quantumduck Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 mellanblekan skrev for 9 timer siden: Joa men det er jo noe med bruke hue å se an om kjøper er kompetent når båten har en vis størelse. du lar vell ikke en treåring kjøpe skuta di bare fordi det er penger inne i bildet. Treåring? Vel. Jeg kjøpte båt som stod på land, vanskelig å bedømme mine ferdigheter da ... Gamle båten solgte jeg usett, møtte aldri kjøper. Føler vel ikke at noe ansvar ble fraløpt i noen av tilfellene her. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 dude skrev for 9 timer siden: Har du sett videoen i denne saken? ser det ut som bare kjøperen som har problemer, eller at andre også får det? husk at du ville kunne risikere å treffe på denne farkosten seinere.. Darwinisme i praksis :-) Mener du at problemet her er selger eller selve båten? Sitér dette innlegget Link to post
Adec 530 Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 vell så lenge det er praktisk mulig på større båter. bør jo kjøper få testet båten. sier ikke det bør eller skall være krav til det. joa dem paragrafene over er kun ment som guideline. vet at selge lovelig bare kan og i fleste tilfeller driter i båten etter kjøp. men litt skjønn går jo an å utvise i visse tillfeller. Mouche skrev for 1 time siden: Nå er det vel den som har kjøpt båten som er eieren, ikke lenger selgere, så ser ikke helt at disse paragrafene er ment å ramme en selger. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Mouche skrev for 1 time siden: Nå er det vel den som har kjøpt båten som er eieren, ikke lenger selgere, så ser ikke helt at disse paragrafene er ment å ramme en selger. Helt riktig, her var eier og båtfører en og samme person. Loven kunne evt. kommet til anvendelse v. prøvekjøring, før overtagelse. Det kan ikke være sånn at kjøper skal gå opp til "prøve" hos selger ... fin måte å presse prisen i været på, genialt forslag fra moralens høyborg dette ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 mellanblekan skrev 12 minutes ago: vell så lenge det er praktisk mulig på større båter. bør jo kjøper få testet båten. sier ikke det bør eller skall være krav til det. joa dem paragrafene over er kun ment som guideline. vet at selge lovelig bare kan og i fleste tilfeller driter i båten etter kjøp. men litt skjønn går jo an å utvise i visse tillfeller. Disse paragrafene er overhodet ikke ment som "guideline", men her var altså fører og eier av båten en og samme person. "Paragrafene" sier også at ferdighetskrav knyttes til fører og ikke eier, det gjelder båt, bil, mc og så videre. Alle som vil kan gå rett i butikken og kjøpe tung MC uten noen form for førerkort, f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Adec 530 Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 nå tar jeg langfart å driter i lover å regler sån i utganpunktet. mener det er overformynderi nok her i landet. men det an å ta forhånsregler ved salg! og bruke litte grann sun fornuft. quantumduck skrev 8 minutes ago: Helt riktig, her var eier og båtfører en og samme person. Loven kunne evt. kommet til anvendelse v. prøvekjøring, før overtagelse. Det kan ikke være sånn at kjøper skal gå opp til "prøve" hos selger ... fin måte å presse prisen i været på, genialt forslag fra moralens høyborg dette ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 (redigert) mellanblekan skrev 5 minutes ago: nå tar jeg langfart å driter i lover å regler sån i utganpunktet. Lurt. Men det var nå engang du som trakk fram disse paragrafene. Hvorfor skal andre måtte forholde seg til dem når du selv ikke vil? Ville du f.eks. anse det som moralsk forsvarlig å selge båten din til deg selv som uttalt driter i sjøveisreglene? Redigert 13.Juni.2017 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Ja mye morsommere diskusjoner når ting er absolutte, sort/hvitt og når vi fortolker i verste mening. Utgangspunktet i denne saken var en 89-åring som aldri skulle vært sluppet løs på en slik båt. Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Adec 530 Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 trakk dem frem som eksempel bare. å jeg sier heller ikke at andre må følge dem på død og liv. det får bli opp til det enkelte individ. det jeg skall frem til er at det går an å utvise skjønn når du selger båt. nei jeg er nokk ikke den jeg hadde solgt en 37 40 fots båt til.å du syntes sikkert ikke jeg skikket nokk til å ha båt i adres øyne heller tydeligvis. godt vi er forskellige alle mann. vis litt skjønn når du selger båt selv om du ikke har et evnt ansvar etter loven med tanke på salg. ps det med priser bryr meg fint lite det får dere med kapital ta dere av. førøvrig har jeg medfølse får gamlefar. som kansje skulle siktet på litt mindre førstegangs båt. quantumduck skrev 26 minutes ago: Sitér dette innlegget Link to post
Adec 530 Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Stella Polaris skrev 5 minutes ago: Ja mye morsommere diskusjoner når ting er absolutte, sort/hvitt og når vi fortolker i verste mening. Utgangspunktet i denne saken var en 89-åring som aldri skulle vært sluppet løs på en slik båt. helt klart gøy med en diskusjon. tar det med et smil vet du Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Hva skal man si da? "Sorry, du er for gammal til å kjøpe denne båten. Tipper du er dement eller snart blir det" Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Er faktisk mere skremt av holdningene til enkelte her inne angående selgers skyld kontra gamlingens knoting. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Er det ikke langt mer interessant å drøfte hvem som skal dekke alle skadene her? Hver mann sin båt ifht ansvar på sjøen. Så en skal jo dekke egen skade. Og det er vel i praksis det eneste mulige her også. Snilisme i form av at den eldre herren skal betale alle egenandler smuldrer vel også bort all den tid en har "bulka" en haug med båter. Og alle de som evt. ikke hadde forsikring, men kanskje alle har det? Kanskje båtforeninga har krav om det? --- De som alltid mener at skadevolder som ikke gjør opp for seg cash skal ha juling kan jo gjerne komme med sitt. Kollektiv lynsjing av gubben er kanskje innafor? Så får han hjelp til å sette ut på siste ferden, himmelferden.. :-/ Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 mellanblekan skrev 7 minutes ago: trakk dem frem som eksempel bare. å jeg sier heller ikke at andre må følge dem på død og liv eksempel på hva da? for min del synes jeg sjøveisreglene bør følges av alle. jeg er også tilhenger av sunn fornuft, men innser at det har sine begrensninger... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 (redigert) jotto skrev 22 minutes ago: Hva skal man si da? "Sorry, du er for gammal til å kjøpe denne båten. Tipper du er dement eller snart blir det" om selger har hatt grunn til å tvile på ferdighetene til fremtidig båtfører her vet vi vel lite om også ... sunn fornuft er en fin ting, men det er (edit:) generelt liten grunn til å anta selger er bedre skikket til å utvise sådan enn kjøper. stusser egentlig mest på at fyren blir hengt ut med fullt navn i avisa ... Redigert 13.Juni.2017 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Det er absolutt ikke slik at en selger kan måtte stå ansvarlig ovenfor kjøper. Det er jo helt urimelig, men at det kunne vært formalkrav fra det offentlige, det ville være noe annet. Med dagens regelverk er det ikke noe formelle krav og alle bare bruker kardemommeloven og håper det går bra. Det gjør det også i 99,99% av tilfellene. Grunnen til at jeg stilte spørsmålet er at denne videoen viser veldig tydelig hvor mye skade og fare det kan bli når noen uten noen form for kompetanse kjører en båt på 4-5-6 tonn rundt i en småbåthavn. Den gangen jeg kjøpte min båt hadde jeg også lite erfaring med båttypen og hadde absolutt ikke hatt noe problem med å tatt en time eller to med noen med kompetanse, og hadde jeg blitt presset til det hadde jeg kanskje tilogmed unngått noen av mine egne uhell. Ikke sikkert at det er noe smart å etablere mer byråkrati eller krav da det allerede er masse nok som det er, men jeg ble litt parkert som tidligere nevnt. Er nok ikke vanlig at folk er så sikker på sin egen kompetanse som han her og setter ut alene i en stor båt uten noen form for assistanse eller trening. Jeg tipper menigmann er litt mer ydmyk og søker litt veiledning. Tror ikke jeg hadde basehoppet eller tatt spakene på et fly uten litt veiledning, men det finnes sikkert de som hadde gjort det også... Igjen liker jeg tanken til denne mannen veldig godt og skulle så gjerne ønsket at det hadde gått noe bedre enn det gikk. Intensjonene er de rette, synd resultatet ble så dårlig. Håper vel egentlig at han søker hjelp og prøver igjen, ikke sikkert denne historien trenger å slutte her. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Knude Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Det er tydelig her at det nesten ikke er grenser for hva en selger skal ha ansvaret for. Først at gamlebåten går uten stopp inn i evigheten og at ny eier er kompetent til å behandle båten uten å komme opp i ulykker eller gå på et sjær....... hmmmmm. Godt at jeg ikke skal selge flere båter. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
NilsPils Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Knude skrev 23 minutes ago: Det er tydelig her at det nesten ikke er grenser for hva en selger skal ha ansvaret for. Først at gamlebåten går uten stopp inn i evigheten og at ny eier er kompetent til å behandle båten uten å komme opp i ulykker eller gå på et sjær....... hmmmmm. Godt at jeg ikke skal selge flere båter. Og godt jeg i min fremskredne alder allerede har sikret meg to båter . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
adeneo Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Pinkvin skrev 1 time siden: Er det ikke langt mer interessant å drøfte hvem som skal dekke alle skadene her? Hver mann sin båt ifht ansvar på sjøen. Så en skal jo dekke egen skade. Og det er vel i praksis det eneste mulige her også. Det skal vel litt til før man er over på grov uaktsomhet, å denne eldre herremannen er vel egentlig bare særdeles uheldig, selv om det nok i stor grad skyldes manglende kompetanse. Ved hendelig uhell dekker som kjent hver båt sin skade. De båtene som nærmest pløyes ned på full gass av båtføreren på videoen, må nok betale for sine egne skader. Det er jo risikoen man løper på sjøen, dersom noen skader din båt så ender du som regel opp med å betale for skadene selv, med mindre det er med overlegg eller grov uaktsomhet. Samtidig skal det mye til før man selv blir økonomisk ansvarlig for å ødelegge andres båter dersom man skulle være uheldig, så det går jo begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Føler meg som en særdeles dyktig båtfører etter å ha sett denne karen i aksjon Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 shipahoy skrev 11 minutes ago: Føler meg som en særdeles dyktig båtfører etter å ha sett denne karen i aksjon Tror ikke det kun handler om dyktighet, men også faktisk evne. I de tøffeste dataspill-ligaene ser en at reaksjonsevnen svekkes etter fylte 18. Men erfaring kan til en viss grad kompensere i noen få år til. Men stort sett er du ferdig på toppnivå i tidlig alder. 40- åringer trenger fire ganger så mye lys som 20- åringer for å lese en bok i mørket. -- Det går uavlatelig nedover, kanskje også med evnen til å vurdere egen evne? :-) I våres har jeg brukt litt tid nå og da på å lære meg å slå salto på trampoline i hagen. Trua på at det skulle være enkelt, er jo bare å se hvor lett det er for ungene, var stor. Men som snart 50- åring var veien mot å klare å lande en salto stående støtt i landinga langt lengre enn hva jeg kunne forestille meg. Og også langt mer slitsom og smertefull, for å ikke si "skadefull" (stiv nakke/rygg, forstua fot, strekk i en eller annen muskel jeg ikke visste fantes i ryggen osv). Uten sikkerhetsnett hadde jeg, med stor sannsynlighet, vært invalid eller død opp til flere ganger. Har brukt 3-4 uker og et par økter på trampolina nesten hver eneste ettermiddag. Men nå lander jeg en salto fjellstøtt! I hvertfall en av fem ganger :-) Akrobat blir jeg aldri, det toget har gått. Men før jeg prøvde meg på salto så hadde jeg nok ikke utelukket at det var mulig :-D -- "Alle" (ungene) sier backflip er sååå mye lettere en salto.. har bestemt meg for å gå for backflip når saltoen sitter 100%. Innsikt ifht egne begrensninger er nok det siste som reduseres med alderen.. :-/ Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Hadde man ikke lest artikkelen i FVN allerede skulle man nesten tro Idol-Ali hadde vært å handlet seg båt igjen.... Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
Olevine Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Jeg stusser også veldig på enkelte av uttalelsene her, men at den aktuelle båtføreren ikke var kompetent nok bør være hevet over enhver tvil. Nå sier også artikkelen i Fædrelandsvennen http://www.fvn.no/nyheter/lokalt/89-aring-fikk-batforbud-av-politiet-702570b.html at selgeren var med på turen fra Arendal til båtplassen og hjalp til med å legge til der første gangen. Så noe innføring i bruk av båten har blitt gitt. Bildet er ikke så svart/hvitt som det kan se ut til bare ved å lese denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Problemet er at ingen av artikklene fra Fedrelandsvennen er leselig for de fleste av oss her på BP. Det er litt dumt å linke til ting bak betalingsmur. Prøv å ta en printscreen og legg ut. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Så ikke at denne artikkelen ikke var åpen for alle, sorry. Har limt inn selve teksten fra artikkelen under: KRISTIANSAND: – Jeg har vært over hele verden med sykkel og telt. Men det orker jeg ikke lenger. Jeg er jo snart 90 år gammel. Derfor kjøpte jeg meg en båt. Jeg kan jo ikke bare sitte hjemme og legge kabal, sier Haugen til Fædrelandsvennen. For noen uker siden gikk han til innkjøp av en seilbåt som han fant på nettet. Søndag skulle han ta den ut alene for første gang, men da gikk det helt galt. – Jeg hentet båten i Arendal for noen uker siden og selgeren var med tilbake. Jeg så at båtplassen min var litt trang, og fikk hjelp av selgeren til å legge til her i Auglandsbukta. Men da jeg skulle ut i dag var det helt umulig. Jeg tror kanskje jeg glemte en fortøyning, sier Haugen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.