Jump to content

Hjelp, jeg lot 13 fotsyken vinne... Ny (brukt) Fairline Phantom 50 skal hentes.

Captain Chaos

Recommended Posts

Etter snart 30 år i en rekke åpne båter og kalesjebåter så begynte tankene på båter med annen løsning sakte med sikkert å krype inn. Har alltid syntes at båter med "pjoltertårn/bestefarsloft/osv" ikke har vært så fine, og båter med harddtop syntes jeg gir for lite sol annet enn på issen når man åpner takluken... men så var det dette med knepping, rå luft, og andre bakdeler med kalesje gir da.

Så i ferien i fjor ble plutselig rederinnen inviteret av noen vi kom i snakk med på bryggen i Grebbestad en dag i ferien i fjor over i en Azimut 46. Etter et par glass kommer hun tilbake til vår båt og syntes noe i samme klasse burde vi se på i fremtiden. 3-5 år var liksom tanken. Vi skulle egentlig ALDRI ha noe annet en den båten vi hadde, som var en Bavaria 37 Sport. Masse volum, god plass, fine løsninger...Rett og slett en båt vi var strålende fornøyd med... Men så var det denne tanken som kom snikende da... Flybridge er jo liksom litt av alt... Sol på taket og lun og varm inne..

Så for noen uker siden begynte vi å kikke litt rundt da. Startet da med å se på noe rundt 42 fot som er et godt løft fra 37 tenkte vi... Vel når du er vant med 37 Sport som måler 39 fot ble liksom ikke 42 det store spranget... Dessuten ville jo fruen plutselig ha 3 kabiner. En god tanke med 2 barn hvor begge er i "kjæreste" alder, hvor den eldste sjelden er med :rolleyes: Da syntes vi begge 42 ble for lite...man må liksom opp på 45/46 da mente fruen... Vi dro og så på noen 45/46 fotere og da var jeg solgt...Da ble løsningene veldig bra på alle måter... Årsmodell/prisklasse ble da fra 2003-2007. Vi trålet finn.no i lange baner, men utvalget og pris/valuta for pengene ble ikke helt som planlagt. Så jeg begynte å tråle det europeiske markedet... I utgangspunktet ikke pga pris men pga utvalg, men vi har vurdert å legge båten i Sverige siden det blir samme kjøretid til båten som vi har i dag... Sånn er det bare når man er skogsmatros..  Vi sirklet oss inn på Azimut 46, Princess 45, og Fairline Phantom 46, men så dukket det plutselig opp en ganske gunstig 03 Fairline Phantom 50 i Danmark som så fin ut på bilder... DEN måtte vi bare reise å se på. Som sagt så gjort.. Båten var jammen bedre en på bilder, meget velholdt, oppgradert og svært lite brukt. Lagret i varm hall hvert år, god servicehistorikk og 500 timer på Volvo D12 motorene.. godt med ekstrautstyr men med gammel elektronikk... Vi falt begge pladask og rederinnen/økonomisjefen måtte hjem og sjekke likviditeten. Den var nesten innenfor så et bud kunne man jo prøve seg på... Etter litt frem og tilbake gikk jammen budet mitt inn for en drøy uke siden. Vi var brått eiere av en 2003 Fairline Phantom 50 med Volvo D12-675 maskiner... På mandag blir det hentetur.... 

Gecko_100.jpg

Høne, øl og hornmusikk!

Gratulerer med flott båt!

Flere som kjenner seg igjen i historien din tenker jeg :) Vi har vært strålende fornøyd i en Marex 350CC...og ender med å hente en P42 neste uke. Så aldri flybridge komme jeg heller :giggle:

Worry II skrev for 2 timer siden:

Er det den på bildet, Captain Chaos ? Synes jeg ser svensk vimpel på land og dansk flagg på båten ?

Båten er Dansk, bildet er fra hjemmehavnen i følge selger. Vimpelen i bakgrunn er også Dansk. :)

MajorAndy skrev for 4 timer siden:

Gratulerer med ny, fly båd! Hvor bliver der hentetur fra?

Det blir hentetur fra Hundestedt :flag_da:

Forøvrig er det mye glede, men også litt skummelt nå som det er 60 timer igjen til den skal hentes ;)

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Hundested er jo næsten i mit nærområde. Sig til hvis jeg kan hjælpe med noget ! Og jeg håber vi får lidt billeder fra turen hjem. Hvilken rute? Direkte eller via svenskekysten?

Hei Andy!

Tusen takk for tilbudet. Det kan jo hende vi skulle ha behov for litt hjelp, da får du en PM ;)

Jeg har laget noen alternative ruter, men sikter nok på Svenskekysten uansett. Vi vet ikke helt når vi kommer avsted fra Hundested, så ruten blir lagt opp etter avreisetid. 

Vi lurer på om vi skal sette kursen rett i mot Varberg eller enda lenger syd, dersom vi kommer sent på sjøen. Alternativt gå rett mot Gøteborgskjærgården/Marstrand for første overnatting.  Vi ønsker nok å holde oss i synlig avstand fra kysten. Det er store områder der nede...

Vi reiser til Danmark på Søndags kveld, og møter selger mandags morgen. Har planer om å overnatte på hotell. Kommer via Helsingør. Vet du om et bra hotell innen 30 minutter fra Hundested?

Høne, øl og hornmusikk!

Omkring ruten....

Jeg ser på vejrudsigten, en del vind fra vest i de dage.... Har i overvejet at gå nordvestover, og søge langs Jyllands østkyst? Frederikshavn er måske ikke den mest charmerende havn, men i vestenvind er den ikke så ringe endda.

Fredrikshavn er tatt med som en mulighet dersom vind/bølger fra vest blir for plagsomme ;) Takk for tips. 

Hundested Kro er en mulighet, men det ryktes om at det er ganske forfallent...

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Der er cirka 50 minutter fra Helsingør til Hundested. Udvalget af hoteller er ikke godt langs ruten og bliver dårligere jo længere mod Hundested I kommer. 

Hvis det skal være godt, så ville jeg tage Marienlyst i Helsingør eller Fredensborg Storekro. I Fredensborg...

https://www.tripadvisor.dk/Hotel_Review-g189542-d232135-Reviews-Beach_Hotel_Marienlyst-Helsingoer_Helsingoer_Municipality_Copenhagen_Region_Zealand.html?m=19904

https://www.tripadvisor.dk/Hotel_Review-g656487-d7238328-Reviews-Fredensborg_Store_Kro-Fredensborg_Fredensborg_Municipality_Copenhagen_Region_Zealand.html?m=19904

Tusen takk Andy. Hva syntes du om reiseruten? Etter mange år her på forumet vet jeg at du er erfaren med DK-SE... Hvordan ville du gå hvis du skulle seile mot min destinasjon? (Fjellbacka)

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Gratulerer så mye med en virkeli flott båt :flag:

Ph 50 er en skikkelig massiv 50 foter. Den er vel også i motsetning mange andre 50 fotere registrert  med 15.45 meter da skroget går helt til enden av plattform?

Er en ordentlig kraftplugg med D12 motorene, og sparker godt når man setter masknene i gir.  Var vel noe rundt 7 kn den gikk på tomgang med begge D12'ene (715) i gir om jeg husker rett.

har en kamerat som solgte sin 2008 Ph 50 i fjor.  Han har sidenvært på båtjakt, og alle båter han så på ble målt mot opp Phantomen som han virkelig savner.  Beste båten han har hatt sier han.  

Mvh. SAP

Hej CC,

Spørgsmålet om rutevalg er et rigtig godt spørgsmål.

Det afhænger jo af hvor meget tid du har til rådighed, erfaring, bådens tilstand mm mm. Men først og fremmest vejret. Både mandag og tirsdag ser jo ret blæsende ud. Du kan forvente, at vinden tiltager fra vest og bliver 10-15 M/s. Det betyder jo let 1.5-2 meter bølger eller mere i Kattegat og mere i Skagerak. Først onsdag aftager vinden. 

Personligt ville jeg ikke lade de to første døgn i en ny båd blive til nyre-rystende nærdødsoplevelser. Men båden er jo stor og er du erfaren på SAP-niveau, så kan det sikkert lade sig gøre :-)

Det ideelle rutevalg (i godt vejr!) er efter min mening at gå fra Hundested til Læsø (80 nm) i første etape. Her kan du tanke og slappe af. Herefter over til Knippla eller Måseskär og så indenskærs til Fjällbacka. Det er ikke den hurtigste rute. Men det er fordi jeg synes, at en hentetur også skal være en oplevelse. Den første tur i en ny båd er jo en man husker altid. 

Hvis du insisterer på at tage afsted mandag, så kan du måske banke dig vestpå mod Grenå (40 NM fra Hundested), runde Djursland og fortsætte langs kysten til Skagen og herfra sætte over mod svenskekysten når der er hul i vejret. Men du kan jo læse SAP's hentetråd om hvordan det var at runde Djursland i samme slags vejr... 

Så: Enten vente til vinden løjer af og så tage den hyggelige tur. Eller satse på afgang mandag og gå Hundested-Grenå-Skagen-Fjällbacka. Men vær forberedt på ubehagelige forhold både på turen forbi Sjællands Odde og når du runder Djursland. Du må selv afgøre hvad dit mod, familiens stemning og båden er gearet til.

IMG_0077.PNG.cf00cf691eabbfdb47ce047a6ceb79c6.PNG

IMG_0078.PNG.038253013a1dd8bc4a6bd4b62b197eb2.PNG

IMG_0079.PNG.428035a7902f3ac39984f2f855a0ff75.PNG

Grattis med super båt! Ta dere god tid til utsjekken før dere kaster loss. Ha en super tur hjemover.

mvh

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar