Jump to content

Hva bør du ha med ombord for en lengre tur?

Marwin

Recommended Posts

Driver og fabler om en lengre båttur med start neste uke....

Har satt opp en liste med ting som kan / bør / må være med. Men det er sikkert noe som er glemt, av ting eller ettersyn før start.

Dette gjelder motorbåt, borte i 3-4 uker, fra småbåthavn til småbåthavn 5-600 Nm. For to voksne personer...

Ei slik liste kan sikkert være til hjelp for både erfarne og særlig uerfarne.

Starter oppramsingen:

Motorsjekk: Viftereim, fin- og grovfilter for drivstoff, peiling olje på motor og gear

Fortøynings-anordninger. Ankertaug, drivanker, jolle, livvester

Sjekk av lys og lanterner

Hva trengs av vertøy og reservedeler?

Hva trengs av matvarer og drikke?

Hva bør man ha med av klær o.l.?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jepp. (Men med mulig fremtidig krav om 0,2 promille er vel ikke DET det største problemet:-)

Sjekk at VHFen funker

Ta med mobiltelf. og kanskje en ekstra batteripakke?

Batterilys (lommelykt)

Smartphone eller skikkelig kamera for å dokumentere turen her på Bp?  ?

Av ting jeg altid har liggende ombord er grov og finfilter, reimer samt et temmelig stort verktøysforråd. Egen verktøyskoffert samt utfyllende koppsett, batteriverktøy etc. Isolasjonstape, noen ledningsbiter, løs batterilader, div. sugekanner, trakter, tomme plastdunker, pumpe til gummibåten etc. Elektrisk måleinstrument. Samt en del kosmetiske rensemidler, autosol, rustvask etc. Ekstra overganger til landstrømstilkoplingene slik at jeg kan tilkople på det meste av ulike typer uttak, ekstra skjøteledninger etc. Varmevifte, støvsuger, slingreduker, avstandstabeller (norske kyst) etc. etc.

Prøver å ha båten slik at den i utgangspunktet er klar for tur heile tida. Eit problem som krev utstyr for å løysast, kan like gjerne oppstå på ein helgetur ikkje så alt for langt heimefrå. 

Blir ikkje så lang ferietur med oss i år. Trur det blir nordmøre/ området rundt Hitra. Det vi må få ombord som ikkje er der i dag, er krabbeteiner?Hitrakrabben er verdskjend, så er sterk i trua. Elles er mykje fornuftig utstyr nemnt. Nødraketter er kanskje ikkje nemnt. Ellers har eg med litt slanger i ulike dimensjonar. Berbar VHF, i tillegg til stasjonær. Godt med ekstra batteri til lommelykter/ vHf. Kabelsko er ikkje nemnt. Har ein boks til elektrisk utstyr som kabler, Kabelsko, testutstyr. Ein verktøyboks til verktøy. Prøver å komplettere desse etterkvart når eg ser det er noko eg manglar. Diverse skruer og muttrar kan vere greitt.

Mat og drikke er ikkje nødvendig å hamstre så mykje av. Ikkje så langt mellom butikkane på Vestlandet. Prøver likevel å ha litt basisvarer ombord, somheld seg lenge. Td krydder, ris,KAFFE, te, juice, diverse hermetikk, knekkebrød, pålegg og ein del drikkevarer.

Et annet tips utover filtere, impeller & og reimer ( samt verktøy til og bytte dette ) er et par automatsikringer. Har hatt trøbbel med noen av bimetall sikringene i min Viknes. Ellers sikring til ankervinsj og evt baugpropell. Husk også brytepinne til baugpropell.

Har selv en vektøykasse med vanlig håndverktøy og et multimeter, kabelskotang og noen ledningstubber, samt tidl nevte filtre mm. Har ikke hatt bruk for mere de siste tiår ( heldigvis)

sunnmøre skrev for 11 timer siden:

Takker for tips. Er der nokon plassar på austsida av Hitra som er verdt å få med seg, mot Trondheimsleia, som du kjenner til?

Litt lite på østsiden. Passer Terningen fyr og ta peiling på Hestvika. (http://www.hitralink.no/). Deretter Filan på nordsiden av Hitra og rett til Knarren i Knarrlagsund (super havn med god mat!), Dolmsundet og Hopsjøbrygga er også i nærheten (mellom Hitra og Dolmøya). Brekstad er jo et sted, men jeg trives best i Råkvåg innerst i Stjørnfjorden! Storfosna og Uthaug er også to greie havner. Men som sagt, Mausundvær og Sula på utsiden av Frøya er to fine havner. ( Sjøl holder jeg til i Børsa båthavn på vestsiden av Trondheim)

hanto1 skrev for 11 timer siden:

Et annet tips utover filtere, impeller & og reimer ( samt verktøy til og bytte dette ) er et par automatsikringer. Har hatt trøbbel med noen av bimetall sikringene i min Viknes. Ellers sikring til ankervinsj og evt baugpropell. Husk også brytepinne til baugpropell.

Har selv en vektøykasse med vanlig håndverktøy og et multimeter, kabelskotang og noen ledningstubber, samt tidl nevte filtre mm. Har ikke hatt bruk for mere de siste tiår ( heldigvis)

Godt tips med automatsikringer!

Det er vel best å begrense seg litt, så ikke skuta mister fart og sjødyktighet hvis man tar med for mye...?

Marwin skrev On ‎11‎.‎06‎.‎2017 at 22.38:

Første strekk blir fra Trondheim (Børsa)  til Kristiansund. Men hvis det er sørvest vind i Trondheimsleia, bir det å vente til det stilner. Den leia kan være litt ubehagelig med slik vindretning.

Er stort sett NØ nå på sommeren i leia! SV blir nok enda verre når du kommer sørover etter Smøla, men rekner med du går innaskjærs Hustavika?

Går du ut i øyene får du en super opplevelse! å gå med egen båt til Mausen og Sula er veldig flott, men ville ikke gått der om det er mye vind! Har kjørt båt sammen med kjendtmann i området der og det er enormt urent utenfor ledene! stort sett en del dønninger og svell fra havet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Marwin skrev On 10.6.2017 at 18.01:

Ta med mobiltelf. og kanskje en ekstra batteripakke?

Smartphone eller skikkelig kamera for å dokumentere turen her på Bp?  ?

Ladere for alle duppedittene. Enten for 12V eller 230V-ladere og en liten inverter for å drive de fra 12V.

Sjekk hva som kan lades med samme kabel type - mye som går med mini-USB.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Foretrekker vita olje istedet for margarin. Ellers mange flotte tips. Tar med kikkerter. (Har en 14X med el. stabilisator...)

Dasspapiret (mengde og type) gav Regina meg tips om...

Solbriller er viktig ja! Lærte forresten noe viktig under turen fra Bergen etter kjøpet for to år siden: Ser du ei tangvase i sjøen, prøv å kjør utenom: Den tangvasa vi kjørte gjennom sør for Hitra, var som lær; Seig og sterk! Vi sleit endel med å få fjerna den fra propellen. Dessuten kan det i slike tangvaser også ligge rester av garn og taug!....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...