Karoline2309 Startet 12.Juni.2017 Del på Facebook Startet 12.Juni.2017 (redigert) Jeg har observert at ny kalesje til småbåt er ekstremt dyrt, så tenker å prøve å få laget en løsning selv. I fjor brukte jeg en slapp grå presenning fra Biltema med hull og to parasoller under for å unngå at det ble et oppsamlingsbasseng, men det var en ekstremt klønete løsning og hver gang det regna satt jeg med klump i magen og måtte ta buss i 40 min hver vei for å tømme den. Vil jo tro at noe system med stenger jeg enten får til å bøye eller setter i en V (opp ned) under presenningen på noe vis er enormt mye bedre. Noen som har noen erfaring med noe slikt eller vet om no tips på nett? Funnet mye om hvordan man lager telt til vinteropplag, men det er gjerne veldig stort og tungt. Også vært borti ideen å kjøpe et soltak (bimini) fra nett og bruke presenning over den. Noen erfaringer med slike? Vil helst gjøre det så billig som mulig siden jeg har hatt en liten episode med hull som sprang et allerede ganske trangt budsjett. Redigert 12.Juni.2017 av Karoline2309 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Har du de originale kalesjestengene eller en gammel kalesje? Hvis du har det og en symaskin kan du prøve å lage en ny selv. Hvordan er tilstanden på båten ellers? Kan du klare deg med en automatisk lensepumpe og setetrekk? Sitér dette innlegget Link to post
da Cali Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Artig du spør, er selv i gang med liksom ""kalesje"" bygg på en with. Kostnad er vell 300kr så langt for en presenning (var det ikke 180g/m2 jeg handla tru). Manglet stenger, så her ble noen 16mm kobber rør fra "lager" bøyd til med gjengestag i bunn for justering og innfesting. Bruker bare enkle presenning maljer som innfesting av presenning. Gjorde det enkelt, opp med stenger, dra pressening over og begynn fest maljer rundt om. Jeg mangler en kjapp runde på symaskin på 4 plasser, derpå er jeg ferdig. Min presenning er i hovedsak en mal for neste prosjekt som er en kalesje av litt mer påkosta materiale, dog tror jeg nok presenningen kunne overlevd ei god stund også. Spes om man dekker den til med et mer UV bestandig båt trekk eksempelvis.. når den står lenge, om vinter etc... kan ta noen bilder av mitt prosjekt har du lyst til å se;-) Sitér dette innlegget Link to post
Karoline2309 Svart 16.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Båten er i ganske halveis stand, så kunne klart meg med pumpe. Dog er jeg veldig glad i puter og pledd og dilldall så hadde vært kult å få noe over. Kobberrør høres bra ut, men ser ikke helt for meg hvordan røret skal festes for å stå opp. Send gjerne bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Du har jo et rom forran, der kan du ha pledd osv i en kasse, når du har lensepumpe blir det ikke vann på gulvet. Å lage kalesje og stenger som passer er en ganske stor jobb Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Mulig du kan bruke bøyler som er ment for tilhengere med presenning? Noe sånt som dette https://www.google.no/search?q=tilhenger+presenning&client=tablet-android-samsung&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiX0aGPqcPUAhXiDZoKHUlvDdAQ_AUIRSgB&biw=1280&bih=800#tbm=isch&q=tilhenger+presenning+bøyle&imgrc=2aizRdFvD4m1CM: Finnes i mange varianter (og sikkert priser), og kan vanligvis justeres en del i bredden. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 (redigert) Hva er behovet her? 1. Kun at putene er tørre mens båten er "ubemannet"? Løsning: Havnekalesje. 2. Du ønsker ly av regn mens du ligger stille på tur for anker eller liknende? Løsning: Hjemmelaget kalesje med A-ramme-inspirert eller bøyde stenger. 3. Du ønsker å kunne kruse avsted i plan med kalesje oppe for le fra vær og vind? Løsning: Skikkelig kalesje fra kalesjemaker... Jeg tror du kommer langt med en havnekalesje. Da trenger du kun en stang midt under kalesja for å stramme opp slik at vannet renner av. Lykke til! PS: Jeg vurderer selv om jeg skal lage meg en havnekalesje. Legg ut bilder og plan for hva du gjennomfører. Redigert 16.Juni.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Karoline2309 Svart 20.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Trenger egentlig bare at den ikke synker når det regner. Skal nok gå for no stenger under presenning og pumpe. Ble så mye stress med tømming i fjor og jeg stoler ikke helt på pumpe alene. Problemet med pumpe for min del er at jeg ikke vet hvordan jeg kobler det til og heller ikke helt stoler på motoren min. Vet heller ikke helt hvor mye det trenger av motorkraften, og motoren går ikke fort. Er 30hk, men vil tro den bare har effekt som 20hk. Sitér dette innlegget Link to post
da Cali Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Pumpe går vel på strøm, da gjerne 12V batteri. Som alltid dårlig med bilder av mine små prosjekter...men fant ett;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.