Bisse Startet 9.Juni.2017 Del på Facebook Startet 9.Juni.2017 Var klønete og fylte 3-4 liter diesel på vanntanken i dag. Tanken er på ca 500 liter, var ca 250 liter vann på tanken da uhellet skjedde. Har lest et par tråder her inne om slike uhell. Det er ikke aktuelt å bytte tanken, da den er umulig å få ut uten å "ødelegge" båten. Tanken er i syrefast stål. Har skjønt at jeg gjorde en tabbe da jeg tappet tanken via kran på kjøkken og bad, slik at det har kommet diesel ut i slanger og rør ombord. Etter at tanken ble tappet satte jeg slangen på brygga i tanken og fylte på samtidig som krana på kjøkken og bad stod å rant. Mulig dette var dumt. Tanken er nå halvfull med vann. Skal gå til i morra med Zalo, da det virker som om det er brukt av flere med hell. Fins det noe annet å bruke? Har 3-4 liter gjort like "stor" skade som 50 liter? Har et ganske stort mannlokk som er enkelt å komme til. Skal skrubbe tanken så ren som mulig før skylling. Om noen har supre tips så tas de imot med stor takk. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Obligatorisk Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Hei Kjedelig! Jeg spylte med en gang slik at det rant over lenge. Da diesel flyter opp. Så kjørte jeg igjennom 4 fulle tanker med 2 flasker zalo(med sitron) i hver. Så noen tanker uten. Ødela en vannpumpe pga varm gang, så noen stopp og tolmodighet trengs. I tillegger var det litt flaut pga av alt skummet i havna ( gjør det i mørket ?) Kjenner ingen diesel smak på vannet etterpå. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Zalo og litt varme i vannet har jeg også hørt er saker. Ikke så lett å få varmet opp vannet nede i tanken kanskje. Lykke til! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bisse Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Er nå igang med å rense. Har tønt tanken med egen pumpe via mannluka. Teipte slangen til båtshaken, da slangen var "krøllete". Passet hele tiden på å ha slangen i toppen av vannet slik at så mye som mulig av dieselen skulle bli lenset ut. Når tanken var tappet ned så jeg at det "glinset" i diesel på veggene i tanken. Har nå sprayet tanken innvendig med salo og skrubbet der jeg kommer til. Fylte så på to store flasker med Zalo og fylta tanken opp. Driver nå å tømmer via krana på kjøkken og bad, da også de slangen har fått i seg diesel. Har satt på slange på begge kranene og hengt de over bord slik at ikke bad og kjøkken skummer over. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Roger jo Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå. Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank. Klorin må ikke benyttes i aluminumstank. Fyller også opp åpmpe og slanger og varmtvanskretsen. Den lette skyllemetode. Som også blir brukt hvis båten ikke var i bruk på en stund, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jeb Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Trenger tips har 2 tanker med vann som var mer en halvfulle fylte ca22 liter vanntanken er på 500 liter hjelp hva gjør jeg , dekkes dette på forsikringen eller er det tabbe kvote. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
LALUNA II Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 IKKE ÅPNE KRANENE FOR da har du diesel i hele systemet Har du mannlokk på tanke(e) tøm tankene fra der så er det bare å starte med skikkelig vask og rens derfra Skikkelig drittjobb men det må gjøres ... Om forsikring tar det må du nesten høre med selskapet ditt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
NilsPils Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Det første du bør gjøre er å etterfylle forsiktig med vann, slik at tanken renner over. Da kommer dieselen først ut. Alternativt etterfyller du ved å koble slange med trykkvann til et av tappestedene ombord. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LALUNA II Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Hvis du bruker den metoden IKKE søl ut dette i sjøen finn overflom slangen til vanntanken(e) og samle opp dieselen i kanner el. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
jeb Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Nå har jeg sugd opp all dieselen skal jeg kjøre gjennom med vann først så deretter klor , jeg har ikke kjørt vann kranene og ikke varmt vannsberederen er det mer jeg trenger og gjøre jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
X10an Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Klorin er ikke fettløsende, så det lureste er nok å gå skikkelig over med Zalo først, i flere omganger. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Hva med salminalk, kan det brukes som erstatning for klorin/zalo? Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Da forsetter jeg med skyllinga hvor mye zalo trengs for 500 liter . var innom SEA SEA og der Har de en skylle/rens til vanntanker marine clean for vanntanker ee det noen som har prøvd denne før. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Kjellg Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Bare noe som demrer i hodet mitt. Ingen som har nevnt sitronsyre? Det er liksom at det er noe som sier meg at jeg har lest om det en plass.. en gang.. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Kom gjerne med flere forslag sitronsyre hvor finner jeg det og i hvilken butikk Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Jakob T Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Sitronsyre har dei på dei fleste dagligvare butikker. Brukte sitronsyre, skifta vatn på tanken så ofte som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 (redigert) jeb skrev 50 minutes ago: Da forsetter jeg med skyllinga hvor mye zalo trengs for 500 liter. Jeg må regne med at du ikke har et skikkelig mannelokk, for da vil det selvfølgelig være best å benytte kost. Ville fylt tankene 50-80% fulle (avhengig av om de er brede og lave eller høye og tynne) og helt på en halv til en flaske Zalo i første omgang. Tror det er lurt å fylle vann først og deretter Zalo mot slutten for å slippe at det skummer over. Deretter ville jeg kjørt en tur i hardt vær, eller i det minste kjørt litt aggressivt med sving fra side til side (10-20 minutter) for å få det til å skvalpe så mye som mulig. Deretter fyllt til toppen med vann (for å få ut skummet og for å få skylt helt opp) før jeg hadde tømt alt og begynt på nytt. Når jeg hadde følt meg ferdig med å skylle tankene ville jeg hatt Zaloblanding på tanken når jeg til slutt hadde forsøkt meg på å åpne vannkranene i båten. Noe spesiell vanntankrens ville jeg ikke forsøkt meg på. De er nok mer beregnet på mikrober og slim enn olje og fett. Sitronsyre er sikkert også fint, men jeg ville kanskje spart dette til sjarmøretappen til slutt. Sist jeg kjøpte sitronsyre fikk jeg det på apoteket, for kanskje 20 år siden... Redigert 22.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Jeg kjøpte det på eBay i UK. Tror jeg betalte 150kr for 1 kilo Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Hei OK takk for alle tipsene, jeg skyller nå først med mere vann og slurper kun i toppen av tanken for og få ut topp dieselen. neste skylling blir med zalo jeg får ikke kjørt noe særlig med denne da den går i kun 7 knop Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Høytrykkspyler med varmtvanneffekt og påkoblet vinkeldyse for underspyling av bil, må jo være tingen for rengjøring. -selvfølgelig på lav strålestyrke. Den enkelte må selvfølgelig vurdere kvaliteten på egen tank og styrke. har ikke prøvd det sjøl, men vet jo at det er vanskelig å komme til.. Kan jo koble på skumming også. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 500 liter tar fordømt lang tid og tømme da vannsuger tar kun 25 liter det blir mange turer ut for å tømme nå har jeg kjøpt klar slange i fra Biltema som kunn slurper i toppen Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
X10an Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 jeb skrev 13 minutes ago: 500 liter tar fordømt lang tid og tømme da vannsuger tar kun 25 liter Det er jo lagt ut et bilde av en slik drillpumpe høyere oppe i tråden her. Kunne det være noe for deg? Biltema selger vel slike noenlunde rimelig.. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Spoiler Ja og jeg har kjøpte sånn, men den fikk jeg ikke til å virke så jeg tror jeg returner den Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jeb Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Får ikke lagt inn videoen Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Hakkannen Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 (redigert) Drillpumpa må primes med vann, eller plasseres lavt over vannspeilet, de pumpene suger ikke så godt med tørr impeller Når impelleren først får tak er den effektiv. Redigert 22.Juli.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.