Jump to content

Hvordan løsne tømmekran til septik, sitter dønn fast...

Goodwill

Recommended Posts

Jeg skiftet gjennomføring og ventil til tømminga av septiken for fire år siden. Utført av profesjonelt verksted. Har fungert utmerket, men nå idag, når jeg skulle klargjøre til sjøsetting i morgen, oppdaget jeg at den satt bom fast i åpen posisjon. Har stått åpen i vinter, tenkte det var fornuftig med tanke på å unngå frostsprengning (hele septiksystemet ble skylt igjennom med frostveske i fjor høst, og frostveske i toalettet vinteren igjennom).

Noen tips til hvordan det kan løsnes opp? Prøvde meg med å spraye noe CRC opp i utløpet fra utsiden - det hjalp ikke umiddelbart. Hvis ikke jeg får åpnet opp i morgen blir det trolig stengt toalett denne sommeren...

Sitat

Hvis ikke jeg får åpnet opp i morgen blir det trolig stengt toalett denne sommeren...

Det forsto jeg ikke, sier du ikke at den er låst i åpen stilling? Min kran har sittet fast åpen i 10 år nå, og da er det jo ingen problem med å bruke dassen og tømme tanken?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eureka skrev 32 minutes ago:

Messing? 

Opplevde det samme på Grandezzaen, men den holdt bare 2 sesonger. 

Er vel igrunn bare en ting å gjøre, bytt ventil. ( til TruDesign. Går fint ann å skru den på en metall gjennomføring). 

Messing, ja. Må vel til et bytte uansett, men rekker det ikke før utsetting. Blir neppe før etter sesongen. Siden den sitter fast i åpen posisjon kan jo forsåvidt toalettet brukes, men bare ute i åpen sjø, ikke i havn.

Lars H. skrev 18 minutes ago:

Det forsto jeg ikke, sier du ikke at den er låst i åpen stilling? Min kran har sittet fast åpen i 10 år nå, og da er det jo ingen problem med å bruke dassen og tømme tanken?

Ja, i åpen posisjon. Kan jo selvsagt bruke toalettet, men alt renner jo da rett ut, dvs ingen buk i havn - bare ute i åpen sjø...

Goodwill skrev 3 minutes ago:

Ja, det er kanskje det det heter, eller holdingtank, dvs vi pumper sakene opp i tanken, hvoretter det går rett ut i fritt fall når vi åpner tømmekrana. Som nå står åpen.

Sikker på at det ikke er vacuum tømming? Min har det og da tømmes den ikke før jeg har oppnår 10-12kn.

Kjellg skrev 3 minutes ago:

Sikker på at det ikke er vacuum tømming? Min har det og da tømmes den ikke før jeg har oppnår 10-12kn.

Det er det definitivt ikke, og dette har fungert helt fint siden den gamle skruventilen ble byttet for fire år siden. Seilbåten min oppnår uansett aldri 10-12 kn fart...

Redigert av Goodwill (see edit history)

OK, da forstår jeg ditt problem. Skal jeg tømme tanken, må jeg bruke septiktømmepumpen, eller gå til land der det er en sugestasjon slik at jeg kan få tømt den der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Goodwill skrev 27 minutes ago:

Ja, det er kanskje det det heter, eller holdingtank, dvs vi pumper sakene opp i tanken, hvoretter det går rett ut i fritt fall når vi åpner tømmekrana. Som nå står åpen.

Da kan du nesten ikke ta den i bruk. Hadde frittfalltank i forrige båt (mamba 311, tipper samme løsning som du har...) og gjorde den generaltabben at jeg var på tur med åpen kran. Ideen var at alt bare skulle gå rett ut. 

Det som skjedde var at alt bløtt rant ut, mens mer kompakte greier bygde seg opp i bunnen av tanken. Resultat var at jeg ikke fikk tømt tanken før jeg stengte tømmeventilen og fikk fylt opp med vann og lot det godgjøre seg en tur på sjøen sånn at alt ble god suppe som rant rett ut. 

--

Så du har et problem for å si det sånn. Du kan jo bytte krana etter båten er satt ut. Får egne små "paraplyer" for formålet, men du kan vel egentlig plugge med hva som helst som du lett får ut etter du har skrudd på ny kran. 

Er det samme "monsterdimensjon" på gjennomføring og tømmekran som det er på Mamba 311? 

Har opplevd det samme. Kjøpte ein båt der ventilen var heilt fast. Brukte så mykje makt som eg turde. Enda med å skifte ventil... Du får ta i det du tør, og litt til. Når båten står på land er det ikkje så kritisk. Kanskje prøve å sprøyte inn CRC eller liknande, prøve med litt varme på ventilen.

Det beste er nok å montere ny ventil. Trur ikkje Licktite har så veldig lang tørketid. Gjer du jobben tidleg i morgon, så kan du nok sjøsette på ettermiddagen. Men, sjekk dette med tida før du ev gjer det:smiley:

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Pinkvin skrev 22 minutes ago:

Da kan du nesten ikke ta den i bruk. Hadde frittfalltank i forrige båt (mamba 311, tipper samme løsning som du har...) og gjorde den generaltabben at jeg var på tur med åpen kran. Ideen var at alt bare skulle gå rett ut. 

Det som skjedde var at alt bløtt rant ut, mens mer kompakte greier bygde seg opp i bunnen av tanken. Resultat var at jeg ikke fikk tømt tanken før jeg stengte tømmeventilen og fikk fylt opp med vann og lot det godgjøre seg en tur på sjøen sånn at alt ble god suppe som rant rett ut. 

--

Så du har et problem for å si det sånn. Du kan jo bytte krana etter båten er satt ut. Får egne små "paraplyer" for formålet, men du kan vel egentlig plugge med hva som helst som du lett får ut etter du har skrudd på ny kran. 

Er det samme "monsterdimensjon" på gjennomføring og tømmekran som det er på Mamba 311? 

Det er ikke aktuelt å bruke det til annet enn bløtt før krana er i orden. 

Bytte krana etter at båten er satt ut synes jeg høres merkelig ut, er det virkelig mulig? Tror nok heller at jeg venter til høsten. Det blir uansett en amputert båtsesong i år, av flere grunner, og når vi er på tur så legger vi oss stort sett alltid i gjestehavner med sanitæranlegg på land, så det er ikke helt krise. Men litt kjipt å oppdage dette dagen før utsetting. 

sunnmøre skrev Just now:

Har opplevd det samme. Kjøpte ein båt der ventilen var heilt fast. Brukte så mykje makta om eg turde. Enda med å skifte ventil... Du får ta i det du tør, og litt til. Når båten står på land er det ikkje så kritisk. Kanskje prøve å sprøyte inn CRC eller liknande, prøve med litt varme på ventilen.

Det beste er nok å montere ny ventil. Trur ikkje Licktite har så veldig lang tørketid. Gjer du jobben tidleg i morgon, så kan du nok sjøsette på ettermiddagen. Men, sjekk dette med tida før du ev gjer det:smiley:

Ikke sjans til å få byttet kran før utsetting, dessverre. Må på jobb... Crc er sprøytet på, kanskje det gjør underverker i løpet av natta? Eller kanskje det hjelper å få båten ut i vannet slik at systemet blir oppbløtt? Time will show. 

Komodo skrev for 16 timer siden:

Tar du sjansen på å sette ut båten med defekt kran?

Jeg tok sjansen, og det gikk fint. Jeg fant dessuten ut hva som var feil. Det var meg. Jeg hadde prøvd å skyve stengearmen feil vei. Riktig vei så funket alt som det skulle. Noe pinlig... 

Derimot dukket det opp en annen utfordring. Kablingen til kontrollboksen tok kvelden - heldigvis etter at eller idet jeg la til i båsen, uansett så må den skiftes eller fikses før vi kan dra på tur. Dette har egentlig vært planlagt lenge, nå må det gjøres. Livet med gammel båt er noen ganger litt uforutsigbart... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...