kenska Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Jens_P skrev for 8 timer siden: Går det å borre og gjenge opp for å sette inn en hylse eller rørstump med nye innvendige gjenger? Litt ala helicoil gjengeinnsatser satt inn med locktite eller kjemisk metall. Bare en ide, aner ikke om det blir nok styrke. Som Hulda sier så synes jeg også dette ser ut som aluminium. Er det giver festet på oljepumpe som kan skiftes ut? Giver som er festet på oljepumpe ja. Skal ta en tur til alltech og se om har hylse eller lignende som kan ta av presset på blokka Sitér dette innlegget Link to post
kenska Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 dieselfan skrev for 8 timer siden: Hensikten med å sette inn et rør i 316 og sette det fast med loctite eller tilsvarende er at innsatsen kan ta 400bar trykk og dermed overta stussens behov for å ta trykk. Den kan forlenges ut av stussen om du ønsker å bruke orginal sensor. Ville nok vurdert å bygge om til M8x1 som tetter mot enden av røret med kobber skive, uten å "sprenge" Blir nok en slik løsning omentrentlig tenker jeg a Sitér dette innlegget Link to post
kenska Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Da har jeg fått fått tak i hylse med overgan fra NPT til BSP. Tenkte å lime fast BSP siden i motoren med kjemisk metal samtidig så jeg tetter sprekken på utsiden. Fikk desverre ikke tak i den bensol metaler som dere anbefalte men får fjøre et forsøk noen som vet om den gule er best eller den locktite saken ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 kenska skrev for 3 timer siden: Giver som er festet på oljepumpe ja. Skal ta en tur til alltech og se om har hylse eller lignende som kan ta av presset på blokka Mulig jeg ikke er helt med her nå, men sprekken er altså i oljepumpa? Tror jeg uansett ville begynt med å demontere den for å få rengjort skikkelig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kenska Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Kanskje feil og si i oljepumpa. Oljepumpa ligger bak. Hadde nok ikke fått rengjort noe bedre om man demonterte uansett Sitér dette innlegget Link to post
kenska Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Da er sprekken tetta. Rengjorde godt med q-tips dyppa i aceton før jeg limte fast BSP pluggen i motoren og tetta sprekken på utsiden med kjemisk stål. Har kjørt motor på tomgang i ca 30 minutter og det ser bra ut foreløpig, har en liten drypplekkasje mellom giver og muffe, har dratt til så mye jeg tør uten at det blir helt tett. Må vel på med noe gjengeteip selv om det ikke skal være nødvendig. Satser på og få en lengre prøvetur med skikkelig motstand og temperatur senere i dag. Vil takke for alle gode råd og tips, har uten tvil gjort mitt problem mye enklere Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Ok, så det er snakk om et deksel utenpå oljepumpa? Da begynner trådtittelen å bli alvorlig misvisende. Som Hulda nevner ser dette ut som aluminium. Burde ikke være noe hokus-pokus å få sveiset av en med litt erfaring og et AC tig apparat. Stor forskjell på å sveise et lite deksel i aluminium og sprekk i ei motorblokk. Hovedårsaken er at hele arbeidsstykket bør forvarmes for å unngå materialspenninger. Aluminium er dessuten mer duktilt enn støpejern. Jeg ville fått sveiset sprekken og satt inn en foring slik Dieselfan beskriver, da har du en varig løsning. Limprodukter inni der uten å demontere er jeg skeptisk til. Hvordan har du tenkt å få rengjort flatene inne i sprekken, og hvordan skal du få lim inn i sprekken? Metoden Dieslfan brukte med støvsuger på motoren for å lage vakuum var jo genial, men det betinger at du får et undertrykk i motoren og at kun sprekken blir tilførsel for luft. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tb55 Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Helt enig med Komodo. Aluminiumen er helt grei å sveise, spes. med egnet tig-apparat. Har sett flere forsøk på liming av alu. Det har kun ført til mer arbeid for sveiseren som tilslutt må " ta ansvar ".I ytterste konsekvens kan en fylle hele hullet med sveis, borre og gjenge opp pånytt.... Sitér dette innlegget Link to post
kenska Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Da har jeg hatt en liten testtur. Fikk ca. 1 time på marsjfart uten noe tegn til lekkasje. Meget godt og se er meget glad for at jeg startet denne tråden og fikk så god respons fra mange meget kompetente båtfolk. Løsningen på problemet ble langt enklere og raskere enn jeg først hadde fryktet takket være dere. Må bare beklage dersom trådtitelen er misvisende, ikke så enkelt og lage inteligente titler når man egentlig ikke vet hva man driver med Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.