Jump to content

Norsk båt med påhenger er best?


Credo

Recommended Posts

Skal kjøpe meg min første fritidsbåt og øynene falt på en Skipsplast 560VS fra 93 med en Volvo 130 hk alt til en prisforlangende på 130000 NOK. Kun 1 eier. Men jeg kom litt i tvil, på grunn av en ”ekspert” uttalelse som om at disse båtene med innb bensinmotorer var brannfarlige og hadde dårlige drev. På bakgrunn av dette ønsker jeg andres ”ekspert” uttalelser på følgende uttalelser:

 

1: Kjøp norsk da de har best kvalitet, ligg unna amerikanske og italienske båter

 

2: Innenbords bensin motorer er brannbomber.

 

3: Innenbords motorer har dårlige drev, noe som jeg tolket som at det er mye problemer med de.

 

4: Innenbords motorer på amerikanske båter har lavere levetid da de tar kjølevannet direkte fra sjøen mens de som er montert / levert i Norge har varmevekslere. Dette ble forklart med at motorer generelt var billige i USA og at derfor ikke tok den ekstrakostnaden med å sette på kjølere/varmevekslere. De bytte heller ut hele motoren etter noen år.

 

5: 4 takters påhenger er på vei ut og at 2 takteres påhenger tar over hegemoniet igjen

 

Er det en markant forskjell på forsikring på båter med innenbords kontra påhenger, og eventuelt hvorfor?

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke ekspert, jeg er bare glad i båter og har vært det i rundt 30 år. Vi har vært på vannet siden jeg var liten gutt, og vi hadde norsk tresnekke, norsk plattkatter, engelsk cabincruiser med amerikansk motor(type sort), norsk cabincruiser med 2 diesel(type grønn) og har selv hatt norsk med påhengs og ha nå norsk med innenbords. Jeg jhar kommentert litt under, andre vil sikkert mene annet :-)

1: Kjøp norsk da de har best kvalitet, ligg unna amerikanske og italienske båter

 

-Jeg er enig i at norsk ofte har best kvalitet. Om det er grunn til å ligge unna alt av italiensk eller amerikansk vet jeg ikke. Mange f.eks Baylinere er fine og ser bra ut. Interiør osv er ofte utformet for  et litt annet bruk enn vår norske måte å bruke båt på, men de jeg har sett på har vært fine.

 

2: Innenbords bensin motorer er brannbomber.

 

Med godt teknisk vedlikehold og en bøtte sunn fornuft er innenbords bensin absolutt ikke noe problem

 

3: Innenbords motorer har dårlige drev, noe som jeg tolket som at det er mye problemer med de.

 

Ikke som jeg vet... Det er selvfølgelig mulig å ødelegge hva som helst ved ikke å ta service og kjøre som en tulling. Har selv hatt drev og påhengs, fungerte fint begge 2. Familien har hatt drev i 30 år. Har funka fint det, bort sett fra når kaptienen gjør en feil å går på grunn. Men det kan man liksom ikke skylde på drevet :-)

 

4: Innenbords motorer på amerikanske båter har lavere levetid da de tar kjølevannet direkte fra sjøen mens de som er montert / levert i Norge har varmevekslere. Dette ble forklart med at motorer generelt var billige i USA og at derfor ikke tok den ekstrakostnaden med å sette på kjølere/varmevekslere. De bytte heller ut hele motoren etter noen år.

 

Den er enkel. Enten er det varmeveksler, eller å er det ikke.  Er det så er det fint, er det saltvannkjøling er det en grunn til å kjøpe noe annet i mine øyne. En saltvannskjølt motor holder vel en 8-10 år, sånn ca.

 

5: 4 takters påhenger er på vei ut og at 2 takteres påhenger tar over hegemoniet igjen

 

Aner ikke. Hadde selv en 175 HK 2 takts 1996 modell.  Herre jæv*** den var tørst med litt pådrag :-)

 

Er det en markant forskjell på forsikring på båter med innenbords kontra påhenger, og eventuelt hvorfor?

 

Har spurt forsikringskonsulenten min (som også har født mine 2 sønner :-) og der hun jobber har et punkt for drev/ikke drev. Drev er dyrt å ødelegge..  De har ingenting om påhengs eller ikke.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Skibsplast 560 var en av mine gamle drømmebåter... Vi hadde en Skibsplast 655 som familiebåt og erfarte at Skibsplast er bygget av folk som har brukt båt før. Ting var på de rette stedene og den var bra laget. Fin finnish, både treverk og plast.

 

Lykke til, båt er gøy.

Skarpnes9100

Edited by Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe meg min første fritidsbåt og øynene falt på en Skipsplast 560VS fra 93 med en Volvo 130 hk alt til en prisforlangende på 130000 NOK. Kun 1 eier. Men jeg kom litt i tvil, på grunn av en ”ekspert” uttalelse som om at disse båtene med innb bensinmotorer var brannfarlige og hadde dårlige drev. På bakgrunn av dette ønsker jeg andres ”ekspert” uttalelser på følgende uttalelser:

 

1: Kjøp norsk da de har best kvalitet, ligg unna amerikanske og italienske båter

 

Delvis rett, endel øst-europeiske merker er ikke mye å skryte av mht. detaljer (beslag) og slitestyrke innvendig i båten. Amerikanske båter er vel bra. Det blir synsing uansett, varierer fra merke til merke og ikke land.

 

2: Innenbords bensin motorer er brannbomber.

 

NEI  :lol:

I de tilfellene det har oppstått brann er det gjerne pga. dårlige bensinslanger som enten har fabrikasjonsfeil eller ikke har vært byttet på lenge. Det er eiers ansvar å bytte slangene, samtidig er det billig også. En børsteløs vifte til motorrommet bør være en selvfølge.

 

3: Innenbords motorer har dårlige drev, noe som jeg tolket som at det er mye problemer med de.

Nei, men du må huske på at mange av disse båtene begynner å bli gamle, da kommer problemene. Uansett så går det fint å få tak i deler til de fleste drev.

 

4: Innenbords motorer på amerikanske båter har lavere levetid da de tar kjølevannet direkte fra sjøen mens de som er montert / levert i Norge har varmevekslere. Dette ble forklart med at motorer generelt var billige i USA og at derfor ikke tok den ekstrakostnaden med å sette på kjølere/varmevekslere. De bytte heller ut hele motoren etter noen år.

 

Mange motorer gjør det ja.

 

5: 4 takters påhenger er på vei ut og at 2 takteres påhenger tar over hegemoniet igjen

 

Ja, nyere Evenrude motorer f.eks. Mindre vekt, bedre aks. og nesten like bra forbruk.

 

Er det en markant forskjell på forsikring på båter med innenbords kontra påhenger, og eventuelt hvorfor?

 

Det ville vel være naturlig siden det er lettere å stjele og omsette utenbordsmotorer, hvis motoren er securemerket hjelper det ofte mot tyveri.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for god respons. Akkurat den båten jeg tenkte på er solgt :o( så jeg er fremdeles på utkikk. Og etter den responsen jeg her har fått vil jeg nok se etter båter med enten inb - eller påhengs - motorer.

God båtsommer til dere alle!

Link to post
Share on other sites

5: 4 takters påhenger er på vei ut og at 2 takteres påhenger tar over hegemoniet igjen

Akkurat dette stiller jeg meg svært tvilende til. "På veg ut" er i alle fall fullstendig feil å hevde. Begge motortyper lever ved siden av hverandre i beste velgående. 4-takteren har sine pluss og minus, akkurat som 2-takteren har sine. Her er det bruksområde og behov som avgjør.

 

En klar favør for 4-takteren viser seg når du skal selge båten igjen: En båt med 4-takter på hekken får du mye mer for enn en tilsvarende båt med 2-takter, det er bare å lese bruktannonsene...

Link to post
Share on other sites

En klar favør for 4-takteren viser seg når du skal selge båten igjen: En båt med 4-takter på hekken får du mye mer for enn en tilsvarende båt med 2-takter, det er bare å lese bruktannonsene...

<{POST_SNAPBACK}>

Det blir spennende å se når 4 takteren begynner å få noen år på baken hva som skjer når det er så mye deler i bevegelse. Hvordan stbiliteten da blir. 2 takteren har jo få deler som flytter på seg, 4 takter har en haug med ting som beveger seg og kan gå istykker, tenker på kjeder(eller er det kanskje tannhjul?), ventiler, kammer osv... Eller at jeg kanskje bare er ytterst konservativ og kjip :-)

 

*nolstalgi*

Jeg så min gamle Johnson 20HK 2takt fra 1970 tallet et sted her omdagen... Koselig å se. Gikk så fint så :-)

*/nostalgi*

 

Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se når 4 takteren begynner å få noen år på baken hva som skjer når det er så mye deler i bevegelse. Hvordan stbiliteten da blir.

Dette er et argument som gjentas ofte. Det man da glemmer, er at 4-takterne faktisk har vært på markedet i ca 25 - 30 år nå, Honda var vel først ute. Jeg for min del har ikke hørt noe negativt om gamle 4-taktere. Hvis det skulle bli rush på verkstedene med 4-taktere, så burde det vel ha vist seg for lenge siden... Merkeverkstedet mitt har ikke merket noe pågang ennå... :confused:

 

Ellers er det hevet over tvil at 4-takteren har flere bevegelige deler, og hvis du grunnstøter selve motoren, så blir det visstnok et havari med større konsekvenser enn på en 2-takter. Men hva har vi forsikring for... ? :wink:

 

For min egen del ingen tvil, - har hatt mange 2-taktere tidligere, og sittet og pustet inn eksos som dras inn i kabinen p.g.a. turbulens, samt et øredøvende spetakkel fra motoren, et styr med totaktsoljen.... Nå har jeg Suzuki 4-takter (DF 115), det ble et helt annet og mer behagelig båtliv, dorgefart med knapt hørbar motor, lavt bensinforbruk, m.m. Samtidig har min motor (i tester) vist seg like rask i aksellerasjon og fart som tilsvarende 2-taktere. Før ble det sagt at 4-takterne var tunge og dorske, heller ikke det stemmer lenger, mange myter står for fall.

 

Det skal skje mye "rart" med 2-takterne før jeg bytter tilbake til en slik motor. Men hver sin smak, og som sagt, behov og bruksområde avgjør for den enkelte! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dessuten har 4-takteren vært i bruk i meget mange år på biler og på innenbords motorer i båter. Så at det er mer leamikk behøver ikke bety så mye.

Link to post
Share on other sites

Har mistanke at de fleste argumenter oppe mot 2-taktere er argumenter mot 2-taktere av forgassertypen, ikke direkteinnsprøytingstypen. Sistnevnte har delvis vært BEDRE enn 4-taktere når det gjelder utslipp - ihvertfall så langt jeg har fått det med meg.

 

De er imidlertid forholdsvis ny på markedet - dukket opp i fagtidskrifter, ikke båt-porno, på 80-tallet; på markedet sent på 90-tallet, tror jeg. Sånt sett kan jeg tenke meg at de markedsmessig etterhvert haler innpå 4-taktere. Og de har det tydeligvis vanskelig når de gang på gang settes i samme bås som 2-taktere av forgassertypen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Dette er et argument som gjentas ofte. Det man da glemmer, er at 4-takterne faktisk har vært på markedet i ca 25 - 30 år nå, Honda var vel først ute. Jeg for min del har ikke hørt noe negativt om gamle 4-taktere. Hvis det skulle bli rush på verkstedene med 4-taktere, så burde det vel ha vist seg for lenge siden...  Merkeverkstedet mitt har ikke merket noe pågang ennå... :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Flott. At de har vært med oss så lenge visste jeg ikke.... Greit å vite. Å sammenligne med bilmotor er vel kanskje ikke helt rikitg, siden en bilmotor stort sett yter 10% eller deromkring, mens en båtmotor går konstant i oppoverbakke og "pushes" mer. Produsentene har sikkert tenkt seg om og laget det holdbart. Noe annet vil være kjedelig med tanke på ryktet den enkelte produsent har. At de er mer stillegående er hevet over enhvcer tvil. Jeg husker jeg så min første 4takter og lurte på hvorfor kjølevannsstrålen fortsat spylte selv om motoren ikke gikk :-)

Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

1: Kjøp norsk da de har best kvalitet, ligg unna amerikanske og italienske båter

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror vi må se i øynene at det etter hvert blir vanskelig å oppdrive norskbygde båter. Lavkostland, som Kina, Sri Lanka (Viknes), Baltikum og andre er i full gang med å overta produksjonen av lystbåter for det norske markedet, selv om båtene i navnet er norske. Kvaliteten er da ikke avhengig av hvilket land. Alle disse landende har gode håndverkstradisjoner og kan yte meget godt arbeid for en meget rimelig pris.

 

Men: Det som til sist blir avgjørende for kvaliteten er oppfølgingen fra leverandøren. Man må hele tiden være til stede selv, drive opplæring og følge opp for at produktet skal bli som vi forventer i vår del av verden. Den som gjør dette riktig vil kune få produsert båter av superkvalitet. Jeg våger å påstå: bedre og langt billigere enn produsert i Norge. Vi er nemlig ikke verdensmestere.

 

Jeg har selv båt under produksjon i Thailand under ledelse av en meger dyktig og erfaren italiensk båtbygger, som bor der og er tilstede hele tiden. Jeg dokumenterer alle trinn i produksjonen her. Følg med og sjekk arbeidet og kvaliteten etter hvert, og gjerne etter at båten kommer til Norge neste vår. Prismessig blir dette også MEGET gunstig.

 

Dessuten vil jeg gjerne legge til at:

- Påhengsmotor er for joller og andre småbåter

- Klassiske båter skal ha diesel innenbordsmotor med rett aksel

- Flybridge er for landkrabber

- RIB er ikke båt

- Pentry under kalesje er ingen god løsning i Norge

 

Nå får jeg vel så øra flagrer...........

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

- Pentry under kalesje er ingen god løsning i Norge

 

Nå får jeg vel så øra flagrer...........

<{POST_SNAPBACK}>

?????????????? Que?????????????

 

Etter flere år med det som ifølge deg er "landkrabbebåt" har vi gått til anskaffelse av en eldre Scand Baltic med pantry ute under kalesjen.

Endelig er vi kvitt mat os fra steking i salongen, slipper å tørke baconfett av skott og har til og med fått lov til å steke makrell ombord igjen.

Enkelte ting er det best å tilberede i friluft.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

En klar favør for 4-takteren viser seg når du skal selge båten igjen: En båt med 4-takter på hekken får du mye mer for enn en tilsvarende båt med 2-takter, det er bare å lese bruktannonsene...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Akkurat dette stiller jeg meg svært tvilende til. Min mening er faktisk det motsatt. :nono:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Akkurat dette stiller jeg meg svært tvilende til. Min mening er faktisk det motsatt. :nono:

<{POST_SNAPBACK}>

Se mitt innlegg lenger oppe: folk flest vet rett og slett ikke forskjellen mellom 2-taktere og 2-taktere. Og dermed er det godt mulig at mange ser mer positiv på en 4-takter.

 

Og når sant skal sies: de er forholdsvis nye på markedet, hadde/har sine barnesykdommer og det trekker nok ned.

Link to post
Share on other sites

Når man sammenligner 2- og 4-taktere så bør man sammenligne disse av samme årsmodell. Ikke sammenlign en ny 4-takter med en gammel 2-takter, det blir jo ikke rettferdig.

 

Når 4-takterne kom på markedet så var det helt klart store fordeler med disse ift de gamle 2-takterne, men etter som 2-takterne har utviklet seg og fått avansert innsprøytningssystem og separat oljesmøringsystem så har disse motorene tatt igjen 4-takterne. Bensin forbruket er faktisk pr dd blitt lavere på de nye 2-taktene en 4 -takterne. Henviser da til forskjellige tester i båtblader.

 

Når det gjelder støy så har vel 2-takterne litt å ta igjen, men det er vell bare på tomgang. :seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Når man sammenligner 2- og 4-taktere så bør man sammenligne disse av samme årsmodell. Ikke sammenlign en ny 4-takter med en gammel 2-takter, det blir jo ikke rettferdig.

Helt enig i det. Men det gjelder begge veger, - heller ikke rettferdig å sammenligne en gammel 4-takter med en hypermoderne 2-takter. :wink:

 

Når det gjelder dette med bedre pris for båter med 4-taktere (nevnt av meg lenger oppe, og betvilt av John_Kr),

Akkurat dette stiller jeg meg svært tvilende til. Min mening er faktisk det motsatt. :nono:

så refererer jeg til båter som er noen få år gamle. Når det gjelder f.eks. min båttype, Skibsplast 655, så har du her et par illustrerende eksempler på annonser som viser at jeg har belegg for min påstand:

 

Skibsplast 655 1999-modell med 115 HK 2-takter, selger antyder pris kr 265.000

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...8&pos=11&tot=15

 

Skibsplast 655 1999-modell med 115 HK 4-takter, selger antyder pris kr 300.000

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...98&pos=2&tot=15

 

Nå er riktignok sistnevnte Selected-utgave (litt ekstra teak, etc.), det utgjør på ny båt noen tusenlapper ekstra, men betyr lite på en eldre båt. Ellers skulle dette være temmelig identiske båter, begge 6 år gamle og tilsynelatende velholdte. Og forskjellen i 4-takt-båtens favør er altså ca 35.000. Disse to annonsene er ikke enestående, dette er veldig illustrerende for prisleiet, og forskjellen på 2-takt og 4-takt på disse båtene.

 

Nå sier selvsagt ikke annonsen hva selger faktisk får for båtene, men jeg har fulgt med i et par år på disse båtene, bydd på noen, og kan si at markedspris på disse båtene ligger der disse to annonsene antyder

 

I dag har jeg for øvrig svidd meg bra ute i Skibsplasten, 27 grader i skyggen i Ålesund, måtte bare ut i fjorden... :cool::sailing:

Link to post
Share on other sites

Se mitt innlegg lenger oppe: folk flest vet rett og slett ikke forskjellen mellom 2-taktere og 2-taktere. Og dermed er det godt mulig at mange ser mer positiv på en 4-takter.

Er ikke dette i beste fall en undervurdering av andre båtfolk, Andreas? :wink: Hvis folk ser mer positiv på 4-taktere, så har det nok sine helt konkrete grunner... At dette kan endre seg over tid, når de nye 2-takterne har vært på markedet noen år, er godt mulig. Men vi er ikke der nå. Min verkstedmekaniker (reparerer både 2-t og 4-t), har uttalt at de nye 2-takts injection-motorene (HPDI) ikke akkurat er "enkel teknologi" de heller, så når der begynner å ryke ting (om noen år?), blir det ikke like billig som på de gamle 2-takterne. E-Tec er også forholdsvis ny, og enkelte har allerede opplevd at ikke alt stemmer med den fantastiske reklamen... Men som sagt, om noen år kan vi felle dommen over dagens 4-taktere og dagens 2-taktere, ikke riktig ennå...

 

Og når sant skal sies: de er forholdsvis nye på markedet, hadde/har sine barnesykdommer og det trekker nok ned.

Sant og sant, fru Blom :wink: 30 år på markedet er ikke "forholdsvis nye" etter min mening. Og hvilke barnesykdommer sikter du til, som trekker ned for 4-takterne? Det er greit å få litt almminnelig folkeopplysning, alle vi enkle sjeler som kjøper båter med 4-taktere, og attpåtil er såre fornøyd med solide motorer som bare går og går i årevis... har vi en storsmell i vente? :wink::smiley:
Link to post
Share on other sites

Sant og sant, fru Blom  :wink: 30 år på markedet er ikke "forholdsvis nye" etter min mening. Og hvilke barnesykdommer sikter du til, som trekker ned for 4-takterne? Det er greit å få litt almminnelig folkeopplysning, alle vi enkle sjeler som kjøper båter med 4-taktere, og attpåtil er såre fornøyd med solide motorer som bare går og går i årevis... har vi en storsmell i vente?   :wink:  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Muligens misforståelse igjen: DI-2-taktere er kanskje 10 år på markedet. Kanskje.

 

Da jeg skrev oppe: "mellom 2-taktere og 2-taktere" mente jeg "mellom 2-taktere og 2-taktere." Og jeg mente IKKE "mellom 2-taktere og 4-taktere." Men får klarhetens skyld burde jeg kanskje har skrevet "mellom klassiske 2-taktere og DI-2-taktere."

 

Har forøvrig selv 4-takter. Ned til 50hk fantes det ikke DI-2T

Link to post
Share on other sites

Skibsplast 655 1999-modell med 115 HK 2-takter, selger antyder pris kr 265.000

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...8&pos=11&tot=15

 

Skibsplast 655 1999-modell med 115 HK 4-takter, selger antyder pris kr 300.000

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...98&pos=2&tot=15

<{POST_SNAPBACK}>

Opptil 100% sikker på at 2-takteren er av forgassertype. Suzuki har vel fortsatt ikke DI-2-taktere. Ikke rart at båten er billigere selv om 35000 kr må nok gjenspeiler noe mer enn bare motoren.
Link to post
Share on other sites

Min erfaring med nye båter, er faktisk at norkbygde båter ER bedre enn båter bygget i "lavkostland". Det er en gjennomgående betydelig bedre kvalitet på de norske båtene. En annen ting er også at nyprisen er noe høyere, men til gjengjeld, så holder prisen seg også veldig bra, prisfallet er mye lavere.

 

Personlig så synes jeg at vi har hørt dette med at "håndtverktradisjoner" mer en nok. Min erfaring med båter bygget i lavkostland kontra norge er sammenlignbar norske kontra utenlandske håndverkere forøvrig (les. f.eks. polske/estiske "håndtverkere"). Nå skal det være sagt at det er mange dårlige norske håndtvekere også, men man får det man betaler for, det gjelder også når man kjøper båt.

 

Ang. 2-takt kontra 4-takt, så synes jeg debatten er overdrevet. Begge motorene er veldig bra, og det er ubetydelige forskjeller både når det gjelder støy og forbruk. På akselrasjon er totakten fortsatt litt vassere, mens firetakten til gjengjeld, kan dorge i timesvis uten å bli sur.

Link to post
Share on other sites

Kjørt i dag omlag 22 nautiske mil med min Skibsplast 605 med Suzuki DF 115. Forbruket på denne turen var i underkant av 10l. Kjørt halve turen i 6-8knop (1500 o/min) og resten på ca 22knop (3700 o/min). Vi var 5 personer i båten. Det hadde vært morsomt å høre hvor mye en moderne 2 takter bruker på en slik tur.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Da jeg skrev oppe: "mellom 2-taktere og 2-taktere" mente jeg "mellom 2-taktere og 2-taktere." Og jeg mente IKKE "mellom 2-taktere og 4-taktere." Men får klarhetens skyld burde jeg kanskje har skrevet "mellom klassiske 2-taktere og DI-2-taktere."

Jeg forsto utmerket godt hva du mente, og kan ikke se at jeg har svart noe som skulle tyde på noe annet. :wink:

 

Ang. 2-takt kontra 4-takt, så synes jeg debatten er overdrevet. Begge motorene er veldig bra, og det er ubetydelige forskjeller både når det gjelder støy og forbruk. På akselrasjon er totakten fortsatt litt vassere, mens firetakten til gjengjeld, kan dorge i timesvis uten å bli sur.

Helt enig i dette, det er en stadig tilbakevendende diskusjon, og minner kanskje mest om krangelen mellom Opel-eiere og Mazda-eiere om hvem som har den beste bilen. Og svaret på både bil og båt, er ofte som i den gamle sangen, at "den beste bilen i verda, er den som jeg har nå!"

 

Akkurat nå har jeg 4-takts Suzuki DF 115 som jeg er kjempefornøyd med, og vil skryte av den. Spesielt støynivået i dorgefart / kosefart, samt fraværet av eksosstank i kabinen, er ubetalelig etter min mening. Men kanskje om noen år har jeg skiftet til en annen båt, kanskje påmontert fremtidens 2-taktsmotor, og da vil jeg antagelig skryte den opp i skyene! :wink:

Link to post
Share on other sites

Skulle kanskje også skrive noen avsluttende ord. Kanskje JEG fikk ikke med meg noe mellom linjene? Skulle jeg har tråkket noen på tærne så beklager jeg det. Det eneste jeg ville fått frem, kan egentlig sies så enkelt:

 

Skal du diskutere/samlikne 2-taktere vs 4-taktere idag så må du være klar over at det finnes en gammel type forgasser-2-taktere (gammel - med alt hva dette innebærer) og en forholdsvis ny type 2-taktere med direkte innsprøytning (ny - med alt hva dette innebærer).

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se når 4 takteren begynner å få noen år på baken hva som skjer når det er så mye deler i bevegelse. Hvordan stbiliteten da blir.  2 takteren har jo få deler som flytter på seg, 4 takter har en haug med ting som beveger seg og kan gå istykker, tenker på kjeder(eller er det kanskje tannhjul?), ventiler, kammer osv...  Eller at jeg kanskje bare er ytterst konservativ og kjip :-) 

 

*nolstalgi*

Jeg så min gamle Johnson 20HK 2takt fra 1970 tallet et sted her omdagen...  Koselig å se.  Gikk så fint så :-)

*/nostalgi*

 

Skarpnes9100

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hva er du har i bilen da ? 2 takter ??

 

Ser du på MotoGP (motorsykkelenes svar på Formel 1) så går de fra 2 takter til 4 takter, det går minst like fort som før.

Tror nok i det lange løp så vil 4 takter dominere markede for store påhengere også. Har selv en Yamaha F225, den henger godt med sammenlignet med like store 2 taktere. Har også prøvd 250hk evinrude, syntes det ikke var så mye å hyle om da.

 

Men det som virkelig teller er TCO faktoren ( Total cost of ownership) der taper 2 takterene stort. 2t olje til Evinrude E-tec koster skjorta og litt til, den gjør bensinen nesten 1 kr dyrere pr liter man bruker. Ficht motorene spiser tennplugger til 120 kr pr stk, de holder 60t på 250 hk ficht. Det er for dårlig. På min Yamaha F225 har samme settet med plugger holdt i 550t til nå. De koster også mindre pr stk. Regner med at denne Yamahaen vil tåle rundt 5000t med hardkjør i havrafting bruk.

 

Det blir japansk 4 takter hvis det blir utenbords på den neste båten også, alternativt japansk diesel innenbords med vannjet. De har en egen evne med å få ting til å holde.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Heisan, Andreas! Vet om din siste var myntet på meg, men jeg får kanskje avrunde jeg også, før dette går over i ren kverulering! :lol: Men jeg føler ikke noen ømme tær, og har prøvd å ha med meg smilene og blunkene hele veien her... :wink:

 

Hvis vi har snakket litt forbi hverandre i denne tråden, skyldes det kanskje at det ikke har vært presisert nok fra min side at jeg snakker om priser på brukte båter, fra noen få år, til 8 - 10 år gamle. Jeg er fullstendig klar over forskjellen på gamle 2-taktere (forgassertypen) og de nye (injection), men når jeg f.eks. leter etter brukte Skibsplast 655 til salgs, så finner jeg ingen med nyere typer 2-takt på hekken. De brukte båtene av den typen finnes bare enten med tradisjonell type 2-takter, eller 4-takter. Da er prisforskjeller som jeg viste til ovenfor helt vanlig, prisdifferansen kan være mindre enn eksempelet på 35.000, men like ofte kan den være større. Dette ser jeg på mange andre båt-typer også, og med ulike motorfabrikat. Muligens er det foreløpig få DI-motorer på (brukt-)markedet, i forhold til de andre motorene vi snakker om?

 

Men uansett mener jeg å ha mine ord i behold, at saumfarer du bruktmarkedet etter båt med henholdsvis 2-takter (tradisjonell) eller 4-takter på hekken, så holder båtene med 4-takter seg høyere i verdi, - dvs. du må betale mer for å kjøpe en slik, og du får mer igjen for den når du selger den. Men fortsatt altså sammenlignet med tradisjonelle 2-taktere!

 

Når det gjelder nye båter av i dag, og hva disse vil få som markedspris om noen år som brukt, med henholdsvis 2-takts DI-motorer vs. 4-taktsmotorer, så kan det godt endre seg i 2-takterens favør, det vil bare tiden vise.

 

Fortsatt god sommer, både til eiere av nye, gamle, tradisjonelle eller high tech 2-takt, 4-takt eller diesel for den del! :wink::sailing:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...