SøndreSvaberg Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Jeg går for ny propell til årets sesong. Målet med bytte er bedre manøvrerbarhet, kontroll i sjø, raskere akselerasjon og høyere marsjfart. Helst ikke tap av toppfart. Jeg har lest meg til at 4-blads vil hjelpe meg langt på vei til å oppfylle disse kravene. Noen nevner også Mercurys SpitFire som den beste. Stemmer det? Er det andre jeg bør titte på? Bør jeg justere pitch til f.eks 21 når jeg først er i gang? DATA Båt: Draco 21 Vekt: 1300kg Motor: Mercruiser 4.3l mpi Drevutveksling: 1.62. Propell: 14,5×19 Turtall WOT: 4800-4900 (vanskelig å lese av nøyaktig). Fart WOT: 38-41 (etter forholdene/sesong). Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Posted July 7, 2017 Author Share Posted July 7, 2017 Endte opp med Spitfire (4-blads aluminium) med 21 stigning (14x21). Har testet litt med og uten folk ombord, og er meget godt fornøyd med prestasjonene mtp halvfull båt (dvs en familie) og krusinghastigheter! Har ikke testet mye med full båt (2 familier), men mener jeg måtte jobbe litt for å få båten i plan. Kanskje dette kommer seg med litt øvelse? Så langt er de positive effektene av byttet: Turtallet er nå 4500 RPM ved WOT (innenfor maks range til motor). Krusinghastighet er økt med ca 15%. Målinger - 3000 RPM: fra 20 til 23 knop *). 3500 RPM: fra 26 til 29,5 knop. *) Under literen per nautisk mil (forbruk vha boat-fuel-economy.com). Mer stabil i plan ved krusinghastighet. Tidligere måtte jeg jage mer med gass for å holde ca 18-20 knop mot bølger, nå er dette betydelig enklere! Stabil i halvplan helt ned til 15 knop (ved bruk av trimflaps) og powertrim (helt inn/ned). Godt grep i vannet: svinger og bølger. Likevel: Jeg hadde håpet at toppfart også hadde økt litt (da stigning er økt fra 19-21). WOT er nå bekreftet målt til 4500 RPM og GPS-fart er ca 38,5 knop. Til dere som kan dette: Gir dette akseptabel slipp prosent eller har jeg mer å hente med f.eks stålpropell? Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
EvenEB Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Jeg har samme båt med samme motor. Har original treblads aluminiumspropell, 19x14,5" og får 38,8knop (når båten ble satt på vannet) med WOT 4650rpm. Hvor kjøpte du propellen din og hva betalte du? 3knops økning på masjfart hørtes bra ut! Link to post
SøndreSvaberg Posted July 7, 2017 Author Share Posted July 7, 2017 Handlet på HK Motorservice her i byen. Lurer på om det var rundt 2300? Jeg trekker kortet "og så ferdig med det". Har du trimflaps på din? (Jeg synes) båten går høyere i vannet med den nye propellen og (jeg mener å erindre) legger seg lettere over på siden enn i fjor med 3-blads... Da er det nyttig å justere dette med trimflaps. Ref. nick: Du mener en Draco 21 med 220hk er "snekke"? Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
EvenEB Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Gammelt nick fra en tid med snekke :-) Har trimflaps på min ja, føler man nesten må ha det med såpass tung motor. Link to post
Recommended Posts