Jump to content

Kan sprekk i Yanmar 3GM30 blokk (støpegods) sveises ?

kenska

Recommended Posts

Jens_P skrev for 8 timer siden:

Går det å borre og gjenge opp for å sette inn en hylse eller rørstump med nye innvendige gjenger?

Litt ala helicoil gjengeinnsatser satt inn med locktite eller kjemisk metall.

Bare en ide, aner ikke om det blir nok styrke.

Som Hulda sier så synes jeg også dette ser ut som aluminium.

Er det giver festet på oljepumpe som kan skiftes ut?

Giver som er festet på  oljepumpe ja. Skal ta en tur til alltech og se om har hylse eller lignende som kan ta av presset på blokka 

dieselfan skrev for 8 timer siden:

Hensikten med å sette inn et rør i 316  og sette det fast med loctite eller tilsvarende er at innsatsen kan ta 400bar trykk og dermed overta stussens behov for å ta trykk. Den kan forlenges ut av stussen om du ønsker å bruke orginal sensor. Ville nok vurdert å bygge om til M8x1 som tetter mot enden av røret med kobber skive, uten å "sprenge"

Blir nok en slik løsning omentrentlig tenker jeg a

Da har jeg fått  fått tak i hylse med overgan fra NPT til BSP. Tenkte å lime fast BSP siden i motoren med kjemisk metal samtidig så jeg tetter sprekken på utsiden. 

Fikk desverre ikke tak i den bensol metaler som dere anbefalte men får fjøre et forsøk image.jpg.7ac4895a866814761eff3765a0fa8f2f.jpg

noen som vet om den gule er best eller den locktite saken ? 

kenska skrev for 3 timer siden:

Giver som er festet på  oljepumpe ja. Skal ta en tur til alltech og se om har hylse eller lignende som kan ta av presset på blokka 

Mulig jeg ikke er helt med her nå, men sprekken er altså i oljepumpa? Tror jeg uansett ville begynt med å demontere den for å få rengjort skikkelig. 

Da er sprekken tetta. Rengjorde godt med q-tips dyppa i aceton før jeg limte fast BSP pluggen i motoren og tetta sprekken på utsiden med kjemisk stål. 

Har kjørt motor på tomgang i ca 30 minutter og det ser bra ut foreløpig, har en liten drypplekkasje mellom giver og muffe, har dratt til så mye jeg tør uten at det blir helt tett. Må vel på med noe gjengeteip selv om det ikke skal være nødvendig. 

Satser på og få en lengre prøvetur med skikkelig motstand og temperatur senere i dag. 

Vil takke for alle gode råd og tips, har uten tvil gjort mitt problem mye enklere :thumbsup:

Ok, så det er snakk om et deksel utenpå oljepumpa? Da begynner trådtittelen å bli alvorlig misvisende. 

Som Hulda nevner ser dette ut som aluminium. Burde ikke være noe hokus-pokus å få sveiset av en med litt erfaring og et AC tig apparat. Stor forskjell på å sveise et lite deksel i aluminium og sprekk i ei motorblokk. Hovedårsaken er at hele arbeidsstykket bør forvarmes for å unngå materialspenninger. Aluminium er dessuten mer duktilt enn støpejern.

Jeg ville fått sveiset sprekken og satt inn en foring slik Dieselfan beskriver, da har du en varig løsning. Limprodukter inni der uten å demontere er jeg skeptisk til. Hvordan har du tenkt å få rengjort flatene inne i sprekken, og hvordan skal du få lim inn i sprekken? Metoden Dieslfan brukte med støvsuger på motoren for å lage vakuum var jo genial, men det betinger at du får et undertrykk i motoren og at kun sprekken blir tilførsel for luft.

Helt enig med Komodo. Aluminiumen er helt grei å sveise, spes. med egnet tig-apparat. Har sett flere forsøk på liming av alu. Det har kun ført til mer arbeid for sveiseren som tilslutt må " ta ansvar ".I ytterste konsekvens kan en fylle he1472795418464.jpg.f001b2807366ba5fd337727e90087b20.jpgle hullet med sveis,  borre og gjenge opp pånytt....

Da har jeg hatt en liten testtur. Fikk ca. 1 time på marsjfart uten noe tegn til lekkasje. Meget godt og se :thumbsup: er meget glad for at jeg startet denne tråden og fikk så god respons fra mange meget kompetente båtfolk. Løsningen på problemet ble langt enklere og raskere enn jeg først hadde fryktet takket være dere. 

Må bare beklage dersom trådtitelen er misvisende, ikke så enkelt og lage inteligente titler når man egentlig ikke vet hva man driver med :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...