvo D6 - 370. Fikk problemer med at den ene motoren kaster ut væske fra ekspansjons tanken. Det dannes gult skum, som som presses ut via overtrykk lokket. Kjørte rens på kjølesystemet sist vinter, da jeg var tenkte det det kunne være en årsak, det var tid for det i følge boka. ( Termorens )

Moren går helt fint holder temp. På konstant 85g. Har fått tips om en eller flere dyseforinger er sprukne eller at det er lekk i O-ringene. Det kan da bli presset disel inn i kjølesystemet og danne det gule skummet.

Er det noen som har erfaringer / innspill!

Link to post
  • 2 år senere...

Har en jobb for en kammerat der alle dysene er tatt ut (måtte lage verktøy for dette) da flere satt godt fast. Da en av kobber hylsene (sleve) fulgte med opp må denne byttes ut med ny. Dette fordi når en setter inn ny hylse så skal en bruke et verktøy som utvider/presser tuppen (ca 3mm) av hylse ut mot topplokket. Har også skaffet med utstyr for å friske opp bunnen på de gamle kobber hylsene som fortsatt sitter i toppen. Dette er viktig da dette er anleggsflaten som tetter. En bytter selvfølgelig også alle o-ringer på dysene med nye Viton ringer.

Det er grunnen til dette innlegget, er at en leverandør som sendte meg nye hylser ikke hadde bestilt og sendt med verktøyet for å sette de inn. Så, er det noen i nærheten av Holmestrand som kan leie ut dette verktøyet til meg?

Da disse dysene koster en formue nye ca 14.000.- pr stk. Så snoket jeg opp et firma som tok en total overhaling på de gamle, byttet tetning inni dysene, og ny dyse spiss på alle 6. Fulgte med rapport med hver dyse som viste verdier før og etter overhaling.

Dette kom på ca 18.000.- totalt. Som er bedre en 84.000.- for nye dyser!!

Dette fikk jeg gjort hos minges.no i Østfold.

 

Så, er det noen som har dette verktøyet til å sette inn kobber hylsen å selge eller låne ut?

885 503  Expander..jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...