Palmjaal Startet 10.Juni.2017 Del på Facebook Startet 10.Juni.2017 Hei? handlet en båt som var i litt dårlig stand så den må pusses og lakkes under. Har ingen peiling på dette og lurer på hva jeg burde pusse med?(pussepapir?) Og hva jeg burde lakke med. Gjerne sleng med noen tips hvis du har? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Polyetylen ("Pionerjolleplast") eller glassfiberarmert polyester i skroget? Bruk i sjøvann eller ferskvann? Ta på land etter hver gangs bruk? Lakke hele skroget eller kun under vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 (redigert) det svarte er nok bunnstoff, det er no' dritt å pusse. Kan feks skrapes vekk , gjerne med hjelp av varmluftpistol hva er det hvite - er det sår inn til glassfiberen..? Redigert 10.Juni.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Palmjaal Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Glssfiberarmert Ferskvann Ligge ved brygge Planen var bare under vannlinjen men må se evt. Tror det hvite er sår inn til glssfiberen. Er hvit, gul,svart, lilla maling innerst til ytterst. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Hvis bunnstoffet er veldig gammelt og hardt er det som regel lett å skrape av med ei skarp malingsskrape. Jeg pleier å ha en hel drøss skraper klare og bruker dem bare litt til de begynner å bli sløve, så tar jeg en ny. Så sliper jeg opp alle skrapene innimellom. Ellers så kan du prøve med grovrengjører på vinkelsliper eller drill. Med den har du litt mer kontroll enn med hvis du sliper med flapdisk, da er du gjennom gelcoaten før du vet ordet av det.Hvis du skal ha den i ferskvann trenger du jo ikke å stoffe den, da kan du bare male med to tre strøk 2 komp. epoxyprimer, evt. polyurethanlakk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 for småsår under vannlinja så syns jeg det er ok å bruke epoxysparkel som er beregnet for det bruket Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Ser mest ut som diverse lag med gammelt bunnstoff i forskjellige farger? Det skraper du i så fall av som nevnt. Har den alltid ligget i ferskvann - der er det jo ikke nødvendig med bunnstoff. Kan du ta bilde av sårene du skriver om? Hvis det kunner riper i gelcost - og ikke skade på selve glassfiber/polyester -laminatet er det greit sparkle med epoxysparkel. Da må du først vaske rent, avfette med aceton, slipe med 120 -papir, fjerne alt slipestøv, avfette på nytt med aceton før du sparkler. Sitér dette innlegget Link to post
Palmjaal Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Fant ut at det hvite bare var det underste laget med bunnstoff og ikke sår helt inn til glassfiberen. Hvor handler dere bunnstoff, sparkel, lakk osv? Biltema? Er det kansje bare søppel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.