Jump to content

Hvor stor dieselvarmer i en 41 fot motorbåt?


owie

Recommended Posts

Som overskriften sier, jeg har en 41 fot båt og lurer på om det kan holde med 4kw varmer, tenker på og isolere rørene der de ligger på plasser som ikke trenger varme.

Det er 4 uttak i båten, 2 lugarer og to salonger.

I dag står det en 3kw webasto der fra slutten av 70 tallet (hl 3003-40) dieselpumpa på denne har tatt kveld (før æ kjøpte båten) noen som har ei sånn pumpe på lager? ?

IMG_20170521_212347.jpg

Redigert av owie (see edit history)
Link to post

Høres ut som en nordlenning, det søringene kaller vinter kaller vi en god sommer.

 

5 kW til en 41 fots båt i nordnorge er ikke for mye. Men det er litt vanskelig å svare. Båten vi har nå er ikke isolert og det er jo helt koko her oppe, forrige båt var isolert og da holdt vi lunk med bare litt. Nå blir det kaldt med en gang vi slår av varmen.

 

Kanskje 4kW holder, jeg synes det høres lite ut.

Link to post

For en Nordlending som bor i Nord-Trøndelag er 2kW i en 40 foter mer enn nok:lol:

 

Spøk til alvor: Med isolerte varmluftslanger, og om du er opptatt av strømforbruk, er det nok med 4kW. En på 5kW bruker gjerne 7,5 - 8,5 Ah når den står og går. En på 4kW bruker omtrent halvparten (eks; Wallas 40Dt)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

 

Komodo skrev 11 minutes ago:

Hmm. Hva kommer det av at en 5kW varmer trekker dobbelt så mye strøm som en 4kW varmer?

 

Nei si det, jeg bare leser tekniske data  hvor det står skrevet? Kanskje Komodo har svaret?

 

owie skrev 4 minutes ago:

Hehe wallas, æ treng jo bare varmer når det e frost, bruke telys resten av året ??

 

 

Ante meg det ja :thumbsup:, når det blir frost tar vi som bor langs Golfstrømmen bare på ei ekstra t-skorte utapå den andre :smiley:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Hadde en tur i oktober der jeg ble slept, rått og fuktig uten varme. Satt en rad med telys under vinduene og det hold dem duggfrie. I salongen hadde vi to store tallerkener med 7 telys i hver og en kasserolle med 4 telys i.

 

Skal vel ikke si at det var kjempevarmt, men jeg innbiller meg at de ga noe, i alle fall tørket de lufta en del.

Link to post
Komodo skrev 13 minutes ago:

Nei Wallas Service, Komodo har dessverre ikke svaret, han er bare nysgjerrig :smiley: Men jeg tenkte kanskje du hadde en ide siden du er fagmann på slike dingser :wink:

 

Ikke jeg heller, bare undres. Men det har sikkert noe med at mer varme trenger kraftigere vifte for å transportere bort varme fra varmeveksler.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Trur at 4 kw blir i minste laget om du vil bruke båten heile sesongen. Ein Princess har mykje vindu, og eit ganske stort varmetap gjennom dei. Du vil også få ei lang oppvarmingstid av båten. Det kan vere ein tanke å kjøpe defrostarar som du kan bruke når motoren er i gang, i tillegg til dieselvarmaren. Ev å montere ein ekstra 2 kw varmar om det viser seg å vere nødvendig. Du får desse ganske rimeleg, om du kjøper noko anna enn dei mest kjente merka. 

Link to post

Her blir det jo mange flere variabler enn bare størrelsen på båten.

  • Har båten fast tak og kan lukkes(dette bidrar til mindre behov for kW) ?
  • Har båten kalesje over cocpit(dette bidrar til langt større behov for kW) ? 
  • Om båten er lukket med dør til cocpit, skal det legges egen slange og ventil for uttak på akterdekk(med kalesje) ?
  • Har båten isolert overbygg ?
  • Er det mange og store vindusflater så vil det bidra til stort varmetap ?

Selv har vi en lukket båt på 43 fot med isolert overbygg. Det er derimot vinduer i hele overbygget og disse fører til varmetap.

I tillegg sitter vi mye på akterdekket og det har også tak i glassfiber(flybridge), men kalesje som vegger. Her er det lagt et eget uttak og det er dette "rommet" som krever mest av varmeren.

Vi har en Eberspächer D5 (5kW) og det holder for vårt bruk som foregår fra Påske til begynnelsen av november på Østlandet. Vi bruker ikke båten i minusgrader, men i år var det tett på i Påsken. Vi hadde ikke klart oss med 4kW og det er alltid god med litt å "gå på". Siden denne varmeren er litt overdimensjonert i forhold til sommerlige temperaturer går den en del på lav effekt. Det er da viktig å stille opp temperaturen på maks de siste 5 minuttene før man slår den av for å få brent bort eventuell soting. Jeg ser av forbruket at Eberspächer også har bygget inn en funksjon som skal bidra til dette da den bruker veldig mye strøm en periode før den slår seg av(også om jeg glemmer å kjøre opp effekten de siste minuttene).

Vår D5 er nå 6 år gammel og viser ingen tegn på drifts-problemer foreløpig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...