Jump to content

Vannfast finer på dørken i en plastbåt?

Kimsterix

Recommended Posts

Hei,

Jeg har spurt om råd i et annet forum ang samme tema, men forsøker igjen. Sorry for crossposting, som det heter. Men problemet er dette: Jeg skal montere en plast Pioner konsoll i en River Delta 450 båt som også er produsent i Polyethylene, altså plast. På Pioner båter er det støpt inn muttere som man kan skru bolter ned i, og derved kunne feste styrekonsollen solid.

På min River 450 er det derimot ingen innstøpte muttere, men isteden en dørk med "ribber" som gjør det utfordrende å skru noe ned i. Frykten er å punktere innerskroget slik at dette blir fyllt med vann. Jeg har en ide om at jeg kan få skjært ut en plate i vannfast finer, som er nøyaktig like stor som selve dørken, og deretter lime denne platen med Sikaflex (eller liknende) og skru det hele ned i dørken på River Delta 450 båten med skruer langs hele platen. Er det noen som har erfaring med dette, som har limt kryssfier ned i dørken? Jeg er selvsagt bekymret for at det hele - både "bunnplate og konsoll" skal løsne, men jeg er ute på sjøen. 

Kimstrerix

Har erfaring med at Sikaflex sitter veldig godt, nesten for godt.:thumbsup:

Sitter nok fast selv uten skruer med godt grunnarbeid.

Selv om dørken løsner er jo ikke det noe katastrofe.

Hva med å gjøre en liten limeprøve, -en liten test av teorien?:thumbsup: 

Blir det ikke det samme om du skruver konsollen rett fast i dørken istedenfor og skruve en hel plate i dørken. Du bruker jo skruver og blir jo hull uansett.. en vannfast kryssfiner plate er veldig glatt.. 

Skru konsollen rett i dørken, og bruk aller helst Bitumen/Sika/Tec7 til tetting i skruhullene. Båten er laget av en temmelig fet plasttype, og festing med Sika/Tec7 alene er ikke nok. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Hei, og takk for svar. Jeg vet at kryssfiner plater med film er glatt. Derfor har de på Pioner båter satt inn plater med et spesielt mønster som anti-skli. Eller har jeg fra feks stålbåter med malt dekk fulgt den klassiske tradisjon med å blande litt fin sand i malinga og fått en perfekt anti-ski av dette. Kanskje pussing av det øverste laget og litt lakk med sand ville gjøre susen? Det enkleste er ofte osv. Takk for ideen om å gjøre en lime-prøve. 

Når det gjelder å feste konsollen i dørken er jeg fortsatt i tvil. Jeg tiltrekkes av ideen om å legge en heldekkende plate over dørken - som hos Pionerbåter - fordi det er ryddig og pent. Om jeg preparerte underlaget godt og kombinerte festingen av både skruer og sika/tec7 så vil det nok holde. Jeg må vel da passe på å ikke tette hullene der som fører vann som kommer inn i båten, både regnvann og sjøvann, slik at jeg ikke hindrer selvlensinga? Samtidig er dørken en litt rar og ser lite tiltrekkende blanding i dag. Skal ta noen bilder og legge ut. En pen plate over ville skape et mer ryddig inntrykk. Og ikke minst; jeg ville få ekstra feste for konsollen. 

Det aller beste ville være hvis jeg kunne fått noen til å plastsveise inn mutterne i dørken. Noen som kjenner plastsveisere? 

Takk for alle råd. Kommer tilbake!