Ttor Startet 12.Juni.2017 Del på Facebook Startet 12.Juni.2017 (redigert) Jeg har Raymarine autopilot i båten, men bare kontrollpanel til den ene styreposisjonen. Er det noen som vet om det er enkelt å utvide med et ekstra kontrollpanel? Tror det er en st6001, men har ikke sjekket i båten. Den er lik den på bildet. Ser ut til at den har to tilkoblinger for seatalk. Er det så enkelt som å trekke en kabel mellom panelene? Redigert 12.Juni.2017 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Jeg har en liggende hvis du vil prøve. Du må ta og koble til en spur kabel via et t stykke og Backbone kabelen Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 mener du bare kan koble til en tilsvarende via Seatalk, den litt buede kontakten med tre pinner. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Enig med Framtia. Her er det ren elektrisk/elektronisk signalering, ikke noe mekanisk overføring. Da skal du kunne koble på et panel til med den grå(?) kabelen med buet kontakt. Lån panelet til liberty og sjekk, for sikkerhets skyld. Funker det er det bare å strekke kabler og montere permanent. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ttor Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Takker for svar så langt. Tror jeg skal sjekke kablingen i båten så gir jeg en lyd liberty om det blir aktuelt å låne. Takker for tilbudet. Ser det er ulike baksider på panelene jeg finner bilder av på nettet, så jeg må inn på baksiden for å se. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Eventuelt kjøpe en fjernkontroll og bruke på den andre styreposisjonen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ebonita Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Du kan enkelt koppla in flera styrenheter i SeaTalk-systemet. Trådarna i SeaTalk har som regel en röd, en gul och skärm. Bara att koppla ihop på lämpligt sätt, färg till färg. Löda och krympslang, eller kabelkopplingar eller i sämsta fall en liten kopplingslist i en eldosa på väderskyddat ställe, ingenting som är kritiskt. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Da har jeg studert koblingene begge seatalk pluggene på panelet er i bruk, da plotter/radar er koblet til denne. Det er en ledig seatalk utgang på hovedenheten for autopiloten. Antar denne kan brukes. Det er koblet et fluxgatekompass til autopiloten, men kursen er 30 grader feil på noen kurser. Kan dette kalibreres? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Tilbud på seatronic: https://seatronic.no/catalogsearch/result/?manufacturer=243&cat=1729&q=Fjernkontroll kan vel plugge mottakeren rett i seatalken i hovedenheten...kanskje (jeg er ikke så god på det der) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Spiller ingen rolle hvor på sea talken du kobler deg inn, du kan også klippe kabelen og skjøte deg innpå hvis det ikke er flere ledige porter. Ja, fluxgaten kan kalibreres, kjør en full sea calibration, men sjekk at du ikke har lagt noe av metall i noen rom i nærheten av fluxgaten. En fluktstol er nok til å forstyrre magnetfeltet fullstendig. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Geir Kallevik Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Om du ikke har ledige porter og heller ikke ønsker å splitte kabler selv, får du kjøpt Koblingsblokk hos Seatronik. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 13.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Når jeg tenker på det, så står det flere gjenstander av metall i skapet der fluxgaten står. Jeg tror jeg begynner der. Båten er ny for meg, så jeg får skylde på det. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Har du en plotter på flyen? I så fall et nok denne også på seatalk, så du kan sikkert bare hooke deg innpå der. Mest sannsynlig kan du også styre autopiloten til en viss grad direkte i fra plotteren, litt avhengig av type hvis du ikke trenger alle funksjonene... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Ttor Svart 13.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Både plotteren og autopiloten står oppe. Koblet direkte sammen. Det er nedre posisjon som ikke har autopilot, da forrige eier aldri har styrt båten derfra. Kortest vei fra hovedenheten i salongen. Planlegger er opprydning av instrumentpanelene, og tenkte da å sette inn panel for autopilot inne også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.