owie Startet 11.Juni.2017 Del på Facebook Startet 11.Juni.2017 (redigert) Som overskriften sier, jeg har en 41 fot båt og lurer på om det kan holde med 4kw varmer, tenker på og isolere rørene der de ligger på plasser som ikke trenger varme. Det er 4 uttak i båten, 2 lugarer og to salonger. I dag står det en 3kw webasto der fra slutten av 70 tallet (hl 3003-40) dieselpumpa på denne har tatt kveld (før æ kjøpte båten) noen som har ei sånn pumpe på lager? ? Redigert 11.Juni.2017 av owie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 vi har 5 kw, men vi bruker båten hele året. Også er alle rørene isolert. Den jobber ganske bra på vinteren, sikkert bra nok med 4 kw hvis du ikke bruker båten hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Høres ut som en nordlenning, det søringene kaller vinter kaller vi en god sommer. 5 kW til en 41 fots båt i nordnorge er ikke for mye. Men det er litt vanskelig å svare. Båten vi har nå er ikke isolert og det er jo helt koko her oppe, forrige båt var isolert og da holdt vi lunk med bare litt. Nå blir det kaldt med en gang vi slår av varmen. Kanskje 4kW holder, jeg synes det høres lite ut. Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Æ e nordlending men bor i Trøndelag så alt over ti grader ute er sommer ? Båten er ikke isolert nei. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Jeg hadde valgt 5 kw. Da er det ikke noe problemer når det er kaldt. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 For en Nordlending som bor i Nord-Trøndelag er 2kW i en 40 foter mer enn nok Spøk til alvor: Med isolerte varmluftslanger, og om du er opptatt av strømforbruk, er det nok med 4kW. En på 5kW bruker gjerne 7,5 - 8,5 Ah når den står og går. En på 4kW bruker omtrent halvparten (eks; Wallas 40Dt) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Hmm. Hva kommer det av at en 5kW varmer trekker dobbelt så mye strøm som en 4kW varmer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Jeg har 5 kw i min 44. Den kunne gjerne vært noe større på de kalde dagene. Så jeg anbefaler 5 kw. Så får du heller finne på noe lurt med strømforbruk. Det lar seg løse. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
owie Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Hehe wallas, æ treng jo bare varmer når det e frost, bruke telys resten av året ?? Ja tenker æ går for 4kw, det har jo vert 3kw der i alle år, så 4 skal prøves ? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Komodo skrev 11 minutes ago: Hmm. Hva kommer det av at en 5kW varmer trekker dobbelt så mye strøm som en 4kW varmer? Nei si det, jeg bare leser tekniske data hvor det står skrevet? Kanskje Komodo har svaret? owie skrev 4 minutes ago: Hehe wallas, æ treng jo bare varmer når det e frost, bruke telys resten av året ?? Ante meg det ja , når det blir frost tar vi som bor langs Golfstrømmen bare på ei ekstra t-skorte utapå den andre Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Nei Wallas Service, Komodo har dessverre ikke svaret, han er bare nysgjerrig Men jeg tenkte kanskje du hadde en ide siden du er fagmann på slike dingser Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
owie Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 En sånn 40Dt koster jo bare 20tusen, får mange lag te-skjorter for mye mindre penger ?? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Hadde en tur i oktober der jeg ble slept, rått og fuktig uten varme. Satt en rad med telys under vinduene og det hold dem duggfrie. I salongen hadde vi to store tallerkener med 7 telys i hver og en kasserolle med 4 telys i. Skal vel ikke si at det var kjempevarmt, men jeg innbiller meg at de ga noe, i alle fall tørket de lufta en del. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 owie skrev 9 minutes ago: En sånn 40Dt koster jo bare 20tusen, får mange lag te-skjorter for mye mindre penger ?? Webasto koster omtrent det samme Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
owie Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Et te-lys avgir ca 35 til 50 watt? hjelper godt med noen sånne. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Komodo skrev 13 minutes ago: Nei Wallas Service, Komodo har dessverre ikke svaret, han er bare nysgjerrig Men jeg tenkte kanskje du hadde en ide siden du er fagmann på slike dingser Ikke jeg heller, bare undres. Men det har sikkert noe med at mer varme trenger kraftigere vifte for å transportere bort varme fra varmeveksler. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 owie skrev 3 minutes ago: Et te-lys avgir ca 35 til 50 watt? hjelper godt med noen sånne. Og en 100-pakning koster ikke rare greiene på Rema 1000 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
sunnmøre Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Trur at 4 kw blir i minste laget om du vil bruke båten heile sesongen. Ein Princess har mykje vindu, og eit ganske stort varmetap gjennom dei. Du vil også få ei lang oppvarmingstid av båten. Det kan vere ein tanke å kjøpe defrostarar som du kan bruke når motoren er i gang, i tillegg til dieselvarmaren. Ev å montere ein ekstra 2 kw varmar om det viser seg å vere nødvendig. Du får desse ganske rimeleg, om du kjøper noko anna enn dei mest kjente merka. Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Høres fornuftig ut det! Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Ser mange båter i denne størrelsen bruker 2 stk 4 kw varmere, svikter den ene så har du den andre. 2x4 kw bruker jo ikke mer strøm enn en 5 kw, pluss du får varmen bedre fordelt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Hulda holder fint 20 varmegrader med 4 kW i 10 kuldegrader. Hulda er 42 fot og vinterisolert. 15 kalde på utsiden for så vidt heller ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Her blir det jo mange flere variabler enn bare størrelsen på båten. Har båten fast tak og kan lukkes(dette bidrar til mindre behov for kW) ? Har båten kalesje over cocpit(dette bidrar til langt større behov for kW) ? Om båten er lukket med dør til cocpit, skal det legges egen slange og ventil for uttak på akterdekk(med kalesje) ? Har båten isolert overbygg ? Er det mange og store vindusflater så vil det bidra til stort varmetap ? Selv har vi en lukket båt på 43 fot med isolert overbygg. Det er derimot vinduer i hele overbygget og disse fører til varmetap. I tillegg sitter vi mye på akterdekket og det har også tak i glassfiber(flybridge), men kalesje som vegger. Her er det lagt et eget uttak og det er dette "rommet" som krever mest av varmeren. Vi har en Eberspächer D5 (5kW) og det holder for vårt bruk som foregår fra Påske til begynnelsen av november på Østlandet. Vi bruker ikke båten i minusgrader, men i år var det tett på i Påsken. Vi hadde ikke klart oss med 4kW og det er alltid god med litt å "gå på". Siden denne varmeren er litt overdimensjonert i forhold til sommerlige temperaturer går den en del på lav effekt. Det er da viktig å stille opp temperaturen på maks de siste 5 minuttene før man slår den av for å få brent bort eventuell soting. Jeg ser av forbruket at Eberspächer også har bygget inn en funksjon som skal bidra til dette da den bruker veldig mye strøm en periode før den slår seg av(også om jeg glemmer å kjøre opp effekten de siste minuttene). Vår D5 er nå 6 år gammel og viser ingen tegn på drifts-problemer foreløpig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
boble65 Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Ville gått for 5kw i den båten. Skal jo ikke sitte og fryse har jo 4kw i min som bare er 24fot? Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Noen som vet hvor man finner dieselpumpe til en gammel webasto HL 3003-40? Så kjøpe æ en 4kw i tillegg, så har æ 7 kw totalt, må jo bli en bra løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Isolerer du rørene vinner du fort flere titalls grader på utløpstemperaturen. Verdt å tenke på når du skal legge opp alt fra nytt av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.