BOBO II Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 https://youtu.be/FNtYBQc2QX4 I min havn har jeg til tider målt helt opp til 251volt inn i båten. Hvor mye tåler elektriske apparater av strøm eller er det en nedre og øvre grense på hva som er akseptabelt før disse ryker.. 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
TrikkerN Lønning Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 (edited) Hei, Jeg vil ikke si at dette er normalt å ha så høy spenning. De fleste produkter skal tåle fra 200V til og med 250V. Men: Iht til norsk forskrift om spenningskvalitet og internasjonale normer. Har det blitt satt grenser på hvor store avvik eller forstyrrelse en normal spenning kan ha. Den mest kjente og brukte grensen er tillatt spenningsvariasjon innenfor pluss/minus 10 prosent beregnet av 230 V eller 400 V. Dvs: I et 230v-anlegg kan måtte godta 207-253V Edited June 11, 2017 by TrikkerN Lønning (see edit history) Link to post
BOBO II Posted June 11, 2017 Author Share Posted June 11, 2017 (edited) Min frustrasjon er spenningsvariasjon fra 210v Til 251v . Opplever dette hele tiden mens jeg ligger på brygga og er ombord. Edited June 11, 2017 by Bergstad (see edit history) 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Sequoia Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Er finnes det større industri i nærheten? Hvis det varierer mellom 210 og 250 mens du er i båten opplever sannsynligvis trafoen som forsyner mariaen en stor variasjon i belastning. Link to post
Marwin Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 (edited) Eller at det er andre strømkrevende abbonenter på samme trafo samt lange høyspentstrekk. Selv om det er innenfor kravene, synes jeg dette er ekstremt! Edited June 11, 2017 by Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
lippert Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 En telefon til den lokale nettleverandøren kan kanskje gi noen svar. mvh Knut Erik Link to post
tb55 Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Tror jeg hadde vært mer bekymret dersom volten kom for lavt ? For endel år siden var vi nede på på 185 volt i heimen. Det resulterte i flere vaskemaskiner som "tok kvelden" pga amperen økte tilsvarende, hvilket førte til varmgang i enkelte komponenter...... Link to post
BOBO II Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 (edited) Vi har en del store båter på brygga jeg ligger fra 70" og oppover disse har noen ekstreme strømkabler til strømsøylen. Opp til flere kabler fra disse båtene. Kan dette ha noe og si for de store variasjonene. Edited June 12, 2017 by Bergstad (see edit history) 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Karl Norge Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 (edited) Ja. Øker belastningen, synker spenningen. Edited June 12, 2017 by Karl Norge (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now