Jump to content

Pusse og lakke skroget under vannlinje, jolle

Palmjaal

Recommended Posts

det svarte er nok bunnstoff, det er no' dritt å pusse.   Kan feks skrapes vekk , gjerne med hjelp av varmluftpistol

hva er det hvite  - er det sår inn til glassfiberen..? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis bunnstoffet er veldig gammelt og hardt er det som regel lett å skrape av med ei skarp malingsskrape. Jeg pleier å ha en hel drøss skraper klare og bruker dem bare litt til de begynner å bli sløve, så tar jeg en ny. Så sliper jeg opp alle skrapene innimellom. Ellers så kan du prøve med grovrengjører på vinkelsliper eller drill. Med den har du litt mer kontroll enn med hvis du sliper med flapdisk, da er du gjennom gelcoaten før du vet ordet av det.Hvis du skal ha den i ferskvann trenger du jo ikke å stoffe den, da kan du bare male med to tre strøk 2 komp. epoxyprimer, evt. polyurethanlakk.

Ser mest ut som diverse lag med gammelt bunnstoff i forskjellige farger? Det skraper du i så fall av som nevnt. Har den alltid ligget i ferskvann - der er det jo ikke nødvendig med bunnstoff.  Kan du ta bilde av sårene du skriver om? Hvis det kunner riper i gelcost - og ikke skade på selve glassfiber/polyester -laminatet er det greit sparkle med epoxysparkel. Da må du først vaske rent, avfette med aceton, slipe  med 120 -papir, fjerne alt slipestøv, avfette på nytt med aceton før du sparkler. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...